RSS
Container Icon

Kau Fikir Kau Best....???

bismillah...






Segala puji bagi Sang Khaliq yang menciptakan bulan dan bintang. Segala puji bagi Nya yang menciptakan malam dan siang. Segala puji bagiNya juga kerana menciptakan cinta dan kasih sayang.


Rindu sungguh pada QalamNur ini. Dah beberapa hari tak meng'update'kan blog dhaif kepunyaan hamba hina, Cik NurQaseh. Bila terasa nak update, ada jer gangguan yang datang..ishh! Laptop saya yang diyakini kecanggihannya tiba2 buat hal. Encik ACER kesayangan saya telah pun dihantar ke rumah sakit untuk rawatan lanjut. Nasib baik ada encik DELL...tak sia-sia saya buat sparepart...hihihi...


Sabtu lepas, saya berkesempatan untuk membeli belah di sebuah pasaraya. Beli baju raya taw..hehehe..(cik NurQaseh memang senget). Seperti kebiasaannya, saya lebih gemar berjalan seorang diri, hatta ke tempat paling jauh sekali pun. Berjalan berseorangan terasa syahduu jer..ehe. Bermacam-macam ragam manusia yang saya temui, tak kurang juga ada yang cuba mengusik(mereka yg berkenaan telah diberi pelempang free).


Setelah puas mengelilingi pusat membeli belah tersebut, saya duduk sebentar di kerusi yang telah disediakan. Disebelah saya terdapat beberapa orang gadis dan seorang perempuan yang agak berusia. Mungkin beliau ialah ibu kepada 3 orang gadis tersebut. Salah seorang gadis itu berniqab. Lalu saya dengan ramahnya menegur gadis2 dan makcik tersebut dengan niat hendak menjalinkan silaturrahim.


"Assalamualaikum..dari mane nih?"


"Waalaikumsalam...dari Sungai Udang."


Todia intro perkenalan saya dengan salah seorang daripada mereka. Saya senang berborak dengan anak gadis yang kedua tersebut. Ramah macam saya juga..hohoho~ Dalam masa kami berbual, tiba2 ibu ketiga-tiga gadis itu menyoal saya.


"Kamu ni dah abis belajar ke? Belajar kat mana dulu?"


"Dah lama dah habis. Saya belajar takat STPM jer makcik."


Kata saya dengan rendah dirinya..isk3..


"Laa...tak sambung lagi ker? Tak lulus STPM ker? Pointer sikit ker? bla bla bla..."


Sabar ye Nur...Kata hati saya kepada diri saya sendiri....


"Anak2 makcik yang dua orang ni semua ada degree. Yang sorang ni lulusan Al-Azhar. Anak yang bongsu ni masih belajar di UIAM." Kata si ibu dengan bangganya. Ketiga-tiga gadis tersebut pun tersenyum-senyum dek pujian ibunya.


"Alhamdulillah....." Jawab saya ringkas.


"Saya nak buat master lepas ni....bla bla bla..." Kata salah seorang dari anaknya.



Kecil betul diri ini dihadapan mereka...ahh, biarlah. Mereka juga manusia biasa seperti saya. Bezanya cuma mereka lebih berpendidikan dan mungkin pakaian mereka yang menjadikan mereka tampak hampir sempurna. Disebalik hijab mereka tiada siapa yang tahu.


Tiba di rumah, saya bermuhasabah diri. Apa perlunya pendidikan yang tinggi jika itu membuatkan kita meninggi diri. Apa perlunya berjawatan tinggi, andai itu membuatkan kita tak sedar diri. Kita cuma HAMBA.. Layaknya seseorang hamba itu memasuki Jannah, bukanlah kerana segulung ijazah, master atau phD.. Semuanya bergantung kepada kasihan belas Allah SWT jua.. Sia-sia beramal walau seribu tahun sekalipun, lalu kita mengungkit setiap amalan yang dibuat...Walaupun dosa pahala itu dihisab, tetapi Allah jualah yang Maha berkuasa ke atas setiap hamba2Nya..



Kepada makcik dan ketiga-tiga anak gadisnya, korang fikir korang best????




Memang best pun...hohoho... Tahniah3..!! Tahniah kepada makcik dan suaminya kerana berjaya mendidik anak2 mereka sehingga berjaya. Tahniah kepada gadis2 tersebut kerana berjaya menjadi srikandi yang solehah dan berilmu. Dan tahniah juga kepada saya...sebab...sebab...sebab ape yer?? thehehehe.....


Firman Allah SWT: Sesungguhnya Aku hanya menerima solat orang2 yang merendahkan diri kerana keagungan Ku dan tiada menyombong diri di atas makhlukKu, tiada terus menerus bermaksiat pada Ku, menghabiskan masanya berzikir kepadaKu, berbalas kasih kepada orang miskin, orang musafir ibnusabil, perempuan janda dan orang yang terkena musibah. Ia bercahaya laksana matahari. Aku lindungi ia dengan kesabaran Ku dan memerintahkan malaikat Ku menjaganya. Aku berinya cahaya malam kegelapan dan kesabaran dalam kesukaran. Ia diantara makhluk2 Ku laksanakan Firdaus diantara barisan syurga..



p/s: Teringin nak kesana, berjalan berseorangan..hanya Allah sebagai peneman....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 kata mereka:

Buck said...

penilaian manusia terhadap manusia adalah dari segi ilmu,tp segulung ijazah adalah sia2 jika ilmu yang dipelajari bkn kebaikan ummah..tujuan pendidikan dalam Islam adalah utk melahirkan insan kamil yang beriman dan bertakwa kepada Allah swt..

penilaian Allah swt terhadap manusia adalah takwa..

kesimpulan: pelajarilah ilmu walaupun di tangan org bkn islam dalam usaha untuk menambah ketakwaan pada Allah swt..resam padi,makin berisi makin tunduk..

Capt MUHAMMAD Azhar said...

Aku fikir.. Artikel ni.. Memang BEST!