RSS
Container Icon

I Lap U...!!!

"Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)." (Al-An'am:116)




Bismillah...


Ada apa dengan 14 Februari ni yer? Bagi yang sedang ber'couple', 14 Februari adalah hari yang paling penting bagi mereka dan pasangan masing2 (tak semue) untuk meraikan hari tersebut.. Valentine's Day @ Hari Kekasih @ Idul Hubb adalah hari di mana pasangan yang bercinta merayakan hari tersebut dengan berdua-duaan, makan siang bersama, makan malam bersama, berjalan ke pawagam bersama, memadu asmara di tepi pantai bersama, tidur bersama..oopss!! tak tau la ni....huhuhu...

Semasa saya di bangku sekolah lagi Hari Kekasih ini sudah pun begitu popular dalam kalangan pelajar-pelajar termasuklah yang baru masuk tingkatan satu (cehh,baru baligh da memandai da). Teringat saya ketika berada dalam tingkatan Enam Bawah, saya sedang menuruni anak tangga untuk ke pejabat, tiba2 ada suara perempuan memekik dari atas bangunan, "Papa!! Happy Valentine's Day!! Luv u..!!!!." Saya menoleh ke belakang,rupa2 nya si budak junior yang empunya suara. Saya bermonolog dalam hati, 'papa tengkorak ko..gelimat je dengar dowh..' Pekikan pelajar tersebut ditujukan buat 'kekasih' nya yang kebetulan berselisih bahu dengan saya. Merah padam muka 'kekasih'nya itu menahan malu dek perbuatan pelajar perempuan tersebut.

Perlukah kita menyambut hari kekasih ini sebenarnya? Ntahlah...saya tak pernah meraikan hari lahir saya apatah lagi menyambut hari kekasih sebab macam tak best jer, buat kuih lagi bagus...hoho~

Saya ada terbaca tentang sejarah hari Valentongong opss, hari Valentine ni. Apa dan siapa Valentine yang selalu kita sebut2 itu? Valentine sebenarnya ialah seorang martyr (dalam Islam kita panggil Syuhada) yang diberi gelaran Saint atau Santo.

Pada tanggal 14 Februari @70 Masihi, St. Valentine telah dibunuh kerana menentang kerajaan Romawi yang pada waktu itu diperintah oleh Raja Claudius 2. Untuk mengagungkan si Valentine yang dianggap sebagai seorang yang tabah dan pasrah dalam menghadapi ujian hidup, maka pengikut2 si Valentine ni memperingati hari kematian orang tua ni sebagai upacara keagamaan.

Tapi sejak abad ke 16 Masihi,'upacara keagamaan' tersebut telah hilang nilai2 agamanya dan berubah menjadi pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut "Supercalis" (bukan superpower yer). Setelah orang2 Romawi masuk agama Nasrani @ Kristian, pesta supercalis ni kemudiannya dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine.

Kisah yang di atas tu sebenarnya adalah salah satu daripada tiga versi Valentine. Dan yang saya tahu dan saya amat2 pasti sekali, hari Valentine ni adalah sesuatu yang menyimpang jauh dari akidah Islam. Ianya jelas2 bukan bersumber dari Islam melainkan sumber rekaan manusia yang diteruskan oleh orang2 Kristian malah diikuti pula oleh sebahagian umat Islam.

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka." (Al-Baqarah:120)

Tujuan berkasih sayang di muka bumi ini adalah sangat baik, TETAPI ia bukan untuk seminit, sehari,setahun mahupun sepuluh tahun. Dan tidak bermakna kita harus atau untuk suka2 berkiblatkan Valentine tersebut kerana ia seolah-olah meninggikan agama lain selain Islam yang kita cintai. Islam itu memerintahkan umatnya untuk berkasih sayang dan menjalinkan persaudaraan di bawah naungan Allah SWT. Dan manusia itu dipercikkan dengan sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim oleh Allah SWT adalah kerana untuk berkasih sayang. Sabda Rasulullah,

"Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga ia cinta kepada saudara-saudaranya seperti ia cinta kepada dirinya sendiri."

Berbalik kepada hari Kekasih di Malaysia, sekarang ni ada pula kempen Malaysia's No Panties Promotion For Valentine's Day... (Eeeiii,amende la nih!!!). Nampak sangat kejahilan dan kejumudan masyarakat Malaysia yang terlebih moden. Hari Valentine's ni adalah hari untuk para penzina meraikan cinta mereka lepas tu 9 bulan akan datang ramai la bayi2 malang dibuang merata-rata seperti membuang kucing kurap.

Apa sebenarnya yang kita mahu? Kasih sayang yang bagaimana lagi yang kita inginkan? Entahla deyy....penin,penin...


p/s: Selamat Tahun Baru Cina Buat rakan2 sekolah saya. Time kasih la yang bagi limau berkotak2 tu yer... Dah senak2 perut saya dibuatnye...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

UstazCahaya said...

Salam ziarah.

Saya suka dengan perenggan ini:

"Tujuan berkasih sayang di muka bumi ini adalah sangat baik, TETAPI ia bukan untuk seminit, sehari,setahun mahupun sepuluh tahun. "

... betul sangat;-)