RSS
Container Icon

Maaf...Saya Cakap Tak Serupa Bikin (...lagi)

bismillah...


Segala puji dan puja bagi Allah Tuhan Semesta Alam..Tuhan Yang Maha Mencintai, Tuhan Yang Maha Mengasihi.. Agak lama juga saya tidak menulis dari hati ke hati. Ramai yang bertanya, mana entri baru? Mana dia tulisan2 Cik NurQaseh yang tah ape2 tu? Kenapa sudah jarang menulis? Tak pernah sekalipun saya berasa muak untuk menulis. Ada saja idea yang datang, tapi Allah juga yang Maha Berkuasa, segala ilham itu saya pendamkan saja atas sebab2 tertentu,dan lama kelamaan ia hilang begitu sahaja. Sebenarnya, banyak yang saya fikirkan belakangan ini. Terlalu banyak warna-warna yang tercurah di atas kanvas hidup saya hingga saya terasa tak mampu lagi untuk mengungkap warnanya satu persatu.


Dilihat dari luarannya,tampak tidak ada suatu masalah pun yang membelenggu jiwa saya. Tapi ada juga yang perasan akan kelainan diri saya yang dulunya periang, kini tidak seriang dulu. Saya dapat rasakan sesuatu, tapi sukar untuk diluahkan, payah untuk dimengertikan. Ibarat seperti samudera yang luas terbentang, terlihat tenang dari kacamata kita. Tapi di dalamnya begitu banyak rahsia yang tak mungkin kita dapat selongkar semuanya. Berbanyak-banyak kemaafan saya hulurkan bagi sesiapa yang saya kenali, yang mungkin terasa hati dengan sikap saya. Ada juga yang 'bengang' kerana saya seringkali menjawab 'takde apa2' bila mereka bertanyakan tentang sikap saya...hihi...sorryy...


Tiada apa2 lagi yang perlu saya luahkan...pada entri kali ini saya cuma akan siarkan kembali tulisan saya yang terdahulu. Saya pilih entri yang paling saya suker yer..huhu... entri di bawah ni adalah entri yang saya tulis pada bulan Januari 2010, bulan yang sama blog ini dirasmikan... Selamat membaca! (xnk baca pn xpe..:p)



********************************


Sedang saya duduk termenung keseorangan selepas seharian diserang migrain, saya tiba2 terfikir tentang siapa sebenarnya diri saya. Selama ini rupa-rupanya saya berpura-pura menjadi jelmaan malaikat, berpura-pura menjadi "si pembela" bagi mereka yang lemah, menjadi "si baik" yang sangat2 prihatin akan nasib golongan yang tidak bernasib baik, menjadi "si pengkritik" bagi ketidakadilan di dunia ini.

Ini diri saya yang sebenar-benarnya...

1) Jika saya masuk kerja jam 8.35 am, sedangkan waktu mula kerja ialah jam 8.00 am saya sudah dikira lewat ke tempat kerja..TETAPI jika saya sembahyang Asar jam 6.00 pm atau hampir2 maghrib pun masih saya kira awal,sedangkan mengikut masa sembahyang Asar yang sebenar di Semenanjung Malaysia ialah sekitar 4pm-5pm. Bukankah ini salah faham namanya?

2) Saya mengeji dan mengutuk Amerika kerana jenayah2 perang yang dicipta mereka TETAPI saya tetap makan makanan buatan mereka (McD,Coke,Baskin n Robin...Arghhh!!), saya menggunakan barangan buatan mereka, saya menjadi peminat dan penonton setia filem2 mereka yang kaya propaganda itu. Adakah ini maknanya benci tapi sayang??

3) Jika ada pelancaran skim-skim amanah saham maka saya pun termasuk dalam kelompok manusia yang berduyun-duyun pergi melabur untuk masa depan kononnya. TETAPI apabila ada pelancaran tabung derma (saham akhirat) untuk membantu siapa2 yang memerlukan, hendak mengumpul RM1juta pun cukup payah daripada rakyat Malaysia yang lebih 22 juta ini termasuk saya, malah ada yang mengambil masa berbulan-bulan walaupun mendapat publisiti meluas oleh media. Mana yang lebih kita cinta?

4) Saya sangat sensitif dan terharu apabila mendengar atau melihat ibu bapa yang mendera anak2 kecil apatah lagi yang membuang bayi mereka merata-rata tak ubah seperti sampah, TETAPI saya jarang rasa sedih dan terharu apabila ramai ibu bapa yang mendera anak-anak mereka secara maknawinya dengan tidak mendidik anak-anak menjadi soleh, seperti mengenalkan mereka dengan Allah, bersembahyang, hormat orang tua, menutup aurat dan sebagainya agar tidak didera oleh malaikat di dalam kubur nanti. Bukankah penderaan bentuk ini lebih meluas di dunia kala ini? Bukankah ini satu perbuatan buang anak juga, iaitu buang anak ke dalam api neraka? Mana lebih hina, buang anak dalam tong sampah atau buang anak dalam api neraka? Anak2 kecil yang dibuang dalam tong sampah belum tentu masuk neraka kalau mereka hidup tetapi anak yang tidak dididik dengan sempurna akan rosak hidupnya yang kesudahannya akan ke neraka juga.

5) Saya selalunya akan cepat2 mengucapkan terima kasih pada sesiapa yang membantu saya dan akan kenang budinya sampai bila2 TETAPI dengan Tuhan yang memberikan saya segala nikmat yang tak terhitung banyaknya, setiap detik setiap masa, saya jarang rasa terhutang budi dan berterima kasih dengan cara yang dituntut-Nya.

6) Saya berasa amat malu apabila seseorang mendedahkan keaiban saya TETAPI jarang pula rasa malu dengan Tuhan yang sudah sedia tahu kesalahan saya lahir dan batin, kecil mahupin besar.

Senarai di atas adalah sedikit tentang diri saya yang cakap tak serupa bikin nih...ish3... Di bawah ini pula saya senaraikan situasi2 yang saya perhatikan dalam masyarakat sekarang.

1) Ramai lelaki memberi alasan hendak berpoligami kerana mahu ikut sunnah Nabi SAW TETAPI cara kehidupan dan amalannya sangat jauh menyimpang dari sunnah. Mempergunakan agama untuk kepentingan diri. (kalo gitu gamak perangainye, camane la bini nak bagi kawen lagi).

2) Ramai perempuan tidak rela dimadukan oleh suami TETAPI ramai juga yang merelakan suaminya main kayu tiga,empat dan lima. (jangan tanya cik NurQaseh kalo nanti suami sendiri nak tambah bini..takde jawapannye lagi..huhu)

3) Kahwin empat lebih baik dari kahwin tiga, kawin tiga lebih baik dari kahwin dua, kahwin dua lebih baik dari kahwin satu sekiranya mampu berlaku adil dalam semua segi TETAPI kahwin satu lebih baik dari kahwin dua,tiga dan empat jika tidak mampu berlaku adil. Hisab dan nilai diri dulu sebelum pilih yang mana satu.

4) Pemimpin2 selalunya meniup seruling kedamaian, bersatu berkasih sayang sesama manusia, menyeru agar bersih cekap dan amanah dan sebagainya TETAPI pemimpin yang sama juga di pentas yang lain memalu gendang permusuhan, menyalakan obor peperangan, memotong tali persaudaraan dan mengotori tangannya sendiri dengan korupsi dan rasuah.


Ish..ish..ish..jahatnye saya ni..cakap tak serupa bikin.. Talam dua muka.. Lidah bercabang..bla bla bla....


p/s: Kita selalu rasa dia salah, dia jahat, dia tak betul dan sebagainya TETAPI kita jarang sekali rasa aku jahat, aku tak betul, aku yang salah, kerana aku dia jadi begitu.... hurmmm...(T_T)


p/s lagi: tang lambat pi keja tu memang kena la dgn sy....hihi....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

Jamal Rafaie said...

Salam..

Sudah terlalu lama saya tak menjengah ke sini.. Terlalu sibuk dengan urusan kerja..

Apa yang cik Nur Qaseh nukilkan adalah satu bentuk muhasabah.. Saya pun jarang sekali menulis macam ni.. Teruskan menulis cik Nur Qaseh..