RSS
Container Icon

Sebaik-baik Hiasan.....

bismillah....





Al-Hasan meriwayatkan, bahawa dahulu ada seorang pelacur yang sangat cantik jelita. Dia tidak mahu melayani orang yang datang kecuali jika dibayar sebanyak seratus dinar.


Secara kebetulan pada suatu hari ada seorang ahli ibadah yang melihat wajah pelacur cantik itu sehingga membuatkan ahli ibadah itu tertarik dan jatuh cinta kepadanya. Kerana lelaki ahli ibadah itu mengetahui, bahawa untuk dapat dilayani oleh pelacur cantik itu orang harus memberinya wang sebanyak seratus dinar, maka lelaki ahli ibadah itu akhirnya pergi mencari pekerjaan untuk mengumpulkan wang sebanyak itu.


Setelah wang sebanyak seratus dinar itu dapat dikumpulkan, dia pun pergi menemui pelacur cantik itu serta berkata kepadanya: “Kecantikanmu telah membuatkan aku benar-benar tergoda, oleh kerana itu, aku telah berusaha sedaya upayaku untuk mendapatkan wang seratus dinar sebagaimana yang engkau kehendaki itu.”


Wanita pelacur itu berkata: “Silakan masuk ke rumahku.”


Dengan tidak berfikir panjang, ahli ibadah itu langsung masuk ke rumahnya. Di dalam rumah pelacur yang cantik jelita itu ada tersedia sebuah tempat tidur yang dibuat dari emas. Pelacur itu lalu duduk di atas tempat tidurnya dan berkata: “Marilah segera mendekatiku.”


Ketika lelaki ahli ibadah itu bermaksud untuk memuaskan nafsunya, pada waktu itu juga tiba-tiba ia ingat kepada Allah sehingga menggigil seluruh tubuhnya. Kepada wanita pelacur tersebut lelaki ahli ibadah itu berkata: “Biarlah aku pergi saja meninggalkan kamu dan wang yang jumlahnya seratus dinar itu ambillah olehmu!”


Wanita pelacur itu kembali bertanya: “Apakah sebenarnya yang terjadi atas dirimu, bukankah kamu telah tergila-gila kepadaku sehingga kamu membanting tulang dan mengeluarkan peluh untuk mendapatkan wang sebanyak seratus dinar? Pada saat ini kamu telah mendapatkan apa yang kamu inginkan itu, akan tetapi mengapa kamu akan meninggalkan aku?”


Lelaki ahli ibadah itu berkata: “Sesungguhnya aku takut kepada Allah SWT dan juga atas kedudukanku selama ini di sisi-Nya. Berkemungkinan kerana aku akan pergi meninggalkan kamu, kamu merasa benci kepadaku, ketahuilah olehmu, sesungguhnya aku juga sangat membenci kamu kerana Allah.


Wanita pelacur itu berkata: “Jika yang kamu katakan itu benar, aku tidak akan bersuami kepada orang lain melainkan kamu.”


Lelaki ahli ibadah itu berkata: “Biarlah aku keluar!”


Wanita pelacur itu menjawab: “Tidak, kecuali bila kamu mahu menjadi suamiku.”


“Tidak, biarlah aku keluar dari rumahmu ini!” kata lelaki itu.


Wanita itu kembali bertanya: “Apakah yang membuatmu merasa keberatan bila aku memohon kepadamu supaya engkau mahu menikahi aku?”


Lelaki itu menjawab: “Untuk menjadi isteriku boleh saja, akan tetapi aku harus pergi meninggalkan tempat ini kembali ke tempat biasanya aku melakukan ibadah.”


Selepas berkata demikian, lelaki ahli ibadah itu langsung pergi meninggalkan rumah pelacur tersebut. Begitu juga dengan wanita pelacur itu ia ikut serta keluar dari daerahnya untuk bertaubat kepada Allah dan menyesali segala perbuatan yang telah dilakukannya. Wanita pelacur itu terus berjalan, hingga akhirnya ia sampai ke tempat asal lelaki ahli ibadah tersebut.


Kepada ahli ibadah tersebut seseorang datang menemuinya dan berkata: “Sesungguhnya permaisurimu telah datang kepadamu.”


Ketika ahli ibadah melihat kedatangan wanita itu, ia terkejut dan langsung terjatuh dalam pelukan wanita pelacur yang cantik jelita itu. Pada waktu itu juga lelaki ahli ibadah tersebut menghembuskan nafasnya yang terakhir. Melihat keadaan demikian, kepada orang yang hadir wanita pelacur yang telah bertaubat itu bertanya? “Apakah lelaki idamanku yang telah meninggalkanku buat selama-lamanya ini ada mempunyai saudara?”


Orang yang hadir pada waktu itu menjawab: “Ia ada mempunyai seorang saudara lelaki, akan tetapi saudara lelakinya itu hidup dalam keadaan kemiskinan.”


“Jika memang demikian, aku akan menikah dengannya sebagai ganti dari lelaki yang aku cintai ini,” kata wanita itu.


Akhirnya wanita tersebut menikah dengan saudara lelaki ahli ibadah itu dan dari hasil pernikahan tersebut, Allah SWT mengurniakan kepada mereka sebanyak tujuh orang anak yang kemudian ketujuh orang anak tersebut menjadi nabi semuanya.



*best tak citer nih? ada tak lelaki yg sanggup bernikah dengan wanita yg ada sejarah hitam macam kisah di atas? ade ke?? dah tentu semua nak cari yg almost perfect kononnya.. betol tak? Pernah seorang sahabat saya bercerita tentang lelaki-lelaki dalam sebuah pertubuhan yg sangat berjaya namun telah diharamkan oleh kerajaan kerana disyaki sesat.. saya taknak bercakap tentang kesesatan mereka, tapi saya nak berkongsi dari sisi yang baik tentang mereka..


Sahabat saya bercerita pengorbanan lelaki-lelaki di dalam pertubuhan tersebut dan bagaimana mereka menyebarkan dakwah di bumi Malaysia ini. Sebelum tu, saya nak bertanya satu soalan kepada pembaca2 blog dhaif ini. Jika anda seorang pendakwah, golongan yg mana akan anda dakwahkan terlebih dahulu... Adakah golongan yang selalu berada di masjid2 dan di majlis agama atau golongan yang hanyut dalam maksiat yg selalu berlegar-legar di pusat hiburan dan sebagainya? Jawab jgn tak jawab...huhu..


Berbalik pada sahabat saya tadi, beliau pernah mengatakan bahawa lelaki2 yg berada di dalam pertubuhan tersebut mengorbankan diri mereka semata-mata mahu menyebarkan dakwah mereka kepada wanita2 seperti kisah di atas. Tanyalah semua lelaki di dunia nih, sejahat-jahat lelaki pun akan mengidamkan wanita yg soleha. Dan lelaki2 dalam pertubuhan tersebut dengan rela hati mengorbankan kemahuan mereka lalu mengahwini wanita2 yg sudah rosak akhlak. Hasilnya....,berbaloi-baloii..hehehe... Wanita2 yg seperti itu pun boleh menjadi wanita yg soleha malah lebih lagi... Dengan adanya bimbingan lelaki yg benar-benar ikhlas menerima kerana Allah, maka wanita2 inilah yg bakal menemani mereka di syurga kelak..



Allahu'alam...




p/s: cik NurQaseh pun bukannye baik sgt....dulu2 cik NurQaseh suke sgt karoke...maklum la sore sedap(masuk bakul pastu angkat ramai2).. atas bimbingan ayah, cik NurQaseh kembali ke pangkal jalan...thehehe....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

Azhar Hashim said...

Dunia ini adalah perhiasan, sebaik baik perhiasan dunia ialah wanita solehah ...