RSS
Container Icon

Aku Bukan Dia


bismillah....


aku : mak... nape dulu mak tak hantau orang kat sekolah agame?? ade ke mak hantau orang kat sekolah omputih...

mak : nape plak? 

aku : kalau orang masuk sekolah agama dulukan bagus.. Boleh cakap arab.. Pastu jadi hafizah. Mak dengan ayah jugak yang senang nanti... 

mak : (nada sedih) mane mak tahu mase tu~

aku : tu la mak.. tengok, punye payah orang nak hafal Quran skang... arghh!! susahnyee! setahun baru hafal 3 surah panjang-panjang....dah la masuk U pun tak bagi...

mak : ...................... =(

aku : ??? ("alamak, mak dah sedey laa...ala, tak masuk syurga aku camni.."kate aku dalam hati) 

mak : hmm...kalau kau masuk U dulu confirm ke kau ade niat nak hafal Quran macam sekarang ni? Ntah-ntah pekse pon tak lepas...sekarang pun dah alhamdulillah, dapat jugak hafal... harap-harap senang la mak dengan ayah dekat akhirat nanti...

aku : yela mak....

mak : belajar la sikit-sikit, lama-lama banyak la dapat... Kau kan lembab... hua3...

aku : makkkkkkk!!


slip pekse tahun 1996 mase belajar kat beranda masjid
Simpang Kerayong...dah berkurun dah...
    

Tolong abaikan membaca dan menulis jawi tu... tengok pada menghafaz Al-Quran tu je..haha... Aku pun tak paham macam mane membaca dan menulis jawi boleh kantoi, baca Al-Quran terer plaks...agaknya jawi tu takde baris kot....tu pasal la susah nak baca... Pelik-pelik je aku ni..hmm


Kadang-kadang...eh bukan kadang-kadang.. Memang selalunya kita impikan kehidupan seperti orang lain. Kite impikan kehidupan yang bersih, persekitaran dan didikan agama yang baik, nak jadi hafiz hafizah sejak kecil, terjaga akhlak, menjadi manusia yang berjaya, pandai, bijak..Dan bertemu jodoh dengan pasangan yang beragama dan cerdik pandai yang boleh memimpin, membantu dan membahagiakan kita dunia akhirat.


Tapi sebaliknye yang berlaku..,kita impikan yang terbaik, tapi dapat yang terbalik.. Memang frust dan cemburu tengok orang lain yang hidupnya macam best dan terurus..


Sebenarnya, kita tetap perlu bersyukur walau siapa pun kita pada hari ini. Tak semuanya dilahirkan dalam keluarga beragama yang memberikan didikan agama yang baik. Kita jangan cuba jadi dia, tapi jadilah diri kite sendiri. Kita tak mungkin jadi orang lain, tapi kita mampu jadi lebih baik dari orang lain. Walaupun orang itu lurus dan lancar je perjalanan hidupnya dari kecil, kita pulak sebaliknya, tidak bererti dia lebih baik dari kita. 




Kita yang dah melalui suka duka,pahit maung, dosa dan noda inilah yang patut buktikan, kita mampu jadi lebih baik dari dia... Yeahhh..aku boleh!! (blah).. Kadang-kadang, bile fikir balik..syukur kite pernah jadi "orang jahat" dulu-dulu, itu adalah pengalaman yang tak ada pada "orang baik-baik". Allah nak bagi kite belajar, nak bagi kite jadi imune dengan ujian.. Dan dari pengalaman jadi "orang jahat" tu lah buatkan kita lebih dekat dengan Pencipta...dekat, dekat, dan sangat-sangat dekat..

"Walaupun aku bukan dia, aku mahu jadi lebih baik dari dia atau diri aku yang sekarang ini."

Memang jalan hidup kita berbeza, tapi bukan jalan hidup baik atau tidak, lancar atau bengkok yang menjadi ukuran pada pandangan Allah. Tapi siapa yang lebih bertaqwa, siapa yang lebih takut pada Allah. Siapa yang lebih bijak menjaga diri dan keluarganya dari api neraka, siapa yang lebih bijaksana mengubah dirinya sendiri ke arah lebih baik. Bukan ibu bapa atau guru yang mengubah kita, tapi kitalah yang mengubah diri kita sendiri.



okbai~


p/s : ayat yang bawah tu Syabab Musafir Kasih punyer...ditokok tambah sesedap rase...

p/s/s : kite dah beli baju raya, jubah turki...aku tengok model tu pakai cantek je... boleh tahan harga die..bile try, hambek kau...macam budak 3 tahun pakai baju budak 10 tahun.. Tapi takpela, beli jugak sebab jubah tu limited edition kat butik...balik rumah terus alter.. potong itu, potong ini...kecikkan itu ini...hadeii...tak sedar diri tu kemetot, nak pakai jubah macam model.. puii..




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 kata mereka:

عين said...

eeh..msjid smpg kerayong? kg. sy lah...umah nenek betul2 kat dpn skolah agama yg da wat baru tu...klu ry balik la sy..hihi. xsgka la, cik org situ ke?

suka bc blog ni..ada nasihat+lawak2 :D

NUR QASEH HJ. MUHAMAD said...

alamak.... jumpe orang kampung kat sini.... thehehehe....yeke? awak anak sape? cucu nenek odah ker? thehehe....

عين said...

bkn..cucu nenek Lun...nenek baru meninggal thn ni...cik lak cucu sape? mn tau kenal...

cik dok situ lg ke? raya balik tak? ry pertama sy msti solat kat msjid tu, mn tau jumpa heheh

NUR QASEH HJ. MUHAMAD said...

ooooo...cucu nek lun.. anak lelaki die duk kat Rim dulu kan?? nek lun adik beradik dgn to bakau kan?? sedare la kite... mak long kite tu anak tok bakau. So mak awk sepupu dgn mak long kite ler. awak cucu nek lun yg jadi doktor tu ke?

عين said...

aah...
so awknya mak or ayh yg ank tok bakau kn? pak cik hashim kenal? dia ank bongsu tok bakau...dia rapat gak dgn mak kita, dianya rumah da nk dkt da umah kita.hehe

Azhar Hashim said...

Tumpang lalu....