RSS
Container Icon

Si Pendengki...

Kedengkian (hasad) itu seperti makanan masin yang sentiasa merapuhkan tulang. Hasad itu juga seperti penyakit kronik yang selalu merosakkan tubuh secara perlahan-lahan hingga membusuk.

"Tidak ada yang menyenangkan dari seorang pendengki, kerana ia akan selalu menjadi musuh dalam selimut."

Seorang pendengki itu ibarat orang yang menyalakan pemanggang roti, lalu setelah panas, ia memasukkan dirinya sendiri ke dalam pemanggang itu. Keresahan, kecemasan dan kegelisahan hidup merupakan penyakit2 yang dilahirkan oleh sifat dengki untuk mengakhiri ketenteraman dan kebahagiaan hidup.

"Celaka benar seorang pendengki. Memulai dengan persahabatan dan mengakhiri dengan pembunuhan."

Semua orang boleh diajak bersahabat kecuali seorang pendengki kerana seorang pendengki akan selalu membawa kita agar meremehkan nikmat2 Allah, menanggalkan semua keperibadian kita yang baik, melepaskan ciri kehormatan kita dan meninggalkan semua sejarah baik kita. Berlindunglah kepada Allah agar kita tidak bergaul dengan seorang pendengki.

Allahu'alam...

P/S: Buat dia di sana yang pernah bergelar sahabat,aku mendoakan yang terbaik untukmu. Semoga Allah melindungimu dari sifat2 tercela. Kiranya diri ini pergi mengadap Ilahi terlebih dahulu, ketahuilah bahawa aku telah lama memaafkan mu. Aku harap kau juga begitu....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 kata mereka: