RSS
Container Icon

Dusta Orang Kaya, Ulama Dan Syahid...

bismillah...


Sesungguhnya diantara manusia yang mula-mula dibicarakan dan dihukum pada hari kiamat ialah, pertama, orang yang gugur syahid. Dia dibawa mengadap, maka Allah menyatakan kepadanya satu persatu nikmatNya, lalu dia pun mengakui menerimanya. Allah SWT bertanya kepadanya, "Maka apa yang telah engkau lakukan pada nikmat-nikmat itu?"


Dia menjawab, "Aku berperang kerana mematuhi perintahMu sehingga aku gugur syahid."


Allah berfiman, "Engkau berdusta. Akan tetapi engkau berperang supaya orang mengatakan engkau berani, dan telah pun dikatakan demikian." Kemudian dia dihukum lalu diseret tertiarap lalu dihumbankan ke dalam neraka.


Kedua orang yang belajar ilmu dan mengajarnya serta membaca Al-Quran. Dia dibawa mengadap , maka Allah menyatakan kepadanya nikmat-nikmatNya satu persatu lalu dia mengakui menerimanya. Allah SWT bertanya, "Maka apa yang engkau telah lakukan pada nikmat-nikmat itu?"


Dia menjawab, "Aku belajar ilmu dan mengajarnya serta membaca Quran kerana mengharap keredhaan Mu."


Allah berfirman,"Engkau berdusta. Akan tetapi engkau mempelajari ilmu supaya orang mengatakan engkau alim, dan engkau membaca Al-Quran supaya orang mengatakan engkau seorang Qari, dan telah pun dikatakan ddemikian." Kemudian dia dihukum lalu diseret tertiarap dan dihumban ke dalam neraka.


Ketiga, orang yang telah dimewahkan hidupnya oleh Allah serta diberiNya sebahagian dari segala jenis harta benda dan kekayaan. Dia dibawa mengadap, maka Allah menyatakan nikmat-nikmatNya satu persatu lalu dia mengakui menerimanya. Allah SWT bertanya, "Maka apakah yang engkau lakukan pada nikmat-nikmat tersebut?"


Dia menjawab, "Aku tidak meninggalkan satu jalan pun melainkan aku belanjakan kekayaanku pada jalanMu kerana mengharap keredhaan Mu."


Allah Taala berfirman, "Engkau berdusta. Akan tetapi engkau belanjakan harta kekayaan mu supaya orang mengatakan engkau itu seorang yang dermawan, dan telahpun dikatakan demikian." Kemudian dia dihukum lalu diseret tertiarap dan dihumbankan kedalam neraka..




Kesimpulannya disini, setiap apa yang Allah kurniakan kepada kita adalah suatu rezeki yang patut kita syukuri dengan rasa kehambaan. Jika Allah menurunkan penyakit, harta kekayaan, ilmu pengetahuan dan sebagainya maka itu adalah medan ujian bagi kita untuk menguji sejauh mana kita merendahkan diri kita bukan sahaja kepada Allah, tapi juga kepada makhluk2 Nya yang lain.


Bongkak, riak, tamak, ujub dan takabbur... Pasti sifat2 ini pada setiap manusia, kerana kita hanya hamba, hamba dan hamba.. Mungkin dalam tidak sedar kita merasa diri kita suddah bagus, mungkin saya juga pernah berfikiran begitu tanpa sedar dan dalam sedar. Lantaran itu, seharusnya kita sentiasa bermuhasabah diri serta merendahkan diri serendah-rendahnya ibarat mutiara di dasar lautan. Kerana tiada apa yang lebih tinggi melainkan Dia...



Allahu'alam...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 kata mereka: