RSS
Container Icon

Aku Bukan Dia


bismillah....


aku : mak... nape dulu mak tak hantau orang kat sekolah agame?? ade ke mak hantau orang kat sekolah omputih...

mak : nape plak? 

aku : kalau orang masuk sekolah agama dulukan bagus.. Boleh cakap arab.. Pastu jadi hafizah. Mak dengan ayah jugak yang senang nanti... 

mak : (nada sedih) mane mak tahu mase tu~

aku : tu la mak.. tengok, punye payah orang nak hafal Quran skang... arghh!! susahnyee! setahun baru hafal 3 surah panjang-panjang....dah la masuk U pun tak bagi...

mak : ...................... =(

aku : ??? ("alamak, mak dah sedey laa...ala, tak masuk syurga aku camni.."kate aku dalam hati) 

mak : hmm...kalau kau masuk U dulu confirm ke kau ade niat nak hafal Quran macam sekarang ni? Ntah-ntah pekse pon tak lepas...sekarang pun dah alhamdulillah, dapat jugak hafal... harap-harap senang la mak dengan ayah dekat akhirat nanti...

aku : yela mak....

mak : belajar la sikit-sikit, lama-lama banyak la dapat... Kau kan lembab... hua3...

aku : makkkkkkk!!


slip pekse tahun 1996 mase belajar kat beranda masjid
Simpang Kerayong...dah berkurun dah...
    

Tolong abaikan membaca dan menulis jawi tu... tengok pada menghafaz Al-Quran tu je..haha... Aku pun tak paham macam mane membaca dan menulis jawi boleh kantoi, baca Al-Quran terer plaks...agaknya jawi tu takde baris kot....tu pasal la susah nak baca... Pelik-pelik je aku ni..hmm


Kadang-kadang...eh bukan kadang-kadang.. Memang selalunya kita impikan kehidupan seperti orang lain. Kite impikan kehidupan yang bersih, persekitaran dan didikan agama yang baik, nak jadi hafiz hafizah sejak kecil, terjaga akhlak, menjadi manusia yang berjaya, pandai, bijak..Dan bertemu jodoh dengan pasangan yang beragama dan cerdik pandai yang boleh memimpin, membantu dan membahagiakan kita dunia akhirat.


Tapi sebaliknye yang berlaku..,kita impikan yang terbaik, tapi dapat yang terbalik.. Memang frust dan cemburu tengok orang lain yang hidupnya macam best dan terurus..


Sebenarnya, kita tetap perlu bersyukur walau siapa pun kita pada hari ini. Tak semuanya dilahirkan dalam keluarga beragama yang memberikan didikan agama yang baik. Kita jangan cuba jadi dia, tapi jadilah diri kite sendiri. Kita tak mungkin jadi orang lain, tapi kita mampu jadi lebih baik dari orang lain. Walaupun orang itu lurus dan lancar je perjalanan hidupnya dari kecil, kita pulak sebaliknya, tidak bererti dia lebih baik dari kita. 




Kita yang dah melalui suka duka,pahit maung, dosa dan noda inilah yang patut buktikan, kita mampu jadi lebih baik dari dia... Yeahhh..aku boleh!! (blah).. Kadang-kadang, bile fikir balik..syukur kite pernah jadi "orang jahat" dulu-dulu, itu adalah pengalaman yang tak ada pada "orang baik-baik". Allah nak bagi kite belajar, nak bagi kite jadi imune dengan ujian.. Dan dari pengalaman jadi "orang jahat" tu lah buatkan kita lebih dekat dengan Pencipta...dekat, dekat, dan sangat-sangat dekat..

"Walaupun aku bukan dia, aku mahu jadi lebih baik dari dia atau diri aku yang sekarang ini."

Memang jalan hidup kita berbeza, tapi bukan jalan hidup baik atau tidak, lancar atau bengkok yang menjadi ukuran pada pandangan Allah. Tapi siapa yang lebih bertaqwa, siapa yang lebih takut pada Allah. Siapa yang lebih bijak menjaga diri dan keluarganya dari api neraka, siapa yang lebih bijaksana mengubah dirinya sendiri ke arah lebih baik. Bukan ibu bapa atau guru yang mengubah kita, tapi kitalah yang mengubah diri kita sendiri.



okbai~


p/s : ayat yang bawah tu Syabab Musafir Kasih punyer...ditokok tambah sesedap rase...

p/s/s : kite dah beli baju raya, jubah turki...aku tengok model tu pakai cantek je... boleh tahan harga die..bile try, hambek kau...macam budak 3 tahun pakai baju budak 10 tahun.. Tapi takpela, beli jugak sebab jubah tu limited edition kat butik...balik rumah terus alter.. potong itu, potong ini...kecikkan itu ini...hadeii...tak sedar diri tu kemetot, nak pakai jubah macam model.. puii..




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Aku Dan Duit


bismillah....


Assalamualaikum orang di sana... puase tak?? Kalau tak puase kite nak lempang nih... ehe...

Dah pukul 0410 am.. Saya tak tido lagi sejak siang tadi..Walaupun badan rasa letih tapi mate segau je, tak ngantok pun. Mungkin sebab tak makan nasik masa berbuka tadi kot.. Kite makan lempeng sekeping dengan jus epal + aloevera je.. Alhamdulillah, kite dah habiskan beberapa juzuk Quran tadi.. Curik masa sekejap untuk update blog dan semak-semak status orang kat fesbuk..thehehehe...sempat lagi tu. Ni pun tak leh tulis panjang-panjang.


Takde story nak share sebenarnya, tapi nak citer kejadian beberapa hari lepas. Kereta kite dah kehabisan minyak. Dah lip lap lip lap. Dari opis nak balik rumah jauuuuhh tuuu.. Tak sempat sampai kalau tak isi minyak kecuali kalau tinggalkan kete, pastu naik bas untuk balik rumah.. Kite pun drive la slow-slow (tak penah umor aku bawak slow-slow). Sampai kat Caltex, aku teros capai purse. Hati ni dari tadi memang tak sedap bile tengok aku punye purse... dup dap dup dap...



ni la purse chloe kite..

tengok purse tu memang tebal semacam je... perghhh... tapi... dup dap dup dap...


alhamdulillah...nasib baik ade duit..

Fuhhh...nasib baik ade duit...tebal lak tu duitnye.. ingatkan takde tadi.  Tapi...tapi....


arghhh!!! demmittt...!!

Wat de fishhh!!! sekeping duit Ringgit Malaysia pon takde! macam harem~ Nak pegi cucuk duit kat mesin ATM....sekali out of service plak der! Brader yang keje caltex tu dah pandang semacam je. Agaknya dia cakap, nape la minah ni lambat sangat nak isi minyak. Aku rase macam nak je bagi segala duit Qatar, Oman, Afrika, Indonesia, bla bla bla tu semua kat brader caltex tu. Kalaulah sistem barter boleh digunakan, dah lame aku tukau bantal hello kitty aku dengan setangki ron97...(ron97 kunun) hik3..


Hmm...tarik nafas dalam-dalam. Kite tenang-tenang je. Bace basmallah, selongkar ape yang ada kat dalam hand bag, dan kereta.. Akhirnya jumpe jugak note kaler merah..ngeh3....pastu campur duit singgit-singgit yang aku kumpul dan simpan dalam kete tu. ALhamdulillah, setel.....


Ni la tabiat daripada dulu..tak suka bawak duit banyak-banyak. Tak suka bawak duit banyak-banyak tu ok lagi.. Tapi hari tu memang tak bawak duit langsung! Penah dulu masa belum ade kereta, daripada rumah nak ke pekan dan daripada pekan nak ke Melaka Sentral aku bawak RM10 je... Pegi balik, memang cukup-cukup habis seploh ringgit tu... =)



tu je cite nye.. okbai...



p/s : ek eh...rindu la plak...



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mari Jadi Jinak


bismillah...


Alhamdulillah...dapat puase lagi... ni entri pertama dalam bulan ramadhan yang mulia nih...dan di bulan puase ni saya jarang-jarang berblogging dan berfesbuking kerana ade misi dan visi yang perlu saya capai...saya nak KPI saya dalam bulan puase ni naik mencanak-canak, insyaAllah...thehehee... Walaupun terselit sedikit rase hiba kerana di awal-awal bulan puasa lagi saya dah 'ter'sakitkan hati orang dengan tak sengaja, dan saya dah mintak maaf tapi orang tu macam marah sangat jer...jangan le marah lagi~ tak senang hati kite kat sini... =( tapi takpelah...saya serahkan ia pada Allah SWT... semoga Allah mengampuni saya. Amiin... 




Hmm..kali ni saya nak kongsi sikit ape yang telah dikongsikan oleh seorang sahabat saya yang mulia tentang rezeki... kejayaan hanya dalam agama..kalau berjaya amal agama dengan sempurna,itulah kejayaan yang paling besar skali..Duit, pangkat, status, kemewahan, kekayaan, nama, darjat, gelaran, semua tu bukan kejayaan,tapi cumalah rezeki yang telah Allah tetapkan....Dalam dunia ni telah Allah tetapkan siapa yg kaya dan siapa yg miskin untuk menstabilkan dunia insan....



Ada orang yg siang malam kerja keras nak kaya tapi kerja sampai nak mampus pon tak kaya-kaya... Ada org yg kerja sikit je,tapi rezeki melimpah ruah sampai kaya....Kejam kah Allah??? tak...itu bukan kekejaman...tapi untuk menstabilkan penduduk bumi..


Kalau semua Allah jadikan boss,siapa pulak yg akan bekerja? macam mana syarikat nak jalan? Kalau semua orang Allah jadikan perdana menteri,siapa nak jadi rakyat? macam mana negara nak jalan? Kalau semua org nak keje gaji mahal,nak duduk dalam aircond...sapa nak jadi nelayan? nak jadi tukang sembelih ayam? macam mana orang kaya nak makan? Kalau semua orang nak keje pejabat, sapa nk jadi petani? macam mana nak makan nasik? Berusahalah macam mana pun,kita cuma akan dapat ape yg Allah telah tetapkan rezekinya sahaja..cuma bezanya, berkat dengan tak berkat je....


Contohnya seperti ayam jinak dengan ayam liar,ayam yg jinak,tuan ayam akan amek segenggam gandum dan biarkan ayam jinak makan dari tangan nya...5 minit dah habis segenggam gandum,kenyang, dah boleh rehat... Ayam yg liar pulak,tuan ayam akan amek SEGENGGAM GANDUM jugak, tapi akan campak ke bumi, gandum akan bertebaran...dan ayam liar terpaksa patuk sana patuk sni...30 minit baru habis makan segenggam gandum tadi..
Walaupun amaun rezeki yg diberi tu sama iaitu SEGENGGAM...tapi yg jinak cuma amek masa 5 minit je untuk dapat segenggam tu,sedangkan ayam liar perlukan 30 minit... Semuanya bergantung kepada 'jinak' atau 'liar' nya ayam tu dengan tuannya..


Begitu jugak Allah adalah TUAN kita....rezeki kita akan berkat dan dimudahkan Allah jika kita JINAK dgn Allah....rezeki kita akan tak berkat dan disusahkan Allah jika kita LIAR dengan Allah..walaupun amaun rezeki tu SAMA.....Hamba yg jinak dengan Allah,akan dimudahkan rezekinya ,maka yg selebihnya boleh digunakan untuk beribadah kepada Allah......







Allahu'alam.... okbai~




p/s : kadang2 kite mengeluh, knape rezeki kite Allah bagi sikit...Tapi kite tak sedar, ibadat kite, cinte kite, rase ikhlas kite dan kebaikan yang kite buat pon sikit jugak... kire untung la dapat oksigen free~


p/s/s : bulan puasa ni dakdek makan kurma je...dulu memang tak suke sangat dengan kurma sebab very the manis...tapi tahun ni, baru 2 hari puasa dakdek dah habiskan sekotak kurma...siap blender dengan susu lagi.






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Masalah Yang Ditimbulkan Isteri


bismillah....


Saje nak share nota kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Pak Tuyu (13/7/2012).. Mende ni pun dah banyak kat FB, tapi takpelah, nak share jugak sebab saya takde mood nak menulis walaupun ade banyak citer nak kongsi nih... 



- Kitab Muhimmah -

" Masalah yang ditimbulkan Isteri "


1. Diriwayatkan isteri Nabi pun lawan ckp Nabi,apatah lg kita ni..wanita diciptakan dari tulang rusuk yg bengkok,tidak lurus..bila bernama isteri,suamilah yg akan menjaga,bagi nasihat dan buat teguran.


2. Bila salah cakap sikit merajuk,silap gurau sikit menangis,kalau dia yg salah cakap takpe pulak.,selalu nak betul je..terima sajelah karenah isteri..kalau tak ikut, tak berbinilah kita.


3. Bertolak ansur dan ikutlah dalam perkara yg remeh,jangan lawan belaka..tapi jika dia buat perkara yg salah disisi agama barulah kita lawan.


4. Orang yg paling baik dan beriman adalah orang yg paling baik pada isteri serta anak-anaknya, kata Rasulullah.


5. Sayangilah isteri dgn cara yg betul,tegur isteri jika dia tak ikut perintah agama.


6. Wajib bagi nafkah utk isteri makan dan minumnya dua kali sehari,kalau lebih itu lg baik..itu tanda sayang seorang suami pada isterinya.


7. Orang yg sayang isteri sentiasa bg hadiah utk isterinya,sentiasalah bagi buah tangan kalau pergi mana-mana..ingatlah selalu padanya,biar dia senang hati selalu..ini tidak, kalau makan kat kedai suami makan tomyam,bungkus kat isteri roti canai je.


8. Biar isteri makan sedap-sedap lebih dari suami,pasal dia bini kita..banyak susah payah yg dia lakukan untuk kita,lahirkan anak kita,besar jasa isteri pada suami.


9. Bila dah beranak susah payah pulak nak didik anak-anak kita,bagi la hadiah biar suka hati selalu..tanda kasih sayang kita padanya.


10. Jika sayang pada isteri jangan la bg dia buat kerja rumah selalu,biar dia banyak rehat..bg cuti kat dia. (yg ni aku suke...haha)


11. Jgn disebabkan satu perangai buruknya kita membenci isteri,banyak lagi benda baik yg dia lakukan utk kita berbanding keburukan..jangan sesekali hanya pandang pada kekurangannya.


12. Bila isteri buat silap,tegurlah..jangan hukum selalu,isteri ada kebaikan dan kelemahannya..normal la tu.


13. Kena molek isteri comel doh tp dok pandai masak...putih lepuk doh tp kentut busuk pulak..ada lebih dan ada kekurangan.


14. Tengok buku resepi macam-macam jenis,nangis-nangis suruh belikan buku resepi tapi makan kat kedai semacam..eksyen je lebih.


15. Isteri yg dikurniakan pada kita tu memang dah sesuai untuk kita,Allah yg jodohkan kita..terimalah segala kekurangan isteri,mungkin itu kafarah untuk dosa-dosa kita sebelum ini.


16. Tak mencabarlah sesebuah rumahtangga itu jika isteri jenis diam je,tak membebel langsung atau bertengkar dgn kita..tak seronok..kalau isteri suka membebel barulah seronok dalam rumahtangga ni.. (yeke ni..?? aku baru nak bukak mulut, laki dah lari kuar rumah..)


17. Nabi kita kata jangan sesekali sepak terajang atau maki hamun isteri..tapi malam-malam kita ajak tidur dengan kita pulak.


18. Ni lepas mu sepak terajang bini mu,mu ajok bersama (jimak) dengan dia pulak..jahatnya suami yg jenis mcm ni!!


19. Walaupun isteri kita tak secantik bidadari,cantik masa atas pelamin je..dia tetap isteri kita,terimalah segala kekurangannya.


20. Bila kita nak bertengkar dengan isteri kita, ingat dan renungkanlah mase kita berkasih dulu.. Dulu panggil sayang sokmo,ni dop bila bertengkar gi panggil beruk! patutnya panggil sayang jugak la.


21. Saidina Umar berkata biarlah isteri bermulut jahat sikit, banyak dah pengorbanannya..tukang masak untuk kita, tukang basuh baju kita, jahit baju kita,padahal itu tak wajib pun bagi dia.


22. Dalam Islam tak wajib pun suami tinggal bersama isteri,tapi wajib melawat dan jenguk isteri..ni dok sapa tok laki nok keluor rumah pun payah.


23. Antara jasa isteri lg,dia susukan anak kita..bukan kita yg bagi susu, kalau kita yg tukang bg..keringla anak kita,nok tubik susu kot mane? haha...


24. Suami jangan kedekut dgn isteri,ni lebihkan kawan-kawan dari isteri! nak bukak air cond waktu tinggal isteri dalam kereta pun sayang..rela matikan enjin biarkan isteri kepanasan,berape sen sangat duit minyak kalu bukak air cond,kedekut nak mampus!


25. Walau dah bagi nafkah makan minum utknya,bagi la jugak duit bulanan,kalu boleh biar RM2000 sebulan... (mak ai,banyaknye...tapi aku suke! aku suke!) belikan hadiah yg mahal-mahal, nim gi beli jam pasar malam je harga lima belas ringgit..jam spongebob.!! Belilah barang kemas,rantai dan gelang..beri pada isteri,isteri kita jugak, bukan org lain pun!


26. Sekarang dah dekat bulan puasa,nanti nak raye,cer tanya org puang kita,siap tak lg baju raye? anak-anak punye pun belum beli lg,tp tak ape la..isteri kita kan,layanla dia...siapa suruh mu kawin dgn dia! kalu mu maroh, mu kawin dgn org laki la!


27. Bila kita ada isteri,kita terhindar dari lakukan dosa dan maksiat..besarnye jasa isteri terhadap kita..elakkan kita dari berzina..boleh pergi pada isteri kita yg halal.


28. Isteri kita kat dunia sekarang ni akan jadi isteri kita jugak kat Syurga..,jadi umur 17 tahun..comel pulak tu sebab telah di"convert" secantik Bidadari hinggakan kita sendiri pun tak berapa cam kerana terlampau cantik.


29. Di Akhirat nanti isteri kita yg suka membebel di atas dunia ni tak membebel doh la kat sana,akan sentiasa bernyanyi-nyanyi utk kita dgn suara yg sgt merdu,disebut didalam hadis Nabi.


30. Janji Allah,setiap kali kita pandang wajah isteri kita didalam syurga..maka setiap kali pandang wajahnya akan jadi semakin cantik.






Allahu'alam..okbai~


p/s : ujung tahun nikoh laa.... zzZZz












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Aku Dah Kenapa?


bismillah...


Ya Allah...Ape kene la aku akhir-akhir ni.... Semalam bergesel dengan kereta orang masa pegi beli barang. Habih melecet kereta kite... Adoiyai... Hari-hari lap kereta ni, tetiba calar balar lak. Nak nanges je rasa. Ntah macam mana ntah kite drive..melayang je fikiran nih... 2 hari lepas pulak tertido masa drive nak balik dari opis. Giler! Terlelap 4 saat je kot... dalam masa 4 saat tu kereta dah nak masuk longkang dah.

Kenapa ntah minggu ni susah sangat nak tido malam-malam. Elok plak time drive die datang ngantuk, malam-malam taknak plak ngantuk. Dan untuk pertama kalinya saya makan ubat batuk yang boleh menyebabkan kadar mengantuk tahap superman kuasa tiga. Saya memang takkan makan ubat kalau setakat demam, batuk atau selsema biasa (MC je aku ambik...kehkehkeh). Ingatkan bila dah makan ubat batuk boleh la saya tido nyenyak tak bangun-bangun, sekali pukul 3 pagi mata ni terjaga pulak... Memang tak berbaloi-baloi saya pecah rekod makan ubat batuk dengan harapan senang nak tido. Pinggang dah mula rasa sakit, bawak ke tulang belakang...pergghhhh... Allahurobbi. Nak nanges je rasa..

Ape kena dengan saya ni ek.. Nak kata monopous, eh mude lagi bai.. Nak kata tension kat tempat kerja, takde jugak. Kadang-kadang je bengang dengan ketua pegawai operasi, lady boss la katakan (saya tak suka boss perempuan, time period dia suka cari pasal..haha...macam aku ler) Ntah la... Something wrong somewhere la...adoiyai... Fikiran asyik melayang-layang. Makan pun takde selera sangat... Why?? Why?? Why dis happeng tumi?? Semua serba tak kena je..

Hmm...I need fresh air maybe. Takpe-takpe..tengah berfikir nih samada nak book tiket atau tak.. InsyaAllah, Oktober ni saya pegi ke sana menikmati musim bunga di negara tersebut. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Amiin..


okbai~


p/s : dah buang tebiat ke saya ni? Ntah la.. Ada sorang makhluk Allah tu jadi mangsa Cik NurQaseh. Dia memang sentiasa sabar melayan kerenah saya walaupun kadang-kadang dia naik angin jugak. Tapi takpelah...macam tak biase lak kan?




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Harap Kau Tak Bohong


bismillah...


Nasihat  Syeikh Ali Tantawi kepada puteri-puteri termasuk aku...

saya sayang orang nih...hensem, bersih, suci je muka dia...

Wahai puteriku…
Usia muda telah aku lewati aku tinggalkan kenangan, impian, lamunan-lamunan dengan segala ujian-ujian dunia. Dengarlah ucapan dan kata-kataku. Ucapan-ucapan haq yang aku sampaikan secara jelas dan mudah.

Wahai puteriku…banyak aku menulis, sering juga aku menyeru dan mengajak umat untuk menegakkan akhlak, menjunjung budi pekerti mulia, membanteras segala bentuk kerosakan jiwa dan mengendalikan nafsu syahwat untuk melawan dan membanteras keruntuhan moral.




Semua itu berterusan aku sampaikan, aku tulis dan khutbahkan… sehingga pena yang aku gunakan menjadi tumpul dan lidahku kelu. Namun tetap tiada hasil yang aku perolehi kemungkaran tetap berleluasa tanpa kita mampu untuk membanterasnya.Di setiap pelusuk negara perbuatan mungkar terus kita temui, semakin banyak dalam pelbagai bentuk. 

 

Wanita semakin berani dan tidak malu-malu untuk membuka auratnya.Tubuhnya ditonjol-tonjolkan, pergaulan bebas muda-mudi bertambah menjolok. Semua itu bergerak melanda negara demi negara, tanpa satu negara Islam yang mampu mengelak. Sebagai contoh negara Syria yang terkenal dengan keserasian akhlak yag sangat ketat menjaga kehormatan diri dengan menutup auratnya, sekarang masya-Allah!! 


Para wanitanya berpakaian terbuka mempertontonkan lengan dan paha, punggung dan dada. Kita gagal, dan aku kira kita tidak akan berjaya. Tahukah engkau apa penyebabnya? Sebabnya ialah sehingga hari ini kita belum menemui pintu ke arah pemulihan dan kita tidak tahu jalannya.



Wahai puteriku, 

Pintu pemulihan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau yakin padanya dan engkau berusaha untuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah menjadi baik. Engkau benar puteriku, bahawalah kaum lelakilah yang mula mula melangkah menempuh jalan dosa bukan wanita.
Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah laju. 



Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.
Engkau berkata kepada pencuri : “Silakan masuk”…dan setelah engkau kecurian barulah engkau tersedar.
Ketika itu barulah engkau berteriak ..”tolong….tolong…aku kecurian.”



Seandainya engkau tahu bahawa lelaki itu adalah serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.
Sekiranya engkau sedar, bahawa semua lelaki adalah pencuri, pasti engkau akan berhati-hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspada seorang yang kikir terhadap pencuri.



Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki meinginkan lebih dari sekadar kambing……dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu. Lelaki menghendaki yang paling berharga darimu…iaitu harga diri dan kehormatanmu.
Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.



Wahai puteriku….

Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.



Aku bersumpah lagi:

“Demi Allah, jangan percaya terhadap kata kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab.  Berbicara denganmu seperti sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab”. 




Bohong …bohong …demi Allah dia berbohong!!

Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka, pasti engkau takut dan ngeri.
Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu berbicara dengan lembut dan merayu, memberikan bantuan dan layanan kepadamu, kecuali akan ada maksud-maksud tertentu.  Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal.

Apakah sesudah itu puteriku?




p/s : takut dan ngeri~ sorry....sometimes I'm too paranoid... wuuuuuu~ :'(


p/s/s : insyaAllah...u'll be the last.... :)





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Terpaksa


bismillah...


Terkadang sukar untuk kita membuat sesuatu keputusan. Meski berat, meski mahu berpaling dari kenyataan, tetapi kenyataan itulah yang harus kita hadapi... Dalam terpaksa, harus juga keputusan itu diambil untuk kebahagiaan semua walaupun diri sendiri terluka. Walaupun tiada secebis pun rasa untuk melepaskan, tapi......




arghh giler!!


Maaf...aku terpaksa...!!!!!!!!  :'(


p/s : belajar hargai orang yang menghargai kita..

p/s : tak tahu nak kate ape dah...  migrain dah ni....kbai~



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mak Dah Kenape~


bismillah....


ehhh ehhh.... pelan-pelan sikit!!


ehh...kau tak nampak moto depan tu dek??? ehhh!!


brekk dek brekkk!!


jangan dekat sangat dekk...ehhh! terlanggau bontot kete depan kang dek!


kau ni tak sayang nyawa ke dek... ehh! ehhh! jangan kona baring dek...brek brekk!


ehhh eehhhhhh...!!! lampu merah tuuu!!



Aarrggggghhhhhhhhhhhh.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!



mak nih dah knape........ 


orang bawak 80 pon mak kate laju...


moto depan tu jauuhhhhh lagi makkk....


adoiiii...takkan nak brekk kat tengah-tengah jalan lak makkkk....nanti kete belakang langgau ler...


Ya Allah Ya Tuhan ku...mak..manade orang nak langgau bontot kete depan...kete tu satu kilometer lagi maakkkk...


dah selekoh kat situ...orang kona laa maakkkkk...kona duduk ni haa..takde kona baring mak oiiii.....


ye makkk..orang nampak lampu tuuu makkk.... 


Ya Allah...Mak aku ni..... hadeiii~ (-_-")



mak malu~



Ni la siang tadi punya kejadian.. Adehh..tu la mak kesayangan kite. Kalau orang lain bawak kete dia ok je.. Time kite bawak kete punyalah menggigil lutut dia.. Bukan bawak laju sangat pun. Prong preng prong preng je mulut dia sepanjang jalan.. Takpela...tadah je telinga ni. Dengar je selagi boleh dengar, selagi nyawa dikandung badan.. Takde orang lain yang 'risau'nya lebih hebat daripada 'risau' seorang mak.


Bawak mak pegi hospital besar petang tadi. Mak asyik mengadu tak sihat je, biasa la orang tua..,saya terus telefon Dr. Fadli, ketua jabatan kecemasan hospital Melaka...Dia pegi KL la pulak. Baru ingat nak terus jumpa dia tanpa amek nombor giliran...haha...last-last kena tunggu jugak. Hadeii~ Bukan ape, kan saya tengah demam. Malas la nak tunggu lama-lama, nanti saya plak yang pitam kat situ (bajet VIP la kan? puih). Tapi mak punya pasal takpela, drive jugak, satu jam baru sampai...Dan yang paling best skali, punyalah heaven rasenye bile pakai purdah waktu demam. Dengan selsema, batuk, hidung tersumbat, oksigen masuk 20% je. Tapi bagus jugak, sekejap je dah berpeluh-peluh walaupun kepala agak berat dan berpusing-pusing. Alhamdulillah, Allah permudahkan perjalanan Dakdek...Risau jugak sebab bawak mak, kalau kite sorang-sorang takpela kan..Apa-apa jadi kite sorang je yang kena.


Doktor yang rawat mak tu doktor muda. Macam baru habis belajar je... Adeh! Saya bukan bias, tapi rase tak 'seronok' bila doktor muda atau doktor pelatih ni yang rawat walaupun diorang hensem-hensem dan cun-cun belaka...Mak sorang je yang dia check. Anak mak takmau check, takat demam je pun~


Ok, tu je nak cite... kbai!


p/s : saya ni mudah kesian dengan orang. Tapi jangan mempergunakan ke'kesian'an saya tu untuk tujuan suka-suka atau bergurau ye...Sila jangan pura-pura sakit kalau anda sebenarnya tak sakit. Bila saya jadi caring, memang saya akan jadi seorang yang tersangat caring. Dan bila saya mula risau, saya akan jadi orang yang paling risau sekali...Bila saya percaya, saya akan percaya sepenuhnya. Tapi bila dikhianati, jangan harap saya dapat jadi diri saya yang dulu lagi...

 *ni entri Jumaat lepas, 29/06/2012...baru publish hari ni.. tak larat ah ngadap laptop lame2...




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS