RSS
Container Icon

Baru Punya Tahun....

bismillah...


Selamat Hari Raya eh, Selamat Tahun Baru Masihi saya ucapkan kepada anda semua... Di tahun baru ini sama-samalah kita tingkatkan amal, jaga hati dan sentiasa bermuhasabah diri kerana tahun makin bertambah umur makin berkurang. Dah nak mati dah kite ni... Sentiasa ingat mati walaupun kita sedang bekerja keras merealisasikan azam kita untuk berjaya. Mana tahu sedang kita bekerja mencari duit untuk kawen, beli skyline, beli lancer, subaru, buat rumah dan segala bagai, tiba-tiba kita dijemput untuk meramaikan ahli-ahli kubur. Jemput makan kenduri ok lagi...Ni dijemput malaikat maut menuju alam barzakh..seram saya!



Wahh...seronot tengok flower fire ni... (-_-")






Err...insaf saya.... (T_T)



Dari Anas bin Malik ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda 'Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga waktu terasa pendek, maka setahun dirasakan seperti sebulan, sebulan dirasakan seperti seminggu, seminggu dirasakan seperti sehari, sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu kilatan api.... -Hadith riwayat Tarmidzi.



Aduhai diri.......... (T_T)



p/s : Jalok ngapora seng akeh-akeh kalau ade salah silap sepanjang tahun ni... (Jawa+bahasa Melayu) huhu....



.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hakikat Ilmu....

bismillah...





Hari ini saya belajar benda baru...


Makhluq ini tiada kuasa, tetapi Allah lah yang Maha Berkuasa.


Belajar (menuntut ilmu) diwajibkan untuk semua muslimin dan muslimat.


Tapi hakikatnya ilmu datang dari Allah, bukan dari belajar. Begitu juga dengan rezeki, ia datang dari Allah dan bukan dari kerja kita!


Kita belajar kerana perintah Allah dan sunnah Nabi.


Jika Allah kehendaki, dengan belajar - Allah berikan ilmu.


Jika Allah kehendaki, dengan belajar - Tapi Allah tidak berikan ilmu.


Jika Allah kehendaki tanpa belajar pun - Allah berikan ilmu.


Laa'ilaha'illallah... Belajar itu makhluq, Allah yang Berkuasa.


Mari luruskan yakin kita kepada Allah... :)


p/s: Wa qul rabbi zidnii ilma....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

'Juara'

bismillah...


Si pemuka pentas
Jangan rakus biar ikhlas
Nampak emas jangan lemas
Cantik budi akhlak kemas
Supaya manis tak cuma di kertas
Bukan sampah tapi khalifah
Buka kitab amal sunnah
Barulah jajahan tiada musnah
Juga kepimpinan tiadalah punah...

NurQ,
Kota Politikus,
10.24pm, 23/10/10


Saya snap pic ni dibalik pokok...thehehe


Penat sungguh saya hari ni, seawal 6 pagi keluar dari sarang kerana ada tugasan di luar. Program Juara Rakyat yang berlangsung dengan jayanya di kawasan yang telah diaturkan, dan berbagai-bagai program telah di buat dengan kerjasama penduduk kawasan tersebut yang tersangatlah supporting... Yang paling menarik perhatian saya ialah tarian poco-poco dan lebih 10 tarian lain telah dipersembahkan para penduduk. Cik Nur nak join gak...haha...tapi join tengok jer la. Bendera parti berkibar megah dan saya rasa saya sorang jer kot yang lain sikit. Hehe...

Sudah-sudah! dah pukul 10.43 malam...nak balik dulu noh. Ngantuk + lapau nasik + letih... tata...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hati Saya... (^_^)

bismillah...


Alhamdulillah, segala puji dan puja bagi Tuhan sekalian alam yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.



Agak lama juga saya meninggalkan QalamCahaya kerana saya dilanda kebingungan dan kemurungan tahap lapanbelas. Di sini saya cuma ingin menyatakan kemaafan saya kepada sesiapa yang mengenali saya di alam maya atau pun di alam nyata. Ampun dan maaf saya pinta kerana saya sedar diri ini terlalu banyak khilaf yang masih belum diperbetulkan atau sedang diperbetulkan.


Jika saya ada berhutang dengan anda harap dihalalkan, kalau nak tuntut bleh hubungi saya pada 26hb ni kerana 25hb gaji saya dah masuk.. (-_-")
Kalau anda rasa anda ada berhutang dengan saya, sila2 lah 'bank in' kan hutang anda ye, jangan cakap banyak.


Dikesempatan ini juga saya menyeru kepada diri saya sendiri agar sentiasa menjaga hati dengan baik kerana segalanya bermula dari segumpal darah bernama hati. Sepanjang hidup saya yang singkat ini, bermacam-macam perkara yang telah berlaku ke atas diri saya dan berbagai-bagai perkara juga saya lakukan yang akhirnya menyebabkan kerosakan hati. Bila hati sudah rosak, maka segala fungsi urat saraf turut terjejas... (-_-")


Jaga hati dan didik hati untuk mencintai syariat. Bila sudah mencintai pasti akan ada rasa untuk mentaati. Jaga hati supaya terjaga solat dan lain-lain ibadat. Jika waktu solat sengaja dilewat-lewatkan, itu bermakna hati belum cukup terjaga. Eh,bukankah Cik NurQaseh jugak pernah melewatkan solat kerana sibuk bekerja atau kerana bercucuk tanam? Ye,memang pun... Kerana saya adalah manusia biasa yang masih dalam proses pembelajaran. Tapi adakah patut dibiarkan kelalaian itu menjadi satu kebiasaan? Jawapannya ada pada hati. Jika hati dijaga maka ia akan menjaga dan akan terjagalah anggota tubuh kita.


Saya bukanlah ustazah, pelajar sekolah pondok, bini ostat ataupun mak kiai yang hendak menunjuk pandai. Diri sendiri pun tak berapa betul ada hati nak bagi nasihat kat orang lain.. Hek eh, bila masa plak saya nasihatkan orang lain. Kan ke saya tengah nasihat diri sendiri....


Ye,saya tahu saya tak belajar tinggi bertingkat-tingkat tapi tak bermakna saya ni adalah mangkuk tingkat atau mangkuk hayun atau mangkuk jamban. Untuk mengelakkan saya memperkecilkan diri sendiri maka saya perlu muhasabah diri dan menjaga hati. Hati lagi! Apa perlunya saya muhasabah diri?? Of coz ia sangat perlu kerana apabila saya tak selalu muhasabah diri, saya pasti akan berkata "aku tak masuk U pun ade ker nyusahkan ko?" Itu adalah kata-kata yang sangat merosakkan hati yer kawan-kawan. Bila hati saya terjaga, maka sebetulnya saya akan berkata begini, "oh,tak mengapalah... Aku sudah berusaha dan aku berserah pada Allah." Baik betul hati saya, skema pulak rasanya.


Jagalah hati, muhasabah diri... Sekiranya saya tidak melakukan kedua-dua perkara ini, saya amat yakin dan pasti yang saya akan terus memperkecilkan serta merendah-rendahkan diri sendiri. Itu sangat tidak sihat yer kawan-kawan. Biar kita "merendah diri" tapi jangan sesekali "merendah-rendahkan diri". Seperkara lagi, bila saya tak selalu muhasabah diri dan menjaga hati, saya akan meninggikan diri, dalam erti kata lain sombong. Kita fikir kita sudah bagus? Tidak! Ada yang lebih bagus.. Kita fikir kita sudah hebat? Tidak! Allah Maha Hebat! Kita fikir dengan membina bangunan bertingkat-tingkat itu sudah gah? Ye,memang gah...Gah dengan kesombongan dan kebongkakan yang bila-bila masa Allah boleh tarik balik kemegahan itu tanpa sempat nak kelip mata pun. Oleh itu, jaga hati, muhasabah diri...



Sukakah Cik NurQaseh hidup susah, kais pagi makan petang, kais petang makan dinner? Sudah tentulah taknak. Semua orang nak hidup senang, tapi bukan senang nak jadi senang. Bila tengok orang lain senang kita pun berusaha untuk senang. Tapi bila usaha kali pertama tu tak menjadi mulalah hati ni berkata-kata, "naper orang lain senang je kaya, aku keje macam nak mampus tak kaya-kaya jugak. Kayap jer ade, tak best ah!." Itu adalah pengalaman saya sendiri semasa menjalankan perniagaan yang saya rasa boleh berjaya,tapi akhirnya gulung tikar kerana pakai tiles (-_-"). Bila hati terjaga maka hati itu sentiasa muhasabah diri, sentiasa berfikir, berzikir dan berlapang dada. Satu hal lagi, bila nampak orang lain senang mulalah fikir yang orang tu makan rasuah, tak bayar zakat, bla bla bla.. Biaq pi la depa senang pun. Depa keja keras-keras mana hang nak taw. Jangan menambah dosa dengan andaian-andaian yang belum tentu betul. Jaga hati,muhasabah diri. Setiap kejayaan atau kesenangan perlu ada daya dan pengorbanan. Cik Nur pun boleh jadi kaya jika ada usaha dan sanggup berkorban. Cewwah!! Cakap senang! Ye,memang senang pun. Berkorbanlah NurQaseeeehh!!



Adakah Cik Nur nak dimurahkan rezeki?? Of coz laa..sampai bila nak hidup susah. Orang yang hidup susah ni tak boleh nak sedekah, takboleh bayar zakat,tak boleh bantu orang susah sebab die pun susah! Kalau saya mahu senang, maka saya perlu senangkan orang lain. Senangkan ibu bapa saya, senangkan orang-orang yang saya cintai. What you give, you will get back. Tapiii saya tak ada duit. Masuk bulan ni dah 4 bulan saya tak bagi mak ayah duit. Saya sangat-sangat-sangat sedih mengenangkan diri ini yang tak mampu nak menyenangkan mak dan ayah (T_T). Oh! NurQaseh ku...Jangan bermuram durja kerana ada jalan nak menyenangkan mak dan ayah. Jalannya ialah menyenangkan hati mereka bukan dengan wang ringgit tapi dengan berbakti kepada mereka walaupun bakti ko tu tak seberapa. Tolong basuh baju ker, mesin rumput ker, buat reban ker, ataupun memasak walau masakan saya tak rasa garam tapi cukup menggembirakan hati mak dan ayah. Disitu dah dapat keberkatannya dan dengan izin dari-Nya Allah akan lapangkan rezeki kita. Yang pastinya, jaga hati, muhasabah diri. Bila hati terjaga, maka keikhlasan akan terpancar. Kalo tolong mak masak pastu mulut bebel-bebel tu tak ihklas namenye. (saya tak macam tu..kot...err)



Fungsi hati yang paling saya suka sekali ialah mencintai dan menyayangi dan all the jiwang-jiwang things walaupun saya bukanlah seorang minah jiwang. Jaga hati,muhasabah diri. Terus terang saya katakan menyintai seseorang itu sangatlah mengasyikkan sehinggalah bila kita tersedar,terhantuk dan tersentak yang cinta itu hanyalah mainan perasaan semata-mata. Fikirkan dalam-dalam untuk siapa aku bercinta? Untuk apa aku bercinta? Untuk suka-suka? Untuk seks? Untuk kahwin dan tambah isteri? Bagi remaja yang baru mula nak bermain-main cinta saya sarankan agar hentikanlah. Tak best mana pun, percayalah! Kalau anda tak serius nak berumah tangga dalam tempoh yang terdekat,maka lupakanlah. Anda hanya akan menambah dosa dari hari ke sehari sehinggalah anda diijabkabulkan dengan pasangan anda itu. Aii,biasak ar budak darjah enam pun bercinta gak. Ye,saya tahu...Saya pun pernah mengalami. Tapi bila fikir balik, lebih banyak mudharat dari manfaat. Tapi fitrah manusia untuk saling mengasihi, maka sukati ko lah nak bercinta ker taknak. Saya sudah menyintai begitu ramai manusia, dan manusia paling tulus menyintai saya ialah Rasulullah SAW serta kedua ibu bapa saya. Kelakarnya,baru sekarang saya tersedar! Jaga hati,muhasabah diri. Hati yang dijaga selalunya akan terlindung dari segala perkara yang best. hehe.. Hati yang kurang dijaga pula akan selalu terdedah kepada perkara2 yang best itu tadi. Paham tak?? Tak paham? Lantak la...


Saya selalu mendengar, carilah cinta Allah sebelum mencari cinta manusia. Tetapi saya bertemu dengan cinta manusia kemudian barulah hendak merangkak menyintai Allah.


Hmm..Untuk apa saya tulis semua nih, saya pun tak tahu. Saya rasa cukuplah setakat ini dahulu. QalamCahaya akan saya tinggalkan untuk beberapa waktu... Maaf sekali lagi yer! Jangan lupa, jaga hati muhasabah diri... Saya sayang diri saya sendiri... :)


Allahu'alam...


p/s: Sayonara...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kenapa Orang Islam Tidak Bijak...

bismillah...


Seni mencari pertolongan Allah dan apakah maksud kemenangan Ummat islam yang sebenar)


Aku malas nak ulas isu “kenapa Yahudi bijak”, (setelah di minta berbuat demikian) sebab aku tak ada pengalaman hidup bersama mereka orang yahudi, jadi aku tak tahu sejauh mana ‘kebijaksanaan’ mereka, tapi aku tahu kebodohan mereka, iaitu mereka bunuh Nabi sendiri, bila Nabi mereka yang lain, tinggalkan mereka selama 40 hari, mereka boleh pulak sembah lembu, tak ke bodoh?, dan bila Nabi mereka bagi perintah, mereka akan banyak usul sehingga perintah jadi tersangat susah nak amal, dan bila mereka tahu Nabi terakhir bukan dari yahudi, mereka tolak Islam dan terbukalah jalan ke neraka..


Walau bagaimanapun, kali ni, dalam ‘nota kepada diri’…, aku nak ulas isu “ kenapa orang islam tidak bijak” sebab aku hidup bersama orang islam sejak dari kecik sekecil embryo sehinggalah besar menjadi manusia sebesar aku… (size seluar 35)


Eloklah aku buat kajian setengah jam tentang kenapa orang islam tidak bijak kerana dengan terbongkarnya rahsia ini, dapatlah orang islam menjadi bertambah bijak lalu terselamatlah dunia ini yang dah banyak jadi rosak kerana kebodohan 'sesetengah' ummat islam…


KENAPA (SESETENGAH) ORANG ISLAM BODOH?


Straight to the point. Perkara pertama tentang kebodohan ummat islam adalah…, ok, aku jaga hati kamu, perkara pertama tentang kebodohan ‘sesetengah’ ummat islam adalah:

1) Lupa mati.

Apabila orang yang paling bijak adalah orang yang mengingati mayat, maka opposite kepada orang yang paling bodoh adalah dah tentu orang yang lupa pada mayat.. dan bila dah lupa pada mayat, akan dapat penyakit Wahan, aku dah tulis bab ni dulu.., dan aku mengaku, kadang kadang penyakit ni datang menimpa aku..oh! oh! Oh! (batuk sambil menangis)

2) Lengahkan solat.

Orang yang sengaja melambatkan solat adalah bodoh dan bangang, sebab Allah dah janji nak bagi azab khas untuk puak-puak ini, tapi mereka boleh pulak selamba lengahkan solat macam takde apa-apa yang berlaku terutama orang perempuan, Haid dan Malaikat maut boleh datang bila-bila masa.., boleh pulak habiskan tengok 'SPA Q' dulu baru solat maghrib.. ish ish ish..

3) Tinggal solat jemaah.

Ni pulak khas untuk lelaki, dah banyak aku tulis bab ni, pendek kata, lelaki yang dengan sengaja meninggalkan solat berjemaah adalah bodong dan bangang! Terutama lelaki yang dah habis drama 'Spa Q', boleh pulak tengok 'Naruto' sampai jam 8 malam, lepas tu solat sambil dengar berita kat TV, sebab berita tu penting konon, ni memang bodoh nak mampus ni..!

4) Tak solat

BODOH, BENGONG! BANGANG!

5) Bukak Aurat

Aku pelik bila ada parti ABC yang sanggup buat apa sahaja untuk pastikan kemenangan dalam pilihanraya, sanggup bayar duit claim minyak aku, sanggup keluar duit beli pengundi, sanggup bersekang mata turun padang tunjuk kebaikkan kepada rakyat, tapi tak sanggup pakai tudung tutup aurat sedangkan beliau orang islam yang mana bila korang pakai tudung tutup aurat dah tentu Allah suka dan bila Allah suka, dalam hadith bagitahu, Allah akan perintahkan penduduk langit jugak suka kat korang dan rohaniat akan sampai pada penduduk bumi jua yang mana akhirnya para pengundi islam juga akan suka dan insyAllah korang akan menang, tapi korang bila kalah rasa pelik sebab tak tahu punca kalah sedangkan ramai rakyat yang cerita kat aku mereka tak suka nak pangkah korang sebab korang tak tutup aurat dengan sempurna… itu rahsia korang kalah, simple sahaja..

Tutup aurat dan jangan masuk neraka! Kalau tak, itulah perkara yang paling bodoh pernah korang lakukan sepanjang hidup.., atau korang suka jika aku kafan korang naik keretamayat hanya tutup dada dan kemaluan?

Jangan jadi bodoh!

6) Tolak sunnah Nabi.

Orang islam yang tak mampu simpan janggut, atau tak mampu nak istiqamah solat berjemaah di masjid, tak payahlah nak hina orang yang mampu, cakap mereka hodoh macam kambing sebab simpan janggut dan korang mengaku hensem macam tapir sebab takde janggut.., tak payahler..

Mengaku sahajalah korang iman lemah sebab belum mampu ikut sunnah nabi dan berdoalah agar diberi kekuatan untuk ikut sunnah Nabi suatu hari nanti sebelum naik kereta mayat...

Sebab dalam hadtih bagitahu, orang yang tolak sunnah nabi, nabi tidak akan mengaku korang sebagai ummat di akhirat kelak.., oh.., maka janganlah buat keputusan yang bodoh.., kerana, apabila kita dah nama orang islam, wajiblah bagi kita ikut sunnah Nabi sampai naik keretamayat..

7) Tak Bantu Ugama

Aku rasa banyak lagi kebodohan ummat islam, tapi aku nak tulis sampai sini sahaja, lagipun aku sendiri terasa pedas semacam.., baiklah, aku nak pergi pada tajuk : Seni mencari pertolongan Allah dan apakah maksud kemenangan Ummat islam yang sebenar..


Perkara terakhir tentang kebodohan ummat islam adalah…, ok, sekali lagi, aku jaga hati kamu, perkara terakhir tentang kebodohan ‘sesetengah’ ummat islam yang aku nak tulis dalam 'nota ugama kepada diri' ini, adalah: Menunggu Bantuan Allah dalam bentuk ‘senjata’, iaitu sesetengah orang islam siang malam berdoa kehancuran kepada musuh islam, doa bala menimpa musuh islam, atau doa senjata mereka rosak dan doa semua orang kafir yang masih hidup agar masuk neraka dunia seterusnya neraka akhirat…


Bila ekonomi mereka naik, orang islam doa pertolongan Allah dalam bentuk ekonomi mereka hancur, biar mereka muflis, biar mereka menderita di dunia yang merupakan shurga mereka.. dan biar orang islam selesa sejahtera dalam penjara dunia..bla bla bla..


Bila senjata mereka canggih, orang islam doa pertolongan Allah dalam bentuk senjata mereka rosak, dan senjata orang islam menjadi ajaib, sekali tembak, sepuluh kereta kebal musuh hancur, biar senjata mereka meletup di makmal mereka, bla bla bla..


Bila orang kafir ramai, orang islam doa pertolongan Allah dalam bentuk bala bencana menimpa orang kafir sehingga mereka pupus.. biar datang tsunami, gempa bumi, twister, volcano, deep impact, vertical limit, avalanche, perfect storm, Armageddon, solar attack, dan lain lain…


Tapi, siang malam berdoa, dari depan Kaabah sehinggalah ke pentas mendeklimasikan sajak, orang islam tetap kena tindas, kena bunuh dan diperbodohkan.., malahan ekonomi orang kafir semakin naik, senjata mereka semakin canggih, dan sempadan mereka bertambah luas..,


Para penonton islam yang tidak terlibat dalam perperangan memberi bantuan dalam bentuk doa kehancuran kepada orang kafir, ya!, kamu tahu orang kafir itu mati masuk neraka, tapi kamu mahu cepatkan mereka masuk neraka melalui perantaraan doa kamu yang belum di makbulkan..

Soalan?

Apakah betul bantuan Allah yang kamu mintak itu dalam bentuk “orang kafir itu mati masuk neraka, tapi kami mahu cepatkan mereka masuk neraka melalui pertolongan Allah menghancurkan mereka?”

Kamu tahu apa itu pertolongan Allah yang sebenar?, Pertolongan yang kamu patut minta siang dan malam?

Kamu tahu?

Tapi, hamka, ini perang berdarah, memang kena doa hancurkan mereka..!

Baik, isu aku adalah tentang ‘Pertolongan Allah’ yang kamu nak, dalam bentuk apakah sebenarnya pertolongan Allah yang kamu nak? , adakah dalam bentuk “orang kafir itu mati masuk neraka, tapi kami mahu cepatkan mereka masuk neraka melalui pertolongan Allah menghancurkan mereka?”

Itu solan aku, Sama jugak kes perang tak berdarah, perang di Malaysia, perang yang hanya mengalir air liur.., iaitu mereka yang parti so call islamic bergabung dengan parti tak islamic lalu berperang dengan parti yang tak seberapa call islamic dan juga bergabung dengan parti tak islamic..

Yang parti so call islamic tapi bergabung dengan parti tak islamic akan doa bantuan Allah dalam bentuk: Allah hancurkan parti yang tak seberapa call Islamic juga bergabung bersama parti tak islamic..

Siang malam doa mintak bantuan Allah, terutama dekat musim pilihanraya…

Adakah benar bantuan Allah yang kamu mintak itu dalam bentuk “parti yang tak seberapa call islamic hancur masuk neraka?”

Kamu tahu apa itu pertolongan Allah yang sebenar?, Pertolongan yang kamu patut minta siang dan malam?

Kamu tahu?

Dan adakah kamu tahu apakah maksud kemenangan dalam islam?

Apakah itu maksud kemenangan dalam islam?

Berjaya hancurkan parti musuh?, Berjaya bunuh orang kafir?, Berjaya mufliskan mereka?, Berjaya bakar bedera mereka?

Jawapannya adalah:- ada dalam Al Quran, pergilah belek sebab korang pejuang islam yang sejati.., tapi sebab lepas ni korang akan ganggu aku melalui email suruh aku tulis jugak sebab korang perasan sibuk, maka aku tulislah sebab hari ini aku perasan rajin..

Dalam Al Quran menceritakan bahawa Pertolongan Allah yang sebenar adalah apabila Allah membukakan Pintu Hidayat kepada orang kafir…

Manakala maksud kemenangan Ummat Islam adalah apabila orang kafir masuk Islam berbondong-bondong..

Aku ulangi,

Pertolongan Allah yang sebenar adalah apabila Allah membukakan Pintu Hidayat kepada orang kafir…

Manakala maksud kemenangan Ummat Islam adalah apabila orang kafir masuk Islam berbondong-bondong..

Tapi sebelum Allah tolong orang islam, Allah dah bagitahu awal-awal dalam Al quran..

" Hai orang-orang mukmin, jika kamu bantu agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"

( Surah Muhammad; 47:7)

Jadi, apa bantuan yang Allah mahu sebelum Allah bagi hidayat pada orang kafir?

Jawapannya adalah:- pergilah rujuk ustaz sebab korang pejuang islam yang sejati.., tapi sebab lepas ni sekali lagi korang akan ganggu aku melalui email suruh aku yang bukan ustaz ni tulis jugak sebab korang perasan sibuk, maka aku tulislah jugak sekali lagi sebab hari ini aku perasan rajin..., jarang jarang jer aku rajin tau?

Err, kat mana tadi? Ok, sambung balik,

Jadi, apa bantuan yang Allah mahu sebelum Allah bagi hidayat pada orang kafir?

(maaf, sebab agak boring)

Allah mahu orang islam buat dakwah dahulu, barulah hidayat akan turun…

Dulu, orang kafir serang orang islam sebab tak suka orang islam dakwah mereka, maka Allah akan tolong orang islam zaman dulu sebab orang islam zaman dulu dah bantu ugama Allah, tapi hari ini,orang kafir serang orang islam adalah kerana orang islam tak dakwah pada mereka sebaliknya orang islam sibuk nak hancurkan mereka dan mereka pulak yang serang orang islam sebab orang islam akhlak buruk kerana orang kafir akan berbondong bondong masuk islam setelah lihat akhlak orang islam yang sempurna dalam peradaban manusia tetapi hari ini orang islam bergaduh sama sendiri dan tak buat dakwah pada orang kafir lalu orang kafir benci orang islam dan serang orang islam lalu orang islam minta tolong pada Allah bantuan tapi Allah tak bantu sebab orang islam tak bantu ugama Allah iaitu buat dakwah, apa lagi nak di kata?

“siapa yang BANTU agama ALLAH, Allah akan BANTU dia”

Itu asas paling simple, yang orang islam tak faham atau buat-buat tak faham, dan banyak kali dah aku tulis bab ni, maka tak payah aku ulang, boleh rujuk ustaz demi kebahagian hari akhirat sebab tiba tiba pulak aku perasan malas…


Sebagai rujukan.., aku paste terjemahan Al quran surah AN-NASR… baca dan pergi buat Dakwah!

Surah AN-NASR

(1)Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan,

(2)Dan kamu Lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong,

(3)Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat


Moral of the story 1:
Surah An Nashr mengkhabarkan maksud pertolongan Allah yang sebenar, juga berita tentang kemenangan ummat islam, sedang ummat Islam gembira dengan turunnya surah ini, turun juga perintah supaya bertubat pada Allah kerana Nabi Muhammad SAW akan wafat dan kerja Nabi akan di wariskan pada ummat akhir zaman, tiada lagi Nabi selepas Nabi Muhammad, maka sekali lagi bertasbihlah kita semua dengan memuji Allah dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat...


Moral of the story 2 :
Sebenarnya, Allah tidak perlu pertolongan kita untuk membantu ugamanya, tapi Allah ingin muliakan manusia dengan memberi peluang ‘membantu’ ugama Allah dan sebagai janjiNya: Allah akan Bantu manusia…


Moral of the story 3:
Jangalah di tanya "mengapa orang Islam tidak di beri kuasa dan pemerintahan?" kerana apabila ahkam (perintah dan larangan) Allah tidak dapat di amalkan oleh orang Islam sendiri, kenapa urusan dunia ini perlu di beri kepada orang Islam?

Tujuan Allah memberi kuasa pemerintahan kepada orang Islam ialah supaya mereka menegakkan perintahNya di bumi ini. Sekira korang di serahkan pemerintahan sekarang adakah korang dapat menunaikan kehendak Allah itu?


Moral of the story 4
Fatimah r.aha menangis setelah turun Surah ini kerana sedih nabi dah nak wafat, namun tersenyum setelah Nabi berbisik pada fatimah dengan memberikan khabar bahawa Fatimah akan mati tak lama lagi...



Sekian...



p/s : Entri ni bukan saya yang tulis...Saya cilok kat encik Hamka/ keretamayat. Saya suka baca blog dia dan straight to the point. Baekk punya bahasa, senang nak faham, dan tak hipokrit. I loike!! Walaupun dia tulis secara melawak, kadang-kadang saya rasa nak nangis plak sebab terkena kat batang idung sendiri... (-_-")


p/s : kali ni copy paste entri orang je ye...tak larat nak mengadap lappy lama2...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Berazam.... (^_^)v

bismillah...


Selamat Tahun Baru Hijrah kepada semua blogger dan pembaca QalamCahaya yang tegar mahupun yang sekadar dipinggiran... (-_-")


Tahun baru ni, seperti biasa kita akan ada azam baru... Azam tahun lepas yang tak tercapai tu kita bawak ke tahun ini... Berusaha untuk dapatkannya, banyakkan berdoa dan tawakkal...Hijrah kita dari yang tak berapa nak baik, kepada yang lebih baik. Dan yang sedia baik, istiqomahkan diri anda dengan ke'baik'an tersebut agar menjadi terbaik dikalangan yang baik-baik.. (-_-")


Apekah encik Azam saya pada tahun 1432 Hijrah ini?? Eh azam bukan Encik Azam. Sekarang ni malas nak cakap banyak... tengok jela gambar-gambar kat bawah ni..





Saya berjanji akan bekerja bersungguh-sungguh dengan ikhlas, bertanggungjawab, amanah, profesional, tak main-main, tak merayau-rayau, tak mengulau dan tak mengutuk di belakang boss (depan2 insyaallah)




Saya akan kumpulkan harta, dan habiskannya dan kumpul balik, pastu habiskan, pastu kumpul balik, pastu habiskan pastu bla bla bla bla.....




Saya nak pi umrah...nak pegi sana tak nak balik-balik... amiin.




Further study....yang ni dah 5 taon KIV... PJJ lah nampaknye,..




Aha! Ni yang paling saya suka... skyline yang sangat menyelerakan... nyum nyum... (nafsu!! nafsu!!)




Kawen?? Waaaa....saya suke!! Tapi...........KIV lagi 2 taon la...




Gulpp!! err, azam saya nak mati dalam khusnul khatimah... amiin...



Ya Allah! Engkaulah yang kekal, qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau yang besar dan kemurahan Engkau yang melimpah, ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami. Kami mohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan kami memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kami kepada kejahatan. Dan kami mohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kami kepada Engkau. Ya Allah! Tuhan yang mengubah segala keadaan, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang Maha Tinggi. Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan periharalah kami dari azab api neraka. Dan semoga selawat Allah selalu dilimpahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta keluarga dan sahabat baginda.... Amiin..



Allahu'alam...



p/s : there's something in my head.. I feel pain and it's getting worse. Jadi saya tak dapat nak update QalamNur selalu.... kalau update pun tak banyak cakap (taip) kot... huhu.. :(

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selepas Hujan....

bismillah...



Alhamdulillah... Hujan turun lagi. Lebatnya luar biasa, seperti mengerti akan gelojak di hati saya. Hati ini juga sedang dilanda hujan...dingin tapi menyegarkan...

Eceh! Bermadah la pulop... Tengok la gambar-gambar situasi saya yang baru pulang dari pejabat semalam... Cakap banyak takde!




Kelihatan rintik-rintik hujan yang sangat lebat. Sempat Cik NurQaseh snap gambau kereta putih kt sebelah...




Berhenti kat tepi jalan dulu, nak pakai spek mata...




Keluar dari kereta terus terpijak lecah...




Hek'eh, ape ayah buat tu??




Oho, longkang under construction... Orang yang buat jalan tu dah lari dulu sebab hujan.. Ayah tolong tutup lubang.




Uih, best main bola atas rumput basah nih...




Bunga kesayangan saya, cantik bila dibasahi hujan...




Hijau...lokasi kat tepi rumah...




Hijau jugak...lokasi kat belakang rumah... Saya suka bau rumput dan pokok-pokok yang sedang kebasahan ni... Segar, nyaman...subhanallah...




Kelihatan nenek jiran sebelah duduk di beranda rumah saya, menikmati kehijauan, keharuman, kedinginan, kebasahan, dan keindahan alam selepas hujan...




Selesai menutup lubang di tengah-tengah jalan, ayah terus layan chuchu dia...




Kerusi gunting rambut kepunyaan ayah.. (ada kena mengena ke dengan hujan?)




Kete kontot yang banyak berjasa... (sekali lagi, ada kena mengena ke dengan ujan??)



Puisi Selepas Hujan...


Dia curahkan hujan dari langitNya
Ketika jiwa terasa hangat dengan keegoan
Titisnya menyerap ke dalam nadi
Kedinginan menyelinap di segenap sendi

Ketika itu bait-bait puisi sufi menari-nari
Dalam kotak ingatan ini
Ilham yang datang selepas hujan
Tidaklah selebat ilham As-Syafie
Kembaranya segenap bumi demi mengais ilmu yang dicintai
Apatah lagi sehebat cintanya Rabiah al-Adawiyah
Yang tangisnya lebih lebat
dari hujan di malam hari
Tembok taqwa Uwais menenggelamkan fana
Merintih meraung kala tertutup jendela-jendela
Bersujud menangis kala jiwa-jiwa enak terlena

Ilham selepas hujan
Mengalir deras membawa pergi segala kotoran
Dingin mencengkam di segenap tubuh
Dan rindu itu menjengah kamar usang di hati
Rindu pada KekasihNya yang sejati
Abu Az-Zahra!! Malu bibir ini mengucap cinta
Sedang amanatnya sering dilupa... terlupa??

Hujan...
Tolong jangan berhenti...



p/s : Hidup ini sentiasa berhujan walaupun panas... (-_-") Hujan rahmat Allah yang tak pernah putus....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sufism : Jalan Mencari Yang Haq

bismillah...


Man a'rafa nafsahu faqad 'arafa rabbahu
"Siapa yang mengenal dirinya pasti dia akan kenal Tuhannya..."


Man a'rafa rabbahu faqad a'rafa nafsahu
"Siapa yang mengenal Tuhannya pasti dia akan kenal dirinya..."



p/s : (@_@)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sufism...

bismillah....



4.34 am....As usual... but today's post is more short and compact...




Cintailah yang memberi nikmat dan jangan engkau cintai nikmat yang diberikan...
-Ahli Sufi-




mood : unidentified... (@_@) giler!





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

I Nak Pinang U Bleh??

bismillah...


4.37 am...masih tak tidur-tidur. Tengah layan buku sebab siang tadi tak sempat nak baca walaupun sehelai. Bila dah baca, seperti biasalah akan terasa fenin-fenin kerana keletihan lalu kepala hotak saya meminta untuk berehat sebentar.



Tiba-tiba jer nak cerita pasal kawin-kawin.Sapa nak kawin angkat kening! Thehehe... Kalau ditanya soalan tu pastinya kebanyakan orang akan cakap YA termasuklah saya sendiri. Ada yang nak tambah lagi,lagi dan lagi. Ada jugak yang taknak kawin atas sebab-sebab tertentu. Yang tu lantak pi la... Tepuk dahi tanya la diri, tepuk Pak Seman tanya la iman.



malu ah nak pi pinang...hik3...


Apa kata anda kalau perigi cari timba. Ok tak? Katakanlah saya minat giler kat seorang lelaki ni, dah la baik, hensem pulak tu, pemalu, jaga akhlak bla bla bla... Saya segan nak cakap saya suka kat dia. Tapi kalau saya tunggu dia mulakan ntah bile la dia nak cakap. Silap hari bulan dia dah kawin 4 saya masih dok tunggu dia..



Perigi cari timba memang sesuatu perkara yang melawan arus kerana yang sepatutnya timbalah yang mencari perigi. Tapi zaman dah berubah, pakai jer bathtub takpun guna shower... Kebiasaan yang kita dengar, lelakilah yang memulakan langkahnya terlebih dahulu. Tapi siapakah yang menentukan lelaki mesti mencari wanita? Adakah ia adat ataupun syariat? Salahkah kalau perigi mencari timba? eceh! macam forum perdana plak.



Katakanlah saya cadangkan kepada mak dan ayah saya untuk meminang lelaki tersebut, lalu dengan tidak semena-mena mak saya berdiri di atas bukit sambil mencekak pinggang...
kau giler ke dik? tak penah dibuat orang pompuan pinang lelaki! Mak taknak! Malu mak, mana mak nak letak muka Aishwarya Rai mak nih..
Nak malu apa plak mak. Bukannya saya pi pinang bapak dia...
Kau tak malu ker nanti orang cakap kau anak dara tak laku?



See! Balik-balik kita risaukan apa orang lain akan kata. Kenapa kita tak setting balik kepala otak kita agar kita lebih risau apa Allah kata. Manusia ni kalau tak kawin diorang mengata, kalau dah kawin pun diorang mengata, kalau kawin muda diorang mengata, kalau kawin dah berumur pun diorang mengutuk jugak. Ada berjuta-juta manusia kat atas muka bumi ni, cakap siapa yang kita nak ikut? Kalau nak senang ikutla cakap Allah, patuh perintah Allah sebab Allah hanya ada satu.




MALU... Memanglah malu. Saya pun malu kalau nak mintak mak ayah saya pinangkan lelaki yang saya suka tu. Tapi kan lebih baik begitu...Malu yang berlandaskan syari'at, malu yang bertempat. Bila masuk bab-bab dating, berpakaian dedahkan aurat kenapa takde orang bukak mulut? Sebabnya perkara tu dah jadi kebiasaan. Bila yang haram tu jadi kebiasaan, perkara yang baik lama kelamaan akan ditinggalkan dan terus jadi sesuatu yang tak berapa normal atau songsang atau terbalik atau apa saja. Bila seseorang tu nak buat baik orang lain akan pandang dia macam alien atau paling koman pun orang akan kata "budak ni dah buang tebiat nak mampus".



Tak rasa low class ker kalau pompuan yang melamar lelaki?
Aik,pandai-pandai cakap orang low class... Katakanlah saya seorang perempuan yang berhati kering, saya takkan peduli apa orang kata, low class ke, low fat milk ke, low blood pressure ke lantak pi la. Bukankah tinggi atau rendah martabat seseorang layak diukur dan dinilai pada pandangan Allah? Kita tak menghina syari'at. Kita akan jadi hina baik lelaki mahupun perempuan, apabila syari'at itu kita langgar dengan sesuka hati dan limpa. (-_-")



Katakanlah mak ayah saya setuju nak pi lamar jejaka idaman saya ni, lepas tu diorang konpius. Hek'eh,macam mana dengan hantaran, belanja hangus, belanja hangit tu semua? Pihak lelaki atau perempuan yang nak kena sediakan? Uishh..dah tentu la lelaki. Tapi saya mintak hantaran tak banyak pun, cukup la Nissan skyline GTR sebijik. Yang pastinya itu tak termasuk dalam prinsip Islam. Yang wajibnya akad nikah. Walimah, kenduri tu semua pandai-pandailah berunding bila lamaran pihak perempuan tadi dah diterima. Tapi ini cuma cakap-cakap Cik NurQaseh je. Realitinya?? Macam mana perempuan nak mulakan dulu? Ah, malunyaa.... hik3...(Cik Nur menutup muka sambil berlari masuk ke bilik lalu melanggar dinding dengan dasyatnya. Sape suruh tutup muka! Gedik!)



Cuba lihat contoh Nabi Muhammad SAW dan Siti Khadijah. Bagaimana proses-proses lamaran itu berlaku. Adakah kita terus mintak mak ayah datang ke rumah lelaki tersebut untuk merisik, berpantun dua tiga kerat pastu bagi cincin kat pihak lelaki? hoho...Tak pasal-pasal kena back hand..
Siti Khadijah membuat operasi risikan melalui perantaraan iaitu Maisarah. Maisarah lah yang menjadi spy yang memerhatikan karektor dan akhlak Nabi Muhammad SAW sewaktu berdagang bersamanya. Makanya perlu ada orang 'perantara' yang dipercayai dan diyakini sebagai penyalur maklumat tentang calon yang disasarkan itu.



Jadi bila spy sudah menyatakan peribadi calon itu begitu dan begini, lepas tu mak ayah pun berkenan, kita sendiri pun memang dah berkenan, maka hantarlah wakil untuk bertanya secara terhormat, dan jelas maksud yang ingin disampaikan. Bila sudah mendapat respon yang baik dan persetujuan dah dicapai, maka pernikahan pun diatur. Senangkan? Macam mana kalau lamaran perempuan tu ditolak? Itu tak bleh nak kata apa la...Kalau perempuan tu hati kering pi pinang lelaki, dah tentu la dia berhati kering juga bila lamarannya ditolak. Maksudnya dah bersedia hadapi risiko2 dan tindak balas yang negatif. Dan takde sebab untuk malu kerana kita dah berusaha mengikut syari'at, mudah-mudahan Allah terima usaha kita walaupun gagal.




Ironisnya, bila kita nak mulakan sesuatu yang sejajar dengan kehendak Islam dan akhlak Islamiyyah secara otomatik pipi kita akan jadi merah kerana malu. Takut orang mencemuh, takut diejek, kerana ianya agak janggal. Sekali lagi, jika anda wanita yang berhati kering yang bertempat, maka anda tidak akan kesah ape saja orang nak kata. Mula-mula memang janggal, tapi lama-kelamaan ia akan diterima kerana sesuatu yang selaras dengan syari'at sudah tentu selaras dengan fitrah manusia...



Mulakan dengan hemat dan terhormat dengan mengikuti jejak langkah Siti Khadijah, walaupun dah berumur 40 tahun tapi boleh je pinang Nabi Muhammad yang baru 25tahun.... Tapi pastinya setiap apa yang kita lakukan tidak akan terlepas dari dugaan dan rintangan. Jadi serahkan pada yang Dia yang Maha Berkuasa ke atas hamba-hambaNya..... Dah suboh dah,..


Allahu'alam...



p/s : Hati Cik NurQaseh belum cukup kering lagi. Nak kene layor atas api gamaknye..

p/s lagi : Entri ni untuk cik NurQaseh sendiri, nanti nak try ah.... hahaha...

lagi2 p/s : Masih cuba membebaskan diri daripada belenggu adat yang tak bersendikan syariat..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

You Will Never Defeat Us!!

bismillah....





This video was shot in Alexandria, Egypt, during the month of Ramadan 2010.. This is our answer to all those who fight Islam and try to stop it from spreading all over the world.. , we tell them you can draw cartoons or threat to burn Quran, or protest against Mosques, or ban the Athan, or fight hijab,.. etc, but in the end you will never win over Islam, because the power of the word of truth can never be defeated...



Come to learn how strong Muslims are on their faith.. How much they love Islam.. How much they're sincere in following Islam.. How much they're dedicate in serving Islam... Try to think of any religion in the world and you will never find followers of any religion who are as strong in their faith and sincere in their worship as Muslims..



In the video, people are praying in the streets because there is no empty place inside the Mosque so they made the prayer on every empty place they could find.. And it's the same situation in every Islamic country around the world..

Think of any way to destroy Muslims or break a faith that strong, but the truth is, you Kuffar will never win over Islam...



p/s: try buat dekat Kelumpo plak...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ke'syok'an Yang Membinasakan.....

bismillah...


Pukul 2.30pagi, saya tak dapat nak lelapkan mata... baru baca 5 1/2 helai buku pasal Ibnu Hazm terasa kepala hotak saya dah mula tepu bagai disumbat-sumbat seperti tauhu sumbat...


Pastu terasa nak update blog lalu saya menggunakan perkhidmatan pak Cik google. Taip 'budak sekolah' then klik images... waaaww....todiaa...





































Ohh!! sangat boring melihatnya... Kepala hotak saya yang tepu dengan ilmu tadi dah semakin berkurang nampaknya...


Sambung baca buku balik....




Allahu'alam....




p/s: ade gambar yg lagi dasyat tapi saya malu nk tengok lama2.... biasa la bebudak zaman sekarang, kan dah nak akhir zaman dah ni...doa jela senjata kita. Mana tau budak2 ni besok jadi alim ulama, ostat, ostazah ker dengan izin Allah.. Macam saya jugak la dulu nakal giler. Suka cium2,peluk2, pastu siap tido skali dgn dia. Sekarang dia dah mati... Tapi dia akan tetap saya kenang sampai bila2... Oh Citam...aku rindu padamu...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Segeralah Ke Syurga.......

bismillah....



Entri kedua saya untuk hari ini sempena ulangtahun kelahiran saya semalam iaitu hari Jumaat, 19 November 2010. 25 tahun yang lepas,pada tarikh tersebut berlaku suatu peristiwa yang tak mungkin dapat dipadam, dikikis mahupun di'liquid' dari lipatan sejarah negara Malaysia meski ada pihak2 tertentu yang cuba lari dari memperkatakan tentang peristiwa berdarah itu. Pada tarikh 19 November 1985, darah-darah para syuhada telah mengalir di bumi Memali dalam usaha untuk menegakkan hukum Allah. Saya tak pandai nak berpolitik, jadi saya tak nak beria-ria sangat cakap pasal politik. Cuma saya nak kongsikan ucapan As-Syahid Ibrahim Libya kepada pembaca QalamCahaya... Ucapannya membuatkan saya bersemangat dan sangat2 bersemangat untuk mencapai syahid...







"....sesuatu yang mesti diingatkan kepada saudara-saudara yang masih hidup lagi sesudah kami para mujahiddin ini bertemu dengan Allah SWT di dalam syurga Firdaus. Kalau saudara/i masih hidup lagi akan berdosa kepada Allah sekiranya zuriat akan datang akan kencing di atas kubur-kubur saudara kerana saudara hidup tidak mahu berjuang dan berjihad untuk menegakkan kalimah Allah yang Maha Tinggi. Kami para mujahiddin yang sudah mati syahid dan dikuburkan berserta darah-darah merah.. kami berada di syurga dan saudara-saudara tetap berdosa dengan Allah Taala seandainya saudara masih berdiam diri....." -Ucapan di majlis tamrin Kawasan Baling, tahun 1985.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hidungku Yang Chomel

bismillah....



Segala puji bagi Allah yang menurunkan penyakit, segala puji bagi Allah juga yang memberi penawar kepada segala kesakitan. Alhamdulillah, tepat jam 12:01 tengah malam semalam umur saya telah menginjak naik. Yang bertambah cuma angka, tapi tempoh untuk 'bermimpi' di alam yang fana ini semakin singkat. Selamat hari tua untuk diri saya sendiri.






Mungkin untuk mengingatkan saya tentang ke'tua'an yang saya alami, Allah telah menurunkan penyakit demam dan selsema ke atas saya semalam. Bagai nak tercabut hidung saya akibat dari aktiviti pem'bersin'an yang sangat kerap akibat diserang oleh kuman streptococcus dan kembarnya staphylococcus ditambah dengan mukus jernih yang menjejer keluar dari kedua-dua lobang idung saya sehinggakan lapisan cilia dalam lobang idung saya ni hampir gondol akibat kerap menggosok-gosok idung dengan jayanya. Kepala saya berdenyut-denyut dengan pantas seakan mahu mencabar kepantasan denyutan nadi saya, oh! berlawan-lawan pulak ye.. Disebabkan saya mempunyai sinusitis, seperti biasa doktor memberikan antibiotik, antihistamin, ubat anagelsik tah hape jadah yang mempunyai bau seperti perut lembu yang belum dibasuh.



Terus terang saya katakan, saya tak suka makan obat! Tuan doktor, saya tanak makan obat2 ni semua. Ada tak cara lain yang lebih efektif dan inovatif untuk hilangkan penyakit saya ni??



Ada...Doktor akan masukkan endoskop kemudian doktor akan letakkan obat di pintu-pintu ostia dan terus masuk ke rongga idung untuk membuka ostia yang tersumbat. Bila ostia Cik NurQaseh dah terbuka, senanglah Cik NurQaseh bernafas dengan riang dan gembira... Oh! kalau begitu, lobang idung saya akan mengembang dengan maksima dan boleh disumbatkan dengan ibu jari kaki jika doktor menggunakan cara yang tersebut!



Tuan doktor, saya takmau nanti idung saya kembang walaupun tak dipuji. Ada tak cara lain yang lebih berkesan, terkesan dan dikesan untuk sembuhkan penyakit saya ni??



Ada... Doktor terpaksa melakukan pembedahan ke atas hidung chomel cik NurQaseh. Doktor akan masukkan jarum kecil seperti jarum mengait bulu kambing, lalu ditusuk ke dalam rongga sinus maxilla dan disembur dengan air sabun axion untuk membasuh rongga sinus.. Aduuuh!!! sakit giler... Baru dengar dah rasa sakit, cemana ni tuan doktor...



Tuan doktor, ada tak cara lain yang tak rasa sakit dan boleh sembuhkan penyakit saya ni??




Hmmmm.... Ada...



Bahawa musibah dan penyakit serta apa saja yang terjadi, semuanya sudah di takdirkan Allah...At-Taubah:51.. Musibah dan penyakit adalah ketetapan Allah, dan Allah lebih menyayangi Cik NurQaseh lebih dari rasa sayang Cik Nur terhadap diri sendiri. CIk NurQaseh harus tahu bahawa Allah telah memilih suatu penyakit bagi Cik Nur dan meredhainya, kerana dia lebih mengetahui kemaslahatan daripada diri Cik Nur sendiri. Dia Maha Bijaksana, yang meletakkan segala sesuatu ditempatnya yang sesuai. Jadi, musibah itu merupakan kebijaksanaan sekaligus rahmat dari Allah. CIk Nur jugak kena tahu bahawa hak Allah atas diri Cik Nur dalam menghadapi cubaan, ujian dan penyakit ini adalah sabar, kerana sabar merupakan konsikuensi dari ubudiyah dalam kesempitan.... Jadi kalo Cik Nur nak ubat yang takde bawu perut lembu, taknak lobang idung mengembang, taknak kena cucuk idung dan dibasuh dengan sabun axion, Cik Nur banyakkan lah berdoa, menangis dan muhasabah diri ye... sekian trima kaseyy...





isk3...malu saya dibuatnye... (-_-")




Err..tuan doktor... saya sebenarnye.... err... nak amek MC seminggu... Buleh ka??




kediiiisshhhh!!!!




p/s: MC dapat sehari jer...isk3....(T_T)

p/s lagi : tajuk kat atas tak bleh blah...haha....tak tau nak letak tajuk ape...takde motif langsung....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hijab, Niqab Or Nothing....

bismillah....






p/s : beauty lies in the eyes of the beholder... (^^,)v

p/s lagi : susah nak dengar sebab ada lagu opick kn..? thehehe...tengok kat you tube jela ye!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Menghampiri Lubang Kubur NurQaseh!

bismillah...


trutt...truutt...



"Hello kak Qaseh...di mana anda?"



"Kat rumah la dik...Awatnya?"



"Kenape lambat datang opis??"



"Sori dik, akak tengah cuci jamb*n tadi. Satgi akak mai la.."



Suka-suki hati saya je nak datang lambat ye...Apa nak jadi dengan Cik NurQaseh ni...isk3(-_-")
Nak buat macam mana, dah mak saya suruh cuci itu, cuci ini... Makanya lambatlah saya ke tempat keje. Sesampai saya di pejabat, mereka semua dah tunggu....





Allah selamatkan kamo...Allah selamatkan kamooo...Allah selamatkan........dan seterusnya....


Aikk...Bukan besday saya Jumaat minggu depan ke? Tapi takpelah, rejeki jangan di tolak... huhu... Makan time!!



Tak pernah umur saya sambut besday ni...kek hari jadi tak pernah wujud dalam kamus dewan cik NurQaseh hatta kek pisang pun tak pernah saya sentuh ketika hari lahir saya.. Thehehe... ibarat kata Prof. Dr Syeikh Yusof al-Qaradhawi, kenapa nak disambut usia yang makin lama makin tua dan seterusnya ke lubang kubor... (-_-) Tapi takpela kot,niat nak makan sama-sama supaya boleh merapatkan lagi hubungan sesama staf yang kadang-kadang termasuk dalam political office. Ada team A, team B.. Tak puas hati, masuk bilik meeting..masing-masing cucuk itu cucuk ini. Cucuk sate takpela, boley bakau lepas tu bagi saya makan.



Bila dapat kumpul ramai-ramai sambil membaham makanan yang banyak ni rasa best pulak. Masing-masing dah lupa sekejap dengan political office ni. Buat kawan-kawan, incik eksekutif, puan bos kecik saya, terima kasih banyak-banyak sebab bagi saya makan dan bagi saya hadiah walaupun hari lahir saya belum menjelma lagi. Bos besau takde, dia pergi Europe...kalau dia ada lagi meriah kot.



Sesungguhnya dunia yang Cik NurQaseh rasakan adalah terlalu singkat tapi perjalanannya masih jauh (-_-") Camne tuu? Entahlah... Saya rasa seperti baru je mak pakaikan saya pampers, pakaikan baju untuk saya, tepekkan bedak kat muka saya, suapkan makanan untuk saya. Tup tup dah nak jadi mak orang dah saya ni... isk3...



Tidaklah saya tahu berapa lama lagi saya akan hidup, dan tidaklah saya tahu ujian apakah yang akan Allah berikan untuk saya pada hari yang mendatang. Jika saya pergi menghadap-Nya dalam usia yang muda, saya berharap Allah memercikkan kesabaran dalam hati-hati insan yang menyayangi saya. Takmo nangis-nangis, takmo sedih-sedih..Kena ceria je macam Cik NurQaseh (^_^)v. Nangis sikit takpela kot.. Dan jika ditakdirkan Allah panjangkan umur saya dan Dia memanggil saya di usia tua, maka saya memohon agar dipercikkan kesabaran dalam jiwa saya kala menghadapi kehilangan orang-orang yang saya sayangi (I luv u mak ayah (T_T)...) Apa pun, yang paling saya harapkan ialah Allah mengambil saya dengan cara yang terbaik...husnul khatimah.. Bukan hanya saya, tetapi juga anda serta insan-insan yang saya sayangi. Matikan kami dalam Husnul khatimah ya Allah, jauhi kami dari su'ul khatimah...



Bak kata seorang blogger yang saya hormati, hidup ni cuma mimpi jer! Dalam kubo nanti baru kita akan sedar dari mimpi yang panjang... Hek eh, dah ade dalam kubo aku skarang ni ye! Mana pergi orang-orang yang nyanyi lagu hepi besday untuk saya? Mana pergi orang-orang yang dulu selalu puji saya? Mana pergi orang-orang yang dulu mengaku sayangkan saya? Mana ada semuanya! Tinggallah saya sorang2 dalam tu dipukul dipalu...(jauhkan aku dari azab kubur ya Allah!)



Pesanan untuk diri saya yang makin tua ni, dunia yang kau duduk ni perlu kau lihat dari kacamata akhirat. Dunia ni penuh kesedihan, penuh duka, penuh airmata. Sekarang kau ketawa-ketawa, boleh jadi esok kau menangis,menangis,menangis dan menangis NurQaseh. Dunia ni memang indah,tapi fana. Jangan kau ikutkan nafsu yang akan himpit kau dalam kubur nanti. Amal ibadah,pekerjaan,makan,minum,tulis blog,main gasing, hatta kau tidur sekalipun mesti kau lakukan kerana Allah. Akhir kata, kau jaga diri baik-baik ye NurQaseh... Itulah serba sedikit pesanan saya untuk diri saya sendiri... (-_-")




Allahu'alam...



p/s: belive me, I dont like cupcake....

p/s lagi: entri ni ditulis selepas saya mencuci tandas ofis pada waktu malam sebab saya basuh pinggan mangkuk semua kat tandas. Pantry dah sesak... Ape yg saya nak bagitahu ialah, kerja cuci-mencuci ni memang seswai dengan saya.. (-_-")

lagi2 p/s: Oke,saya balik rumah dulu..dah malam dah ni...chow sin ci...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Nur Kom-kom

bismillah...



Eh NurQaseh!!!





NurQaseh ker nih??





Omaigod!!





Wut happen to you bebeh!




Awat macam hantu kom-kom jer skang???






Sampai hati kawan-kawan saya panggil saya hantu kom-kom yea!!





Nanti la korang...malam ni hantu kom-kom nak datang rumah korang...





Kasi jotos kepala korang smua...




p/s: tiap2 kali keluar terserempak dengan member atau orang asing hatta makhluk asing sekalipun, mesti depa akan tanya sejak bila jadi macam ni, camna dapat hidayah bla bla bla.... naik muntah saya jawab(wlupun jwpn x menepati soklan)... pasni tanak jawab lagi okeh!



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Akhi...Ku Tunggu Pinanganmu...

bismillah...


Akhi..

Tak ingin kami termangu dalam penantian panjang,hanya menunggu engkau untuk menjemput kami. Kadangkala kami menangis tersedu,mengingat usia yang kian mendekati masa di mana pesona kian memudar. Kami takut bila engkau tak besegera,kami tak mampu menahan waktu atas Nya. Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..





Akhi..

Jangan engkau puja puji kami bila pujianmu hanyalah janji-janji yang tak menentu. Hanya membuatku terlena dan terbuai hingga kami lupa bahwa kita sedang bermaksiat. Kau puji diriku,tapi kau hanya ingin membuatku tersenyum dan makin terbuai rayuanmu. Tidak.. tidak akhi,kami ingin kau puji setelah kau halal bagiku. Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu.. Akhi..


Akhi..

Tak akan kami langgar iffah ku dengan ajakan khalwat dari mu. Engkau pun sebenarnya tahu,hal itu hanya akan menimbulkan badai kelabu yang membuat kita tak berdaya kerna pihak ketiga yang tak lain adalah syaitan yang ada di sekeliling kita. Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..


Akhi..

Jagalah sikapmu pada kami,maka akan kami jaga sikapku padamu,kami lemah akan sanjunganmu. Kecintaan ini ingin kami persembahkan kelak untuk suami,cinta dan kasih ini yang akan kami tuai untuk mencari ke redhaan suami kelak. Jadi bagaimana mungkin kami mencintai pada hal yang tidak halal bagi kami, tentu Allah tak akan pernah redha pada kami. Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..


Akhi..

Jilbabku untuk melindungi kehormatan kami,santun kami untuk menjaga iffah . Jangan kau lenakan kami agar kami lepas kehormatan di hadapanmu sebelum engkau halal bagi kami. kami ingin engkau ikut menjaga kehormatan kami dengan menjaga kami,bukan malah membawa pada kenistaan. Agar kau mampu menjaga kami secara utuh,Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..


Akhi..

Kami memang tak sesempurna Aisyah dalam kecerdasan nya ataupun Fatimah dengan kelembutannya. Tapi kami akan berusaha cerdas layaknya Aisyah dalam naunganmu dan kami akan berusaha selembut Fatimah dalam menenangkanmu. Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..


Akhi..

Kau memang tak sehebat Ali ataupun sekuat Umar,tapi kau akan menjadi hebat layaknya Ali ketika kau menjaga kami dalam kelemahan kami dan kau akan sekuat Umar agar kami tidak selalu menjadi tulang yang bengkok. Kami perlukan imam yang boleh menjaga keimanan,bukan yang membawa kami pada jurang maksiat. Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..


Sungguh,kami memang tidak mampu bertahan kala kami jatuh hati,tapi kami tak akan menunjukkan pesona kami hanya kerna cinta yang menuntut nafsu pada keramahan syaitan pada kami. Bukanlah jatuh cinta bila kau ajak kami pada kemaksiatan. Bila kau memang jatuh cinta pada kami,jangan kau bebankan deritamu pada hati yang akan menuntutmu untuk berbuat nista. Izinkan kami menjaga hatimu,agar kita dapat menjelang bersama dalam Jannah Nya.Maka datangilah waliku akhi..ku tunggu pinanganmu..


"Jika engkau memiliki cinta

Dan telah terdorong dengan kerinduan

Maka anggaplah jarak perjalanan itu dekat

Kerna kecintaan dan kerelaanmu pada penyeru

Ketika mereka menyeru..!!

Maka katakanlah,kami penuhi panggilanmu.

Seribu kali dengan sempurna

Janganlah kau berpaling

Hanya kerna melihat gerimis

Jika engkau melihatnya "( Fii Zilalil Mahabbah )"



p/s: Akhi...Ku tunggu pinanganmu...(T_T)
credit to Bukan Muslimah Biasa

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mata Cantik (@_@)

bismillah...


Hari ini hari Sabtu ye kawan-kawan. Hari ini saya bercuti. Hari ini saya rasa sakit tulang sebab rasa sejuk. Hari ini saya masak sendiri kat dapur, jangan tak taw. Hari ini tangkap ayam sendiri, terer kan? Best tak muqqaddimah saya hari ini? Thehehe...



Tanpa berlengah lagi saya nak taip satu cerita berkenaan dengan seorang waliyullah yang terkenal iaitu Hasan Al-Basri. Siapa tak kenal dengan dia ni. Wali Allah yang hebat dan terkenal dengan kezuhudannya. Pasti dah ramai yang tahu tentang kisah dia dengan seorang wanita yang bermata cantik tu kan? Dengan kerajinan ditahap maksima, saya dengan sukacitanya ingin mengulang kembali kisah tersebut di QalamCahaya yang serba dhaif ini.



Begini kisahnya...



Pada suatu hari Hasan al-Basri sedang berjalan-jalan dan tiba-tiba beliau terlihat seorang wanita yang cantik matanya (sebab nampak mata je). "Tu dia! cantiknya mata!" Hasan al-Basri pun terus mengikuti wanita tersebut dengan rasa cinta dan nafsu yang membuak-buak. Wanita itu menoleh lalu berkata, "Sedara ni tak tau malu ka?". Hasan al-Basri menjawab, "Malu pada sapa plak ceq?" Wanita itu berkata kembali, "Malu kepada Zat yang Maha Mengetahui, matamu berbuat khianat dan apa-apa lintasan yang berada dalam hatimu!"





Hasan al-Basri tidak mempedulikan kata-kata itu kerana hatinya telah dikuasai nafsu. Lalu beliau terus mengikuti wanita bermata cantik itu. Wanita tersebut bertanya, "Awat sedara asyik follow saya?". Hasan al-Basri menjawab, "Sungguh aku terpana melihat keindahan matamu." Wanita itu berkata, "Tunggulah di sini, akan ku kirimkan apa yang engkau kehendaki." Hasan al-Basri pun tunggu la perempuan tu kat situ kerana beranggapan wanita tu pun dah jatuh cinta dengan dia.



Tak berapa lama kemudian muncullah seorang pembantu wanita itu membawa bekas yang ditutup dengan sapu tangan. Apabila Hasan al-Basri membuka penutup tersebut, maka terkejutlah dia kerana di dalam bekas tersebut terdapat dua biji mata wanita cantik pujaannya. Pembantu wanita tersebut berkata kepada Hasan al-Basri, "Tuan saya ada berkata : Aku tidak ingin mata yang membuat fitnah dan mempersonakan orang." Sebaik sahaja Hasan al-Basri mendengar kenyataan tersebut, gementarlah tubuh badannya dan berdirilah bulu romanya lalu dia memegang janggutnya serta berkata kepada dirinya sendiri, "Celakalah engkau! Sudah berjanggut tetapi mengapa tidak ada rasa malu terhadap perempuan cantik itu!" Dia terus bertaubat dan kembali ke rumahnya serta menangis semalaman.



Keesokan paginya Hasan al-Basri kembali ke rumah perempuan cantik itu untuk meminta maaf atas segala kesalahannya. Sebaik tiba di rumah perempuan itu, Hasan al-Basri terdengar suara tangisan dari dalam rumah tersebut. Dia bertanya orang di situ tentang apa yang berlaku. Lalu dia dikhabarkan bahawa pemilik rumah tersebut telah meninggal dunia. Hasan al-Basri kembali ke rumahnya dan menangis selama tiga hari. Pada hari yang ketiga,beliau bermimpi melihat wanita cantik itu sudah berada di dalam syurga. Hasan berkata kepadanya, "Maafkanlah kesalahanku kepadamu wahai wanita yang cantik." Jawab wanita itu, "Sungguh! Sudah aku maafkan kerana aku memperoleh kebaikan daripada Allah disebabkan engkau."



Hasan meminta nasihat kepada wanita itu. Lalu wanita tersebut berkata, "Jika engkau bersendirian, berzikirlah dan ingatlah Allah pada setiap pagi dan petang, beristigfar serta memohon ampun kepada Allah." Hasan menerima dan melaksanakan nasihat tersebut sehingga dia menjadi seorang sufi yang masyhur dan terkenal dengan kezuhudannya. Akhirnya, dia pun memperoleh maqam yang tinggi dan mulia serta menjadi seorang wali dan kekasih Allah...



(T_T) End of the story...



Saya cepat sebak dengan kisah-kisah sebegini walaupun lapan puluh ratus juta kali saya baca atau saya ceritakan kepada sesiapa. Yang sebenarnya saya nak cerita, tadi saya buka email saya. Ada seorang hamba Allah ni bagi email kat saya. Dia tegur supaya saya tak masukkan gambar-gambar saya dalam blog walaupun hanya nampak mata je. Thehehe.... Katanya boleh timbul fitnah. Kalau ada ikhwan tengok musti dia bayangkan macam mana la muka cik NurQaseh ni, comey ke idak yer.



Gembiranya saya sebab ada orang tegur walaupun saya rasa takde orang pun yang jatuh hati kat mata saya ni. Tapi tak tau la kalau-kalau ada yang suka tengok mata saya kat blog saya ni...thehehe... Orang-orang yang beriman tu adalah orang-orang yang mendengar nasihat ye kawan-kawan. Jadi terima kasihlah kepada hamba Allah yang berkenaan, Jayyid name dia. Terima kasih sebab sudi menyinggahkan diri anda ke blog dhaif dan memberi secebis nasihat buat insan hina bernama NurQaseh binti Hj. Muhammad ni. Semoga Allah memberkati hidup anda di dunia dan mendapat ganjaran di akhirat sana.



Perlu diingat bahawa cik NurQaseh mempunyai penyakit gila gambar+gila edit gambar+gila kamera atau dalam bahasa saintifiknya photobsessionismeditlycenia disorder. Walaupun penyakit ini telah berkurang sejak saya deactivate Facebook, tapi kadang-kadang tu agak tak tertahan jugak lah nak publish gambar yang saya tangkap sendiri. Thehehe... Maafkan saya ye kawan-kawan. Ampunkan saya Ya Allah... :)



Allahu'alam...



p/s: saya padam gambar saya dalam blog ni ye. Tapi saya letak gambar saya yang lain... ahaha... Bleh ker gitu?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ratapan Si Hamba Gila (T_T)

bismillah....



Segala puji bagi Allah dengan pujian yang sebenarnya dan rasa syukur bagi ALlah dengan rasa syukur yang sebenarnya. Segala puji bagi Allah yang menegakkan langit tanpa tiang,yang membentangkan bumi dengan hamparan yang luas.


Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan manusia dalam kesusahan. Segala puji bagi Allah yang Maha Esa, tempat bergantungnya segala makhluk, Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya.


Selawat dan salam sentiasa dilimpahkan ke atas Abu az-Zahra', sebaik-baik dan semulia-mulia Nabi, selama udara masih berhembus, selama burung-burung masih berkicau di udara dan selama bintang-bintang bersinar di langit yang gelap, dan juga bagi keluarganya serta bagi para sahabatnya.


Wahai sekalian manusia! Kepada Allah aku adukan kekerasan hati ini walau setiap hari ada manusia yang menyampaikan nasihat. Jika kamu memang benar sudah tahu maka apakah yang telah kamu lakukan??


Wahai diriku! Jawapan apakah yang akan aku beri ketika memberikan pertanggungjawapan pada hari yang susah dan sangat mengerikan itu.


Dan apakah manusia tidak memperhatikan bahawa Allah menciptakannya dari setitis air yang hina? Wahai diri yang mengutamakan kemahuan dan kepentingan! Wahai diri yang melampaui batas-batas hukum Allah!! Wahai diri yang melanggar perintah-perintah Allah! yang memakan nikmat-nikmat Allah! yang bernaung di bawah langit-Nya dan berpijak di atas bumi-Nya! Wahai diri yang malang...sesungguhnya aku pasti akan dihadapkan di sisi-Nya...


Wahai orang yang memakmurkan kerosakan dunia
Adakah kemakmuran bagi perosak dunia??
Wahai orang-orang yang berusaha mengumpulkan harta benda
Kesenangan terhadap dunia adalah kesedihan
Wahai yang meletihkan badan kerana mengejar dunia
Mengapa engkau meletihkan badan demi sebuah kerugian!
Hadapkanlah dirimu kepada ruh
Lalu sempurnakanlah dengan keutamaan-keutamaan
Sebab engkau jadi manusia adalah dengan ruh bukan kerana jasad






Aku ingat firman Allah... Wahai manusia! Apakah yang memperdayakanmu kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah??


Apakah yang memperdayakanku sehingga aku berani berbuat maksiat kepada Allah? Apakah yang telah memperdayakanku sehingga aku berani melanggar perintah-perintah Allah? Apakah yang memperbodohkan ku sehingga berani merosak kehormatan Allah? Bukankah dahulu diri yang fakir ini hanyalah setitis mani yang hina? Bukankah dahulu diri ini belum ada?


Betapa malangnya, betapa hinanya dan betapa rendahnya manusia ini. Diciptakan dari setitis air yang hina, yang sebelumnya tidak ada, lalu dilahirkan, namun setelah diri ini besar, ia berjalan di muka bumi ini dengan sombongnya. Dia melupakan Allah yang Maha Esa yang telah menciptakan dirinya!


Aku meratapi diriku yang celaka, meski aku meratapinya aku tetap akan mati jua. Dimana orang-orang yang dicintai? Dimana orang-orang yang dirindui? Pasti pandangan aku nanti kosong dan lompong.. Yang tinggal hanyalah amal ku yang sedikit dan dosa ku yang menggunung....



p/s: entah apesal saya rasa down sangat akhir-akhir ni walaupun tasbih setiasa ditangan. Bulan lepas banyak sangat kematian, bila fikir-fikir rasa ngeri pulak. Saya sempat buat syair lagi, lepas tu nangis tiba2.. Mereng ke hape saya ni tak tau la.. Muda-muda lagi dah rasa macam ni... yang pasti pada Allah saya berserah. Tiada daya upaya saya melainkan dengan izin Allah. La haula wala quwwata illa billah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

My Baby You...

bismillah...




si boboi





si girl




bayi-bayi yg masih menyusu...alolo...tiut nye diee...



p/s: lepas ni saya nak bela ayam serama plak kat opis...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Syair Si Hamba Fakir

bismillah...


Saya adalah hamba yang fakir di hadapan Tuhan Pencipta langit.
Saya adalah hamba yang miskin dalam segala hal
Saya adalah hamba yang zalim terhadap diri sendiri, dan nafsu
saya telah berbuat zalim pada diri saya
Semua kebaikan yang kami terima adalah datang dari sisi-Nya
Saya tidak mampu mendatangkan manfaat bagi diri saya,
begitu juga untuk mencegah mudharat
Tidak ada penolong bagi saya selain dari-Nya dan
tidak ada mampu menolong saya selain dari Tuhan yang menciptakan semua manusia.



Semua itu adalah atas izin dari Tuhan Yang Maha Penyayang
yang telah menciptakan kita semua, Tuhan Yang menciptakan langit,
sebagaimana dijelaskan di dalam ayat ayat kitab-Nya.
Selamanya saya tidak memiliki sesuatu apapun selain dari-Nya
dan saya tidak memiliki teman selain dari-Nya.
Dia tidak memiliki pembantu, sebagaimana halnya para penguasa yang memerlukan para pembantu.



Bagi saya kefakiran adalah sifat yang harus ada selama lamanya,
sedang Mahakaya adalah sifat yang hanya dimiliki oleh dzat-Nya.
Siapa yang meminta apa yang diperlukannya kepada selain Penciptanya,
maka ia termasuk orang bodoh, zalim dan musyrik.
Segala puji hanya bagi Allah yang melimpahkan kurnia-Nya.
Semua kurnia itu dari-Nya jua dan bukan dari selain-Nya



Salam sejahtera kepada hamba pilihan yang berasal dari
keturunan Madhar (Nabi Muhammad)
Ia adalah sebaik baik manusia dibandingkan manusia terdahulu
dan manusia yang akan datang di kemudian hari



Syair Ibnu Taimiyyah di penjara Qal'ah Damaskus.... (T_T)





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hired Me Please...

Bismillah...





Perhatian kepada sesiapa yang memerlukan pekerja...



Cik NurQaseh berhajat untuk menukar profesionnya dengan seberapa segera..



Cik Nur pandai....


1) Masak asam pedas kaw2 punyer.
2) Melukis acrylic painting/oil painting/potrait/orang lidi
3) Mengait tudung televisyen
4) Menjahit pakaian koyak
5) Menulis blog yang ntahapeape
6) Mengaji dengan tarannum hijjaz
7) Menggodam komputer
8) Membuat huru hara
9) Mahir berbahasa arab peringkat tadika



Cik Nur juga mempunyai sijil KAFA, UPSR, PMR, SPM dan STPM



Pernah menyertai pertandingan Fizik di bawah Institut Fizik Malaysia dan mendapat tangga yang tercorot.



Pernah menyertai pertandingan Forum Remaja peringkat negeri, tapi kalah.



Pernah menyandang jawatan Naib Presiden Kelab Matematik & Sains, tetapi mendapat 9G dalam Matematik Tambahan.



Pernah menyandang jawatan penolong pengurus di Lubok Digital Sdn Bhd.



Pernah menyandang jawatan Pen. Kewangan di Sinar Tawakkal Ent.



Masih bekerja di sebuah kampeni pelaburan.



Mahir berniaga di tepi2 jalan (-_-")



Seorang anak perempuan yang degil tapi sangat menyintai ibu bapanya (-_-")



Seorang wanita yang sangat dahagakan ilmu



Seorang hamba Khaliq yang sangat dhaif, lemah dan hina.



Jadi kalau ade sesiapa yang nak ambil saya bekerja bleh email saya yer...




p/s: huaa...tetiba rasa nak tukar kerja. huhu...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

NurQaseh Maju 2010...

bismillah...


Melaka akan diisytiharkan sebagai negeri maju 2010 pada 20/10/2010, jam 20:10....





Melake maju laa malam nii....




HUWAAAA!!!! Cik NurQaseh ade kat opis lagi sampai malam nanti... Stadium Hang Jebat konpem sesak... Line internet pun macam tuuuuttt***
Nasib baik ade pas VIP... Ade tempat letak kete khas, tapi still tak boleh pegi... Saya pun taknak pegi sebab incik migrain datang menyerang...Terpaksa la layan incik migrain...




p/s: Allah majikan sebenar saya...
p/s lagi: Cik NurQaseh bekerja dengan kerajaan....tapiii, undi adalah rahsia yer..(-_-")
lagi2 p/s: Cik Nur dah penin giler2 nih...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Maqam-maqam Roh...

bismillah...



Dalam perjalanan hidup di dunia ini,fizikal kita melalui peringkat-peringkat atau maqam-maqam iaitu peringkat bayi, peringkat kanak-kanak, peringkat muda dan peringkat tua. Demikian juga roh itu melalui peringkat-peringkat evolusi atau maqam yang tertentu.



Perkataan Arab bagi maqam itu ialah maqam (banyak: maqamat) yang bererti tempat berhenti dan berehat sebentar, tempat kediaman, wisma, tinggal, kehormatan, jabatan, keadaan, nada muzik dan soalan. Sebenarnya pendudukan maqam oleh roh adalah semuanya itu dan kadang-kadang lebih daripada itu. (anda paham tak?)


Maqam roh itu dimasuki pada waktu lahir lagi, dan seluruh hayat ini menduduki satu daripada maqam-maqam tersebut, miskipun ada peralihan dari satu maqam ke maqam yang lain. Susunan itu dari bawah keatas adalah seperti berikut:


Maqam an-nafs = Maqam egotisma ( maqam nafsu )
Maqam al-qalb = Maqam hati
Maqam al-roh = Maqam roh
Maqam as-Sirr = Maqam rahsia (ketuhanan)
Maqam al-Qurb = Maqam kehampiran (dengan ALLAH)
Maqam al-Wisal = Maqam kesatuan (dengan ALLAH)


Dari semenjak lahir kita sentiasa berjuang dan berusaha memajukan roh. Kemajuan dalam usaha ini boleh ditanda dan diukur dengan merujuk kepada maqamat (maqam-maqam) tersebut. Memang bukan semua orang mencapai maqam itu. Dan bukanlah badan yang mengembara disitu tetapi roh.


Roh itu juga bermaksud nafas ALLAH, malaikat Jibril, Al-Qur’an, Wahyu dan kenabian. Menurut orang sufi, roh itu adalah zat hidup, bukan badan atau otak dengan fikiran dan ingatannya, bukan juga proses-proses hayat ini. Roh mempunyai wujud tersendiri yang datang dari ALLAH dan milik ALLAH semata-mata.


Apabila kita bertanya apakah rasanya buah delima, “maka jawabnya ialah rasanya seperti rasanya juga”. Jawapan itu tidak cukup untuk memuaskan hati, tetapi kerana keunikan dan tersendiri keadaannya, rasanya juga tidak dapat untuk diumpamakan dengan rasa-rasa yang lain. Demikian juga dengan roh.


Roh atau zat itu dapat dibuktikan wujudnya melalui penzahiran atau manifestasinya. Kita ambil contoh iaitu ‘tarian’. Tarian wujudnya tidak secara konkrit (dapat dilihat, disentuh, dan sebagainya). Ia lahir dalam bentuk rentak, tempo, corak, gerak-geri dan sebagainya. Begitulah perumpamaan tarian dan penarinya. Roh dan jasad. Roh manusia memerlukan penzahiran (rentak dan corak) untuk terzahir dalam alam fizikal (jasmaniah). Roh itu berbeza dari nafas. Nafas ialah tenaga ketuhanan yang menggiat atau mengerakkan fenomena atau kejadian jasmaniah dalam badan termasuk proses mental. Roh itu lebih tinggi darjatnya dari nafas dan lebih dekat dirasai.


Matahari, batu api, mancis dan sebagainya ada zat api padanya. Semuanya ada zat yang sama, tetapi bentuk fizikalnya berbeza-beza, dan setiap satu terletak di peringkat evolusi berbeza iaitu maqam yang berbeza. Hakikat zat api itu ialah sebahagian dari Nur ALLAH (cahaya ALLAH).


Setiap manusia ada roh, tetapi roh seseorang itu tidak sama dengan roh seorang yang lain. Seorang yang kufur tidak sama dengan seorang Waliyullah. Ada roh yang lebih suci daripada roh yang lain.


Setiap orang lahir dalam “maqam nafsu” dan inilah maqam yang pertama dalam hidup di dunia ini. Bayi yang hanya hendak memenuhi keperluan jasmaniahnya semata-mata. Dan memerlukan makanan dan minuman, perlu digendung. Dia akan menangis untuk menyatakan kehendaknya. Dia tidak tahu akibat perbuatannya. Bayi memecahkan sesuatu benda yang dianggap sangat bernilai oleh orang dewasa dan dia ketawa melihat keadaan itu.


Seseorang dalam pertumbuhan awal hanya semata-mata mementingkan hawa nafsu kehaiwanannya, makan minuman dan segala jenis ransangan nafsu. Semua ini adalah keadaan yang dikurniakan ALLAH yang diperlukan oleh mereka. Bayi dan kanak-kanak di pasaraya dengan sengaja memecahkan barangan yang dipamerkan di situ, orang tidak marah. Tetapi sekiranya orang dewasa yang melakukan dengan sengaja perbuatan yang sedemikian pastilah tindakan akan diambil keatasnya.


Dalam maqam nafsu, daya pertimbangan akan dan pemikiran belum maju lagi. Daya ini datang kemudian. Dalam proses pertumbuhan anak itu, ibu bapanya atau masyarakat sekeliling biasanya memberi pengaruh kepada perangainya. Dengan kata lain, anak itu berlajar mengikut sifat-sifat yang tertentu. Siapa yang menyimpang daripada jurusan itu akan ditentang dengan pelbagai halangan yang menyusahkan.


Adalah perkara biasa dan memang difahami bahawa kana-kanak memang berada dalam peringkat maqam nafsu ini. Sebagai mana kanak-kanak itu membesar dan merangkak, badan bertambah matang, tindakan fizikal bertambah licin, maka bergitu jugalah kita mengharapkan rohnya berkembang maju dan meningkat ke atas melebihi maqam nafsu itu.


Al-Qur’an menerangkan cara-cara bagaimana memajukan dan mempertingkatkan roh. Cara hidup yang ditonjolkan oleh Al-Qur’an itu digelar As-Sirat al-Mustaqim (jalan yang lurus)


Bagi orang sufi, tujuan hidup ini ialah mengembara menuju kepada ALLAH. Untuk berbuat demikian hendaklah dengan cara yang munasabah dan boleh membawa kejayaan dan juga yang paling cepat sampai. Oleh itu, jalan lurus adalah jalan yang paling dekat antara dua tempat- maqam an-nafs dengan maqam al-Wissal (iaitu maqam kesatuan dengan ALLAH). Paling dekat dan paling cepat sampai.


Ramai orang yang telah dewasa dan tua bangka tetapi rohnya masih diperingkat maqam an-nafs. Orang seperti ini tidak pernah merasa puas dan tidak pernah merasa kenyang untuk memenuhi kehendak nafsu. Jika manusia berapa terlalu lama dalam peringkat ini, ia boleh menimbulkan banyak penyakit emosi dan fizikal yang teruk. Ketakutan, keresahan batin, keraguan pada diri sendiri, mementingkan diri sendiri, akal tidak siuman, menangis tanpa sebab, putus asa, penyakit saraf, penyakit jantina, membunuh diri – semuanya penyakit emisi yang berkaitan dengan “maam an-nafs”, jika seorang itu berada terlalu lama dalam maqam ini hingga ke tua.


Penyakit fizikal yang bersangkutan dengan “maqam an-nafs” kadang-kadang berlaku serentak dengan penyakit-penyakit emosi dan psikologi. Tetapi bagi badan akibat terlalu lama dalam peringkat ini akhirnya boleh menimbulkan penyalahgunaan dadah, ketagihan arak, jenayah, terlalu gemuk, hypoglycemia, buta dan penyakit mata, demam kuning, penyakit jantung, penyakit kelamin dan kanser. Keadaan ini akibat daripada kegagalan mengawal dengan sempurna satu atau lebih fungsi-fungsi nafs badaniah. Mungkin orang tidak percaya dan berkata bahawa dia mengenali seorang yang sangat baik akhlaknya tetapi mengidap penyakit lemah jantung. Dengan mengetahui maqam-maqam selanjutnya berkenaan evolusi roh (perjalanan roh) akan menjelaskan perkara ini sepenuhnya.


Cara untuk melepaskan diri dari maqam an-nafs dan maju lagi ketingkat yang lebih atas ialah mendisiplinkan dan melatih egi diri dan nafsu. Ini bererti mempertingkatkan kuasa iradat, tanggungjawab, pertimbangan akal, belas kasihan dan sopan santun, dan lain-lain sifat yang baik. Apabila seseorang itu mendapat mengawal nafsu dan meniggalkan peringkat maqam itu, ia akan sampai ke “maqam al-qalb” atau maqam hati.


MAQAM AL-QALB

Perkataan Arab bagi hati ialah “QALB”. Perkataan ini mempunyai maksud yang luas dan mulia iaitu hati, fikiran (minda) roh, kefahaman, akal (intelek), intisari, tulang sumsum, tengah, bahagian yang paling baik dipilih, teras, tulin dan suci. Qalb itu juga membawa makna susunan, menukar keadaan atau menjadi. Bagi orang sufi, hati itu adalah alat atau cara di mana mlaluinya semua perubahan itu terjadi.


Mereka yang menduduki (maqam hati) memiliki kebaikan. Mereka berasa baik tentang diri dan alam ini. Orang dalam maqam ini akan berkata, “Aku hendak membuat yang baik-baik saja dalam dunia ini. Aku mencintai alam semula jadi dan akan menerima semua orang. Alagkah indahnya kehidupan ini !”


Memandangkan sikap yang baik terhadap hidup ini, mungkin kita menganggap orang dalam “maqam al-qalb” ini tidak ditimpa penyakit. Tetapi sebaliknya yang terjadi. Orang dalam maqam ini masih boleh diserang oleh ketidak seimbangan emosi dan fizikal dan juga spiritual (kerohanian). Penyakit emosi dan roh ini termasuklah tidak boleh menumpukan fikiran (kosentrasi), lupa, takut gagal, kemunafikan jenis tertentu, emosi yang melampau seperti ekstasi (tidak sedar diri), perasan putus asa, seronok dan marah yang melampau, sombong dan tidak perduli perasaan orang lain.


Miskipun adanya aspek yang positif dalam maqam ini, namun ia masih dalam maqam kedua dalam perjalanan roh. Peringkat ini menimbulkan pergolakan emosi yang hebat, seperti perceraian antara suami isteri atau masalah perhubungan dengan orang lain, dan juga kesukaran dari segi kewangan. Ini disebabkan orang itu merasai tekanan ekstasi (dzauk) iaitu perasaan keghairahan baru yang menguasai kehidupan seseorang itu. Ramai rakan yang baik dengan orang itu sebelum ini tidak lagi setuju dengan pendapatnya dan bertambah rengganglah persahabatan mereka kerana timbul berbagai-bagai perselisihan faham dan sebagainya, setelah dia sampai ke maqam hati ini. Ramailah saudara dan kenalannya yang tidak mahu bercampur dengannya lagi.


Ada juga terjadi masalah fizikal pada orang-orang dalam peringkat ini. Penyakit dalam peringkat ini sangat teruk, kerana badan sedang melalui proses pembersihan dan dalam proses membuang racun dan benda-benda yang tidak berguna yang terkumpul dalam peringkat sebelumnya. Oleh itu penyakit orang dalam maqam al-qalb ini ialah sakit kepala, rasa hendak muntah, sakit-sakit dan lenguh seluruh badan, keracunan badan (pecah-pecah kulit, penyakit kulit kepala), demam, sakit pada pundit hempedu dan sakit buah pinggang.


Penyakit dalam maqam an-nafs biasanya sangat teruk dan selalunya tidak dapat disembuhkan, tetapi dalam maqam al-qalb, badan itu sendiri merawat dan menyembuhkan penyakit itu. Hamper semua adalah tanda-tanda satu atu lebih jenis krisis penyembuhan yang dilalui oleh badan dalam menyembuhkan dirinya sendiri. Proses ini mungkin tidak digemari tetapi faedahnya besar.


Adalah sukar mengembara terus ke maqam-maqam yang lebih tinggi lagi jika tidak ada guru yang benar-benar mursyid. Di bawah pimpinan guru, kita boleh bergerak terus keperingkat yang atas lagi iaitu “maqam ar-roh” (maqam roh), dengan mengikut pelbagai amalan untuk memajukan sifat-sifat kasih sayang, pertimbangan dan disiplin diri hingga ketahap kesempurnaan.


MAQAM AL-ROH

Tidak syak lagi maqam al-roh ini ialah peringkat yang diberkati, dan orang yang menduduki peringkat ini dilihat oleh orang lain sebagai orang yang berwatak cinta dan bersifat ketuhanan, tetapi masih ada lagi ketidak seimbangan fizikal dan emosi, yang mana adalah sebahagian daripada alat atau mekanisma yang dengannya seseorang itu sampai kepada ALLAH. Keadaan ini mendalamkan iman. Persoalan emosi “maqam ar-roh” termasuklah sombong, megah kurang konsentrasi, pening-pening, sikap tidak bersungguh-sungguh dan kadang-kadang menghina orang lain. Inilah penyakita-penyakit dalam maqam ini tetapi bukanlah perangai orang yang seimbang dalam maqam ini. Ketidakseimbangan ini boleh terjadi apabila orang itu belum lagi sampai ketahap yang seluruhnya bebas dari kehendak-kehendak nafsu.


Suatu ketika apabila seorang ahli sufi yang sangat terkenal pada zamannya iaitu Syeikh Abdul Qadir Jilani r.a telah dianggap orang sebagai syeikh kerohanian yang besar, didatangi suatu lembaga yang mahu merosakkan akidah beliau dengan memberitahu yang beliau ( Syeikh Abdul Qadir Jilani ) sekarang tidak perlu lagi bersolat kerana beliau telah mencapai maqam yang tinggi. Tetapi dengan pimpinan ALLAH S.W.T dan ketinggian ilmu beliau. Syeikh Abdul Qadir Jilani telah membaca sepotong ayang Al-Qur’an yang menunjukkan bahawa lembaga itu sebenarnya syaitan. Ini menunjukkan bahawa makin jauh seseorang itu mengembara dalam jalan tareqat kerohanian maka makin banyak dia digangu oleh syaitan.


Setengah dari ketidakseimbangan dalam maqam ini mudah dikawal, tetapi setengahnya tidak. Satu daripada sifat yang paling sukar dan bahaya ialah sombong atau bongkak. Inilah sikap yang suka memuji diri sendiri. Dia akan berkata, “Aku lebih baik daripada orang lain. Aku solat sepanjang hari, aku berpuasa, aku takafur. Aku melihat semua orang seperti sampah. Mereka semuanya berdosa.” Tetapi sikap ini bahaya, kerana ini mengotorkan kesucian kerohaniannya. Perlu diingati setiap orang maju kesatu tahap tertentu dalam perjalanan kerohanian dengan izin ALLAH. TIDAK KIRA BAGAIMANA TENGGELAMNYA SESEORANG ITU DALAM KEHIDUPAN DUNIA INI NAMUN DIDALAM JIWA MEREKA MASIH TETAP ADA PANCARAN KETUHANAN. Mereka juga boleh maju. Orang-orang dijalan lurus yang tulin tidak akan mencaci orang lain. Sepatutnya mereka yang belum sedar itu dipimpin keluar dari jalan yang sesat masuk ke jalan yang benar dan lurus.


Ada sedikit masalah jasmaniah (fizikal) yang berkaitan dengan maqam roh ini, termasuklah mabuk sendiri (akibat malas bernafas yang keterlaluan), beberapa jenis ransangan urat saraf, keletihan, selera tidak normal dan juga demam.


Ada dua bentuk demam: pertama , terjadi dalam maqam nafsu. Hati jasmani itu panas yang ditimbulkan oleh badan kerana menapis dan memproses kotoran yang berlebihan. Demam jenis yang kedua terjadi dalam maqam yang diatas lagi dan ini merupakan pembersihan rohani yang dalam yang menyebabkan sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w “Dosa itu jatuh berguguran seperti daun yang gugur dari pokok”. Demam ini membakar kotoran do peringkat roh. Bahkan sebahagian daripada nabi-nabi pun tertakluk pada demam-demam. Orang soleh yang mengalami demam pada peringkat ini bukanlah sedang dirawat kerana perbuatan dosa mereka. Seorang ahli sufi pernah berkata , “Pada awalnya anda taubat daripada lupa kepada ALLAH walaupun satu saat”. Keadaan inilah yang dirawat dalam “maqam ar-roh”.


Ada juga terjadi orang dalam maqam ini menjadi gila jika ia tiada guru. Mereka mungkin jatuh ke jurang “khayal sendirian”. Wahai orang-orang yang mencari, janganlah kamu hanya rehat di satu-satu maqam saja atau menyangka kamu tidak akan jatuh balik ke maqam yang di bawah.


Apabila tabib kerohanian merawat seseorang pesakit maka jelaslah bahawa beliau memberi rawatan yang berbeza. Waliyullah dirawat dengan cara yang lain dan orang biasa dirawat dengan cara yang lain, walaupun mereka mengatakan mereka mempunyai penyakit yang sama. Demam contohnya.


Persoalan yang mungkin timbul adakah seseorang itu boleh bertindih atau beselisih maqam. Ini tidak berlaku. Maqam itu ialah tempat berhenti rehat. Oleh itu, apabila seseorang itu masuk ke satu maqam, ia akan berada di situ hingga meninggal dunia atau hingga naik ke maqam atas lagi atau undur balik ke maqam yang dibawah. Walau bagaimanapun ada banyak keadaan tau hal yang terjadi dalam sesuatu maqam. Hal bermaksud “pertukaran” dan dikaitkan juga perkataan ini melalui bunyi kepada hal yang bererti melepas ikatan atau melarutkan. Dalam pengertian ini, seseorang itu hilang pengaruh deria seperti dzauk semasa mereka berzikir hingga kadang-kadang mereka jatuh tidak sedar diri dan dapat memandang seketika kealam hakikat dan makrifat.


MAQAM AS-SIRR

Maqam keempat ialah “maqam as-sirr”. Inilah maqam rahsia-rahsia Ketuhanan. Perkataan sirr (banyak: asrar) adalah berkenaan dengan rahsia paling besar, yang tidak dapat difikirkan, dan apabila dialami sukar dipercayai. Perkataan ini juga mempunyai maksud yang lain, misalnya bersatu, bahagian tengah atau paling baik pada sesuatu, tanah paling kaya, akar, asal dan pusara.


Inilah maqam yang dimaksudkan oleh ALLAH dalam firman-Nya , “Ada hamba-hamba-Ku yang tertentu yang tidak berhenti-henti berusaha menghampiri-Ku dengan ibadat-ibadat sunat sehingga Aku menjadi mulut yang dengannya mereka berkata-kata, mata yang dengannya mereka melihat, telinga yang dengannya mereka mendengar, tangan yang dengannya mereka memegang dan kaki yang dengannya mereka melangkah”. Mereka yang bernasib baik dalam maqam ini diletakkan di tempatnya masing-masing. Mereka diberi kuasa pendengaran batin iaitu daya luar biasa pendengaran dan dapat membaca fikiran orang lain. Malaikat datang kepada mereka dengan perkhabaran-perkhabaran dari alam ghaib.


Suatu hari orang bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. “Untuk apakah alam semesta raya ini dijadikan ALLAH? Bagaimanakan ia wujud?”.
Nabi menjawab, “Aku tidak tahu jawapannya. Aku akan bertanya dulu kepada Malaikat Jibril”.
Nabi pun bertanya kepada Jibril yang memberi jawapan demikian, “Aku tidak tahu, aku akan bertanya kepada ALLAH”.
Lalu Jibril pun bertanya kepada ALLAH S.W.T. kemudian ia kembali membawa firman ALLAH. “Kami ciptakan langit hanya untuk memberi pemandangan yang indah-indah dan untuk hiburan bagi makhluk, dan untuk mempamirkan keagungan dan kekuasaan Kami dan diciptakan bintang-bintang yang berkelipan untuk mempertingkatkan jiwa makhluk dan mengembirakan mereka dan menyebabkan mereka kagum dan terpesona dengan ciptaan ALLAH S.W.T.”


Apabila ALLAH ditanya bagaimana Dia membuat semua ini, Jibril melaporkan bahawa ALLAH berfirman, “Aku tidak jadikan manusia itu berupaya untuk mengetahui bagaimana Aku buat semua itu. Walau Aku beritahu kepadamu, kamu tidak akan faham tetapi tatkala bercerai nyawa dengan badan, tatkala itu hijab telah tersingkap, kamu akan melihat bagaimana ia dibuat dan kamu akan hairan dan takjub dengan kebijaksanaan-Ku. Akulah pencipta yang paling baik. Sebagaimana Aku jadikan langit itu dengan rumit dan komplek sekali, maka bergitu jugalah Aku menjadikan diri manusia itu lebih hebat dan rumit lagi”.


Nabi Muhammad s.a.w yang sudah pasti berada di maqam yang paling tinggi dapat menerima perkhabaran sedemikian. Peringkat yang tinggi dan anugerah ini tidak dicapai oleh orang biasa.


Orang yang masuk ke “maqam as-sirr” telah lulus ujian yang paling sukar dan mereka tidak lagi mencari aspek kehidupan yang ditunggangi oleh hawa nafsu. Mereka tidak lagi berusaha mencari kemasyuran, kekayaan atau keghairahan perasaan. Mereka hidup kerana ALLAH dan untuk ALLAH. Mereka berhubung rapat dan mesra dengan ALLAH dan dengan penghuni langit. Namun mereka tetap manusia biasa. Beberapa kejadian fizikal dan emosi memang ada terjadi pada peringkat ini. Tidaklah benar mengatakan kejadian-kejadian ini sebagai “penyakit” tetapi adalah ketidakseimbangan atau sampingan yang menyebabkan seseorang turun dari peringkat ini atau menjadi lemah dalam maqam ini dan tidak berterusan lagi untuk mencapai tujuan atau matlamat iaitu ALLAH S.W.T. Ketidak seimbangan utama “maqam as-sirr” ini termasuklah penafsiran palsu tentang fenomena (kejadian luar biasa) Ketuhanan, tidak rasional, kurang minat dengan kehidupan duniawi, sakit hati dan jasmani serta rasa membara hati jasmani.


Seseorang yang berada dalam maqam di bawah tidak boleh biasanya melompat beberapa maqam diatasnya. Diumpamakan seorang kanak-kanak boleh memandu basikal tetapi tentu tidak mampu memandu kapal terbang. Ini bukan bererti hendak merendah-rendahkan kanak-kanak itu dan mengagung-agungkan juruterbang itu. Tetapi seseorang yang telah mencapai maqam tertentu boleh berfungsi dalam maqam-maqam dibawahnya dan memahami maqam-maqam itu. Seperti juga seorang juruterbang yang boleh menunggang basikal diwaktu kanak-kanak boleh untuk terus menunggang basikal pada waktu dewasanya.


Penipuan diri sendiri yang dimaksudkan dalam maqam ini adalah keadaan (hal) maqam ini. Tetapi hal adalah ragam (mode) iaitu penipuan diri sendiri ini menzahirkan bentuknya. Perlu diingat, bukan setiap orang dalam maqam ini dan lain-lain maqam akan mengalami semua fenomena yang mungkin berlaku dalam sesuatu maqam itu.


Kejadian fizikal yang berlaku dalam “maqam as-sirr” ini ialah demam, perasaan susah bernafas dan kadang-kadang rasa lemas. Ini terjadi kerana untuk sampai keperingkat ini memerlukan bertahun-tahun lamanya menjalankan amalan bernafas. Ketidak seimbangan boleh terjadi jika amalan ini dibuat secara tidak betul atau terlalu banyak. Tambahan pula bukanlah perkara yang luar biasa di peringkat ini seseorang itu diganggu oleh kejadian-kejadian alam ghaib. Gangguan jin adalah satu contoh. Jin boleh mengganggu manusia di mana-mana pereingkat, bahkan bayi yang baru lahir sekalipun. Dalam keadaan demikian, pelbagai jenis amalan rohaniah yang melibatkan pernafasan digunakan sebagai penawarnya.


Sumber penting amalan bernafas ini ialah Al-Qur’an. Pelbagai permulaan dan perhentian nafas terdapat dalam Al-Qur’an dan pembacaannya pun berperingkat hingga ke sebelas peringkat. Vokal (huruf saksi) atau denyutan yang biasa dalam pembacaan. Miskipun hanya beberapa orang yang pada amalinya boleh membaca diperingkat yang tinggi . kita boleh mendengar pembacaan sampai dua minit dengan satu nafas dan gerak melalui 4 atau 5 deretan oktaf iaitu enam nada bunyi.


MAQAM AL-QURB

Di atas maqam as-sirr ialah maqam “al-qurb”. Erti ‘qurb’ ialah “kehampiran” dan juga membawa pengertian datang hamper, menuju, kejiranan, persaudaraan dan pertalian. Orang dimaqam ini sesungguhnya menikmati kehampiran dengan ALLAH yang Maha Tinggi. Di situlah langit yang paling tinggi, mengandungi ‘Arasy atau siggahsana ALLAH S.W.T Orang yang menduduki maqam ini mempunyai pandangan yang tinggi dan nampak sekalian alam makhluk dan juga memandang kea lam akhirat dan alam tempat bentuk-bentuk makhluk yang lain tinggal.


Di peringkat ini sangat sedikit ketidakseimbangan atau kesusahan dari segi kesihatan dan dari segi penyakit. Namun ketidakseimbangan yang sedikit itu mungkin jadi amat teruk. Satu dari hal dalam maqam ini ialah dzauk yang melampau. Orang yang dikuasai oleh hal ini digelar majdhub. Orang seperti ini hamper semua minat atau perhubungan dengan dunia ini. Mereka dalam keadaan gembira sepanjang masa ( gembira yang tidak dapat ditafsirkan oleh orang biasa ). Mereka tidak perduli sama ada mereka tidur,makan atau berpakaian. Mereka mabuk dengan ALLAH dan terserap dalam Yang Dikasihi (iaitu ALLAH).


Bergitu ganjil keadaan mereka yang berada di maqam berhampiran itu. Mereka melihat realiti dari peringkat yang lain dan jauh berbeza dari orang biasa. Keadaan ini sangat mengasyikkan dan sangat indah dalam cara dan tingkatnya sendiri tetapi ia bukan tujuan atau matlamatnya. Sebenarnya tidak perlu berada terus selama-lamanya diperingkat itu.


Ada orang dalam maqam ini tidak bercakap lebih 20 tahun lamanya. Mereka tenggelam dalam keadaan atau hal itu hingga tidak ada selera bendak berkata-kata taupun tidak mampu berhubung dengan orang lain. Lain-lain ketidakseimbangan dalam maqam ini ialah mereka dikuasai oleh perasaan lupa dan kadang-kadang seperti orang gila atau kurang siuman. Ia lupa apa yang dikatakannya sebentar tadi. Sebahagian daripada amalan peringkat ini ialah tafakur nafas dan mental. Hal seperti ini mungkin melampau dan keterlaluan hingga dia hilang ingatan lansung. Walau bagaimana pun jarang-jarang berlaku.


Banyak persamaan diperhatikan antara orang dalam peringkat kerohanian ini dengan orang yang berpenyakit mental. Orang mungkin menganggap mereka gila belaka. Kita perlu ambil kira tentang ketidakseimbangan roh jika hendak menganalisa keadaan mereka itu.


Satu persoalan yang belum disebut lagi tetapi terjadi dalam semua maqa ( lebih bahaya diperingkat maqam kehampiran ) ialah MENTUHANKAN DIRI SENDIRI, mengatakan diri sendiri ialah ALLAH. Naq’uzu-biLlah. Satu lagi ketidak seimbangan yang terjadi di dalam maqam ini ialah TIDAK PERCAYA KEPADA ALLAH.


Semakin tinggi dan semakin jauh seseorang itu naik dalam evolusi rohaniah ini, maka makin banyak ujian dan cubaan. Orang di peringkat ini telah lama memendamkan kehendak-kehendak nafsu badaniah dan mereka berjaya membimbing orang lain kejalan yang benar dan betul, dan oleh itu tentu sekali hebat diganggu syaitan, jin dan iblis.


Ada orang mengaku bahawa dia bercakap-cakap dengan ALLAH dan menerima bimbingan secara lansung daripada ALLAH. Sepatutnyalah kita sedar ALLAH berhubung dengan insan melalui malaikat Jibril, kecuali nabi Musa a.s. banyak amaran oleh mereka-mereka yang arif dan terdahulu merempuhi batasan ini tentang bahaya menganggap diri sendiri telah cukup kuat menentang tipu daya iblis dan syaitan atau manusia yang berwatak iblis. Syeikh Junaid r.a pernah berkata, “Orang yang mengambil dirinya sebagai guru adalah mengambil syaitan sebagai gurunya.”



MAQAM AL-WISAL

Ada satu maqam lagi iaitu yang terakhir ialah maqam “al-wisal” iaitu bersatu dengan ALLAH. Disini ALLAH dengannya ibarat yang mengasihi dan yang dikasihi. Bersatu dan berpadu dalam satu wujud sepanjang masa. Maqam ini tidak mampu dicapai dengan usaha dan amalan apa sekalipun. Ianya hanyalah hadiah dari ALLAH semata2. aLLAH yang menentukan dan memilih siapa yang dikehendaki-Nya, untuk mencapai maqam ini. Diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud r.a bahawa Nabi pernah bersabda:


“Di kalangan hamba-hamba Allah, ada 300 orang yang mempunyai pertalian dan perkaitan yang khusus dengan Allah dan hati mereka serupa dengan hati Nabi Adam a.s. 7 orang dengan hati yang serupa dengan hati Nabi Ibrahim a.s. 5 orang dengan hati yang serupa dengan hati malaikat Jibril a.s. 3 orang dengan hati yang serupa dengan malaikat Mikail. Seorang dengan hati yang serupa dengan hati malaikat Israfil. Apabila yang seorang itu meninggal dunia, seorang daripada yang lima itu akan menggantikan tempatnya. Apabila seorang dari yang 5 itu itu mati, seorang dari yangpada yang 7 orang itu akan menggantikan tempatnya. Apabila seorang daripada yang 7 itu meninggal dunia, seorang daripada yang 40 orang itu mengantikan tempatnya. Apabila seorang daripada yang 40 orang itu meninggal dunia, seorang daripada yang 300 orang itu akan mengambil tempatnya. Apabila seorang daripada yang 300 orang itu meniggal dunia, seorang daripada manusia umumnya menggantikan tempatnya. Oleh itu, demi mereka, ALLAH Taala mentadbir hidup, mati, turun hujan, menjadikan dan menghindarkan manusia dari malapetaka”


Tiga ratus orang itu tersenyum sepanjang masa dan tidak ada kaitan dengan hal-hal keduniaan. Mereka tidak perlu makan, minum tau tidur. Mereka telah melampaui batas-batas manusia biasa dan mereka boleh mengembara kemana sahaja di muka bumi dan di langit. Dalam sejarah manusia di muka bumi ini hanya beberapa orang sahaja yang telah sampai ketaraf atau tingkat ini. Sukar hendak diperihalkan dengan perkataan. Itulah matlamat ujud ini. Ini menyentuh janji yang kita buat dengan ALLAH sebelum kita dilahirkan kedunia nyata ini.


Orang-orang yang digelar Wali yang bererti “rakan ALLAH yang dikasihi-Nya”. Merekalah yang sebenarnya Khalifah ALLAH di muka bumi ini. Biasanya mereka tidak dikenal umum. Mereka ini diberi pengetahuan tentang hakikat kejadian alam semesta raya dan hal ehwal kemanusiaan. Merekalah yang ALLAH gunakan untuk menzahirkan “Perencanaan Ketuhanan” di muka bumi ini. Alat yang mereka gunakan ialah ma’rifatullah (mengenal dan mengetahui ALLAH).


Hanya sesiapa yang tergolong dalam bilangan 300 orang tersebut sahaja yang boleh dianggap sebagai ahli sufi yang tulen. Bagi yang lainnya itu barulah diperingkat peminat Kesufian sahaja.


Apabila sampai ke maqam ini tiadak ada lagi sakit fizikal (badan). Hanya satu kejadian fizikal sahaja yang tinggal iaitu cara meninggal dunia. Biasanya orang di peringkat ini bukan meninggal dunia kerana penyakit. Mereka diberitahu masa yang tepat untuk meninggalkan dunia ini dan dengan itu bolehlah membuat persediaan menghadapi maut. Sunggup pun dia mengetahui masa untuk meninggal dunia tetapi beliau tetap membuat kerja-kerja harian seperti biasa sahaja dengan penuh kesedaran hinggalah tiba waktunya dia menggadap yang Maha Pencipta.


Bagi orang seperti ini, saat-saat meninggal dunia itu adalah saat-saat yang ditunggu-tunggu dan dirindui, bahkan seperti hari keraian kerana mereka telah melepaskan hubungan dengan dunia ini melalui dzauk dan perasaan mereka. Mereka telah mengembara kealam kerohanian dengan roh mereka. Badan di bumi tetapi roh mereka menjelajah ke alam-alam lain. Tidak ada sesiapa yang boleh mengganggu dan menentang mereka. Orang seperti ini bebas daripada kesulitan dan permasalahan duniawi.


Kesimpulannya ialah, ketaatan dan kehendak ALLAH jualah roh itu maju dari maqam permulaan (maqam an-nafs) hingga kemaqam akhir (maqam al-wisal). Cara untuk melangkah dari tingkatan rendah ke tingkatan tinggi itu ialah dengan melawan dan mengawal hawa nafsu. Dalam usaha ini ada amalan tertentu yang diaturkan oleh ALLAH S.W.T untuk menghasilkan kesan yang paling tepat , cepat dan cemerlang.


Banyak halangan dan rintangan dalam usaha kita hendak berjalan dalam perjalanan ini. Ego atau diri kita itulah ujian yang paling besar. Diri itulah percubaan yang paling besar. Mungkin kita bangun daripada tidur dengan keazaman hendak menumpukan hati (konsenterasi) kepada fikiran-fikiran yang paling suci, paling diberkati dan paling tinggi. Tetapi apa yang berlaku ialah kita mendapat panggilan telifon dari tempat kerja yang mengatakan kita telah hidalang pekerjaan, atau salah seorang pekerja di perusahan kita memberitahu yang kita telah mengalami kerugian beribu-ribu ringgit dan sebagainya. Kita pun hilang konsenterasi. Hanya pada malamnya kita kembali teringat pada keazaman kita tadi paginya.


Oleh yang demikian, kita mestilah selalu mengingati semula dan mengatakan niat kita itu. Pada mulanya memang sukar tetapi lama-kelamaan, lebih mudah dari yang kita bayangkan. Dan ianya menjadi kebiasaan kepada kita, kebiasaan yang paling positif. Akhirnya kita tidak akan mudah terlalai lagi dari keazaman untuk satu penhijrahan yang terbaik itu.


Seseorang itu tidak boleh melakukan amalan-amalan kerohanian ini bersendirian atau menurut logik akal fikiran sendiri sahaja. Bahayanya banyak. Inilah sebabnya kenapa memerlukan guru yang hidup untuk membimbing sepanjang masa.


Perihal maqam-maqam roh yang di tulis di sini hanyalah ringkasan sahaja. Sebenarnya hasil yang berkesan hanyalah dating dari ilmu,amal yang istiqomah dan mujahadah yang bertahun-tahun lamanya. Oleh itu mereka yang sampai ke terakhir - iaitu bersatu dengan ALLAH – adalah orang-orang pilihan ALLAH. Merekalah Wali ALLAH. Pada pandangan ALLAH mereka adalah kekasih, tetapi tidaklah melebihi para-para nabi itu. Dan mereka sendiri tidap pernah mengaku menjadi nabi atau setaraf dengannya. Mereka berdiri sebagai taulan bagi mereka yang berjalan menuju ALLAH dan sumber inspirasi bagi mereka yang ingin mendaki kepuncak kerohanian insan.


Bagi mereka yang ingin mencapai tujuan tersebut patuhilan seikhlas-ikhlasnya nasihat dan pimpinan kasih sayang dari Yang Maha Agung. Maha Terpuji, Maha Besar, Maha Mulia, Tuhan bagi malaikat dan roh, Maha Tinggi Kemuliaannya iaitu ALLAH S.W.T. Al-hamdu Lillahi Tabbil ‘Alamin.



Allahu'alam...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS