RSS
Container Icon

Aku Melukis Bukan Kerna Nama...ecece..

bismillah...

Tolonglah...tolong la jangan paksa2 saya.. Bengang giler kalau ada orang yang menggunakan unsur2 paksaan terhadap cik NurQaseh yang tak bersalah ni. Memang tekanan yang melampau-lampau sebab saya jenis yang tak suka dipaksa walaupun paksaan tu berunsur gurauan..

Kepada customer2 saya yang sedang menanti hasil lukisan saya harap bersabarlah hendaknya. Tak sampai berapa hari dah mintak drawingnye. Idea pun tak dak lagi.. Ingat suke suki jer ke nak lukis tak tentu pasal. Semalam baru siap satu lukisan, customer tu cakap nak gantung kat dinding opis dia.. Dia nak yang abstrak and colourfull, nah! hambek kaw... Gantunglah kat mana-mana pun, nenek saya tak marah. Bersengkang mata saya membuat karya tersebut.




Banyak cabaran yang terpaksa saya tempuh semasa menyiapkan hasil seni tersebut antaranya ialah diganggu oleh makhluk2 Tuhan yang seolah-olah merelakan telinga mereka dipiat.. Kecik jer tengok budak2 ni..memang rasa nak terkam pastu baling kat luar rumah. Dah nak maghrib nanti ambek bawak masuk dalam rumah balik...erk! bleh ke gitu??

Mak pulak, asyik panggil 'dakdekkkk....!!!!'.. Kalau slow ala2 romantik takpe la,ni sikit punye kuat.. dakdek gi kedai beli telur, dakdek gi tanam sayur, dakdek gi basuh slipar, dakdek gi siang musang, dakdek gi bagi biawak makan,...bila masa plak lukisan dakdek nak siap ni mak???

Lagi sorang customer tu macam tak paham2 lak, lagi mau paksa2.. "nak jugak! nak jugak! Abg tak kire ko siap kan jugak gambar abg cepat2." Sekeh pale tu kang.. Pastu bila tengok saya macam dah bengang je boleh plak gelak2. Memang rasa nak melotop time tu juga.. Hish,tensen yang amat..




Kalau saya berkarya untuk orang lain, saya amat2 perlukan ketenangan. Yelah,kalau orang tu nak lukisan yang ceria dan sejuk mata memandang, masa tu pulak jiwa saya tengah kacau.. Alamatnya memang tak jadi le. Lain la kalau saya sendiri yang tentukan 'mood' lukisan tersebut. Nak tonggang terbalik ke apa ke saya tak kesah asalkan ada nilai2 artistik dan mempunyai makna yang tersendiri. Saya tak peduli tentang bayaran, tapi kepuasan tu yang saya inginkan. Memang puas bila dah siapkan sesuatu kerja tu dengan baik, hasilnya pun insyaallah bagus.

Tapikan...tak lama dulu ada la seorang sahabat ni berkata, tak baik lukis gambar potret nanti kat akhirat muka2 yang kita lukis tu mintak nyawa kat kita. Saya pun tanya la ostat2 dan tok2 imam saya yang setia dibelakang saya. Mereka kata memang benar, ada hadis yang mengukuhkan dalil tersebut. Tak senang duduk saya dibuatnya.. Hampir beberapa bulan jugalah saya menahan tangan saya dari melakar wajah2 manusia di atas kanvas. Tapi last2 tak boleh tahan jugak...tak tau la nak buat macam mana lagi.

Sejak bila Cik NurQaseh suka berkarya? Sejak dalam rahim mak lagi saya memang suka sangat2 melukis....habis dinding2 perut mak saya conteng.. Saya tak pernah belajar melukis secara formal pun. Pendidikan seni masa sekolah rendah tu adala...Alhamdulillah,bakat kurniaan tuhan ni amat2 saya syukuri.




Kalau saya ada rezeki lebih,saya nak beli kamera yang harga ribu2 tu. Nak jadi photographer, bukan sebab duit tapi sebab minat. Pastu saya nak buka galeri seni saya sendiri (ada ke orang nak tengok??). Nak lukis gambar best2 dalam masa yang sama nak snap gambar yang best2 jugak. Kalau boleh nak gi Palestin, nak tangkap gambar suasana di sana. Kata orang, sekeping gambar boleh menceritakan seribu persoalan. Banyak betul angan2...dan saya akan jadikan kenyataan sedikit demi sedikit.

Buat masa ni saya lukis acrylic painting dan potret tanpa warna. Karya2 saya takde la sehebat mana, amatur.. Hanya untuk2 suka2 jer. Jadi kepada customer2 tetap saya..tolonnggg laa,tolongg la sabau yer.. Jangan paksa2 saya, tau la saya menyiapkan lukisan2 anda tu semua. Tak pasal2 saya sakit kepala terus tak jadi buat ape2.




p/s: "dakdek" tu adalah nama panggilan saya dikampung nih. Gabungan budak+adek= dakdek (^_^)v

*lukisan2 yang kat atas tu sume bukan saya yang lukis yer...thehehe...tu incik google bagi...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

Faarihin said...

tak sempat nak baca semua.. sorrylah dek.. akak lupalah.. ni akak bagi email dulu eh..

faarihin[at]yahoo[dot]com