RSS
Container Icon

Adab Mengular Di Opis

bismillah...


Ular atau nama saintifiknya cnemidophorus sexlineatus viridis adalah sejenis binatang yang tiada kaki, mempunyai sisik yang berkilat, serta ada berbagai-bagai jenis dan warna. Kulit ular amat bernilai dalam industri fesyen kerana boleh dijadikan kasut, beg tangan, dan lain-lain lagi (CikNur ade beg Carlo Rino kulit ulau tapi tapi tak pakai pun sebab terasa macam sandang ulau je). Sementara darah ular pula dikatakan boleh menambahkan kekuatan yang luar biasa kepada kaum adam.. (-_-"). Tapi apa yang Cik NurQaseh nak kongsikan di sini bukan berkenaan ular, tetapi mengular atau dalam bahasa penjajahnya 'snaking'...Kenapa mengular? Kenapa tidak menikus? mengucing? atau mengayam? Saya pun kurang pasti siapakah yang memberi gelaran seperti ini.




Mengular boleh diinterpretasikan sebagai amalan mulia yang sering diamalkan oleh segelintir pekerja, khususnya dalam sektor kerajaan. Antara perlakuan yang boleh dikategorikan sebagai mengular ialah meng'update' blog pada waktu bekerja, melayari laman web sosial seperti Fesbuk, Twitter, menonton video di YouTube, tidur di bawah meja, di atas meja, atau di dalam pantry, bersembang kosong dengan pakcik jaga, mengurat PA boss, merokok di sebalik pintu opis, minum teh dari jam 8.05 pagi hingga 4.55 petang dan berbagai-bagai lagi teknik mengular yang sering dilakukan. Disini saya sertakan teknik-teknik mengular yang lebih berkesan dan komprehensif serta dijamin dapat mengurangkan peratusan untuk kantoi dihadapan boss.


1) apabila anda mahu melayari laman web sosial seperti Fesbuk, anda digalakkan membuka beberapa tab yang lain. Buka laman web rasmi jabatan2 kerajaan atau laman web syarikat anda @ laman web rasmi yang berkaitan.. Jika anda nampak boss anda menuju ke tempat anda, cepat2 tukar tab yang tersebut.

3) sekiranya anda mengantuk, pastikan anda tidur duduk bersandar dengan tegak dan bersemangat. Posisi tangan anda hendaklah di atas keyboard dan pakai cermin mata hitam. Pasti boss berbangga kerana mempunyai pekerja yang stylo seperti anda. Berlainan pula dengan Cik NurQaseh semasa tingkatan 5..,beliau dengan kreatifnya mencipta mata palsu yang diperbuat daripada kertas A4 lalu dilekatkan dikelopak mata..hasilnya,, Cik NurQaseh dihalau daripada makmal fizik. (woha! kenangan seyh!)

4) jika anda dan rakan-rakan ingin berborak kosong atau mengumpat boss sendiri, pastikan anda berkumpul ditempat yang selamat dan strategik untuk melihat boss anda daripada jauh. Senang nak lari nanti. Ataupun sekiranya anda dan rakan-rakan disergah oleh boss secara tiba-tiba, buat muka sedih dan menangislah teresak-esak sambil berguling-guling. Katakan padanya, yang anda stress dengan kerja. Mesti besok boss bagi cuti.. ngeh3...

5) jika anda sudah bosan untuk berlakon, dan mengular di belakang boss, jangan khuatir. Masuk terus ke bilik bos, duduk menghadap bos, parking kaki anda di meja bos dan bincangkan tentang pasaran saham atau isu-isu politik semasa. Takpun terus bentang toto dan tido di situ.. anda akan mendapat 3 kenikmatan, iaitu kaki, fail keras dan notis 24 jam...


sekian...okbai~


p/s : entry ini mula ditulis pada jam 3.05 petang. Huahuahua...keje berlambak NurQaseh!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

Anonymous said...

tips yg membantu :D