RSS
Container Icon

Rasulullah SAW Dan Pengemis Yahudi Buta

bismillah...

OK, hari ni saya tak nak pening2 kepala memikirkan ayat2 yang skema atau nak menaip mukaddimah yang panjang2... Hari ni terasa nak bercerita. Saya nak kongsikan kisah Rasulullah SAW dengan pengemis Yahudi yang buta. Begini kisahnya...

Ada seorang pengemis berbangsa Yahudi yang selalu duduk di suatu sudut pasar Madinah Al-Munawwarah. Apabila ada orang yang mendekatinya, dia selalu berpesan, "Wahai saudaraku janganlah kau dekati Muhammad. Dia itu orang gila, pembohong dan tukang sihir. Apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya." Walaupun si Yahudi buta ni selalu mencaci dan memburuk-burukkan Rasulullah SAW, namun Baginda tetap mendatanginya dengan membawa makanan tanpa berkata sepatah pun.

Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu tanpa disedarinya dan Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang kewafatan Baginda. Setelah Baginda wafat, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap hari kepada pengemis Yahudi buta tersebut.

Pada suatu hari, Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah Aisyah r.a. Beliau bertanya kepada Aisyah, "Anakku,adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan?" Aisyah r.a menjawab, "Wahai ayahku, engkau adalah seorang ahli sunnah. Hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah sahaja,"

"Apakah itu?" Tanya Abu Bakar r.a. "Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana," Kata Aisyah r.a..

Keesokan harinya Abu Bakar r.a pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Beliau mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan kepadanya. Ketika Abu Bakar hendak menyuapinya, si pengemis itu marah sambil berteriak, "Siapa kaw??!" Abu Bakar menjawab, "Aku orang yang biasa mendatangimu."

"Bukan!! kaw bukan orang yang biasa mendatangiku!" jawab si Yahudi buta nih. "Apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tetapi terlebih dahulu dihaluskan makanan tersebut dengan mulutnya sendiri dan setelah itu baru ia diberikan kepadaku," tambah pengemis tersebut.

Abu Bakar r.a tidak dapat menahan air matanya, dia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang kepada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya. Manusia yang mulia itu telah tiada lagi. Dia adalah MUHAMMAD RASULULLAH."

Setelah pengemis buta itu mendengar cerita Abu Bakar r.a dia pun menangis dan kemudian berkata, "Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya dan Baginda tidak pernah memarahi aku walau sedikit pun. Dia mendatangi ku dengan dengan membawa makanan setiap pagi, alangkah mulianya..."

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya mengucap syahadah di hadapan Abu Bakar r.a..

Begitulah serba sedikit kisah berapa mulianya manusia yang bernama Muhammad SAW. Kala ini kita lihat berapa ramaikah yang mencontohi sifat2 mulia Baginda. Pantang orang mengata sikit, diamuknya satu kampung. Tak boleh orang tegur sikit dah nak saman menyaman. Asyik nak hangin satu badan. Saya pun kadang2 begitu juga...hoho.. Teringat pesanan seorang sahabat saya, jadilah seperti pohon kurma yang apabila ia dibaling kayu, ia menjatuhkan buah kurma(takkan stoberi plak..haha)..


p/s: Teori saya plak begini, biar orang baling taik kat kita, kita jangan baling taik balik. Tapi try bagi dia kuih... Kalau hari2 kita dok buat macam tu insyaallah lembut hati dia..(hoh! ape shi*t2 nih...Cik NurQaseh kadang2 agak tak senonoh sikit. Jangan mara aaa...)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 kata mereka:

sani tensai said...

dengan apa cik nurqaseh wat kuih tuh...??? ekekeke

NUR QASEH HJ. MUHAMAD said...

muahaha..soklan cepu gangsa tu... agak2 encik tendou sy wat kuih tu dgn ape ye?? thehehe...

Faarihin said...

baguslah dek..salah satu kisah rasulullah yang bagus untuk direnungkan buat kita semua..

As-Sakinah © said...

salam alaik!
bagusnya entri enti!
masha ALLAH:D