RSS
Container Icon

Hidungku Yang Chomel

bismillah....



Segala puji bagi Allah yang menurunkan penyakit, segala puji bagi Allah juga yang memberi penawar kepada segala kesakitan. Alhamdulillah, tepat jam 12:01 tengah malam semalam umur saya telah menginjak naik. Yang bertambah cuma angka, tapi tempoh untuk 'bermimpi' di alam yang fana ini semakin singkat. Selamat hari tua untuk diri saya sendiri.






Mungkin untuk mengingatkan saya tentang ke'tua'an yang saya alami, Allah telah menurunkan penyakit demam dan selsema ke atas saya semalam. Bagai nak tercabut hidung saya akibat dari aktiviti pem'bersin'an yang sangat kerap akibat diserang oleh kuman streptococcus dan kembarnya staphylococcus ditambah dengan mukus jernih yang menjejer keluar dari kedua-dua lobang idung saya sehinggakan lapisan cilia dalam lobang idung saya ni hampir gondol akibat kerap menggosok-gosok idung dengan jayanya. Kepala saya berdenyut-denyut dengan pantas seakan mahu mencabar kepantasan denyutan nadi saya, oh! berlawan-lawan pulak ye.. Disebabkan saya mempunyai sinusitis, seperti biasa doktor memberikan antibiotik, antihistamin, ubat anagelsik tah hape jadah yang mempunyai bau seperti perut lembu yang belum dibasuh.



Terus terang saya katakan, saya tak suka makan obat! Tuan doktor, saya tanak makan obat2 ni semua. Ada tak cara lain yang lebih efektif dan inovatif untuk hilangkan penyakit saya ni??



Ada...Doktor akan masukkan endoskop kemudian doktor akan letakkan obat di pintu-pintu ostia dan terus masuk ke rongga idung untuk membuka ostia yang tersumbat. Bila ostia Cik NurQaseh dah terbuka, senanglah Cik NurQaseh bernafas dengan riang dan gembira... Oh! kalau begitu, lobang idung saya akan mengembang dengan maksima dan boleh disumbatkan dengan ibu jari kaki jika doktor menggunakan cara yang tersebut!



Tuan doktor, saya takmau nanti idung saya kembang walaupun tak dipuji. Ada tak cara lain yang lebih berkesan, terkesan dan dikesan untuk sembuhkan penyakit saya ni??



Ada... Doktor terpaksa melakukan pembedahan ke atas hidung chomel cik NurQaseh. Doktor akan masukkan jarum kecil seperti jarum mengait bulu kambing, lalu ditusuk ke dalam rongga sinus maxilla dan disembur dengan air sabun axion untuk membasuh rongga sinus.. Aduuuh!!! sakit giler... Baru dengar dah rasa sakit, cemana ni tuan doktor...



Tuan doktor, ada tak cara lain yang tak rasa sakit dan boleh sembuhkan penyakit saya ni??




Hmmmm.... Ada...



Bahawa musibah dan penyakit serta apa saja yang terjadi, semuanya sudah di takdirkan Allah...At-Taubah:51.. Musibah dan penyakit adalah ketetapan Allah, dan Allah lebih menyayangi Cik NurQaseh lebih dari rasa sayang Cik Nur terhadap diri sendiri. CIk NurQaseh harus tahu bahawa Allah telah memilih suatu penyakit bagi Cik Nur dan meredhainya, kerana dia lebih mengetahui kemaslahatan daripada diri Cik Nur sendiri. Dia Maha Bijaksana, yang meletakkan segala sesuatu ditempatnya yang sesuai. Jadi, musibah itu merupakan kebijaksanaan sekaligus rahmat dari Allah. CIk Nur jugak kena tahu bahawa hak Allah atas diri Cik Nur dalam menghadapi cubaan, ujian dan penyakit ini adalah sabar, kerana sabar merupakan konsikuensi dari ubudiyah dalam kesempitan.... Jadi kalo Cik Nur nak ubat yang takde bawu perut lembu, taknak lobang idung mengembang, taknak kena cucuk idung dan dibasuh dengan sabun axion, Cik Nur banyakkan lah berdoa, menangis dan muhasabah diri ye... sekian trima kaseyy...





isk3...malu saya dibuatnye... (-_-")




Err..tuan doktor... saya sebenarnye.... err... nak amek MC seminggu... Buleh ka??




kediiiisshhhh!!!!




p/s: MC dapat sehari jer...isk3....(T_T)

p/s lagi : tajuk kat atas tak bleh blah...haha....tak tau nak letak tajuk ape...takde motif langsung....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

acap said...

semoga cepat sembuh kpd cik nur qaseh....