RSS
Container Icon

Bekerjalah Sebelum Dikerjakan

bismillah...


Alhamdulillah. Segala puji dan puja bagi Tuhan Yang Maha Power dan tersangatlah hebat.


Selamat hari pekerja saya ucapkan kepada mereka yang bekerja, termasuk diri saya sendiri. Esok cuti, tapi saya tak cuti...kene kerja! Nak cari duit lebih beli skyline... Apa makna hari pekerja ni ye? Ntah, saya tak rase apa2 makna pun. Biasa2 jer...Cuti2 ni nak pergi town pun tak bleh. Jalan jem giler...naik basikal pun tak lepas. Jadi cuti-cuti ni kenalah duduk di rumah, buat kerja-kerja orang perempuan. Masak-masak, kemas rumah, bagi ayam makan, potong rumput, alahai....tutup sebelah mata pun bleh buat, kata Cik NurQaseh dengan angkuhnya.


Selama 2 hari ni saya bergelumang dengan tepung untuk dibuat kueh secara marathon. Ramai orang kawen hujung minggu ni, tempahan kueh pun menjadi-jadi. Alhamdulillah, rejeki mak lah nampaknya. Saya pun join sekali... Disebabkan saya tengah dilamun cinta, tengah uli tepung terbayang dia senyum2, tengah goreng karipap nampak dia dalam kuali, tengah adun2 kek nampak dia jeling2, arghhh!!! angau sungguh laa... sudah2! istigfar banyak2 NurQaseh!!


Hermmm...hermmm sekali lagi.... Seharian memikirkan tugas-tugas saya sebagai pekerja. Kadang-kadang saya malas, kadang-kadang saya merungut, kadang-kadang saya snaking, kadang-kadang saya baca komik waktu bekerja, kadang-kadang bos marah saya pastu saya marah dia balik...thehehe... percayalah,saya memang selalu marah bos kat belakang dia. Sedangkan tugas sebagai pekerja pon dok ambik ringan je, ni kan pulak tugas sebagai hamba Allah. Walaupun kaw kerja ada title hebat-hebat, tapi kaw tetap hamba.


Bila dah setel tugas-tugas di pejabat atau di ladang sawit, atau di kandang kamben, atau di loji kumbahan, atau di pelantar minyak atau dimana-mana je, adakah tugas sebagai hamba tu dah selesai?? Semestinya tugas kita tak pernah selesai sehinggalah nafas yang terakhir. Saya bukanlah nak perasan bagus atau nak perasan alim, saya sendiri dah ceritakan kelemahan saya sebagai pekerja. Tapi mengikut pengalaman saya yang dah beberapa tahun bekerja ni, kebanyakan yang saya jumpa semuanya pentingkan kerja kat pejabat daripada kerja wajib yang kita kena buat 5 kali sehari.


5 minit jer bai! Susah sangat ke nak pegi cuci muka, tangan, kaki dan ape2 yang patut di cuci? Lepas tu pergi surau bentang sejadah, solatlah. Ni lah yang buat saya kadang-kadang naik angin pon ada, rasa nak lempang orang pun ada. Mana taknya, kadang-kadang meeting dengan very very very big boss dari pukul 4 sampai ke Magrib. Bagi hint sikit, "ehem2....hek eh, kejap je dah pukol 7.30 ye boss... Kaw tak reti2 nak semayang ker?" (ayat yang ujung ni cakap dalam hati jek...hahaha...) Mesti ada orang cakap, biarlah dia tak semayang pon, kaw susah apa? Kubor lain2... Memanglah kubor lain2, tapi aku kesah! Kalau tak nak kena tegur, pergi duduk dalam hutan amazon sana.


Tak pernah sekalipun saya rasa invironment kerja yang mementingkan solat 5 waktu. Semua kerja nak cepat, semua nak kejar dateline, semua nak serve the best for customers and investors then boleh dapat title Dato', but in the end kerja still berlambak-lambak sampai mati sesak nafas pon tak habis2 jugak...



Sudahlah NurQaseh!! Cakap banyak2 pon tak guna ye dop? Ape kate kite ajak diorang pi surau secara berhemah dan penuh sinis... =)



p/s : tengah angau dengan skyline R35, tak dapat R35, dapat Evo X kaler merah yang seksi tu jadi lar...erm adekah saya terlalu kuat berangan? (-_-") Bawak Satria GTi pon masuk longkang!


.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 kata mereka:

Mohd Hanyzan Al Muari said...

Bismillah,
Kuat no berangannya tu yg ke longkang,teruskan berangan agar angan2 jd kenyataan.

Trx said...

sound direct je kat encik Boss tu.. rezeki Allah bg.. kalo kne buang cri keje laen.. emm agresiff kn? :)