RSS
Container Icon

Hati Saya... (^_^)

bismillah...


Alhamdulillah, segala puji dan puja bagi Tuhan sekalian alam yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.



Agak lama juga saya meninggalkan QalamCahaya kerana saya dilanda kebingungan dan kemurungan tahap lapanbelas. Di sini saya cuma ingin menyatakan kemaafan saya kepada sesiapa yang mengenali saya di alam maya atau pun di alam nyata. Ampun dan maaf saya pinta kerana saya sedar diri ini terlalu banyak khilaf yang masih belum diperbetulkan atau sedang diperbetulkan.


Jika saya ada berhutang dengan anda harap dihalalkan, kalau nak tuntut bleh hubungi saya pada 26hb ni kerana 25hb gaji saya dah masuk.. (-_-")
Kalau anda rasa anda ada berhutang dengan saya, sila2 lah 'bank in' kan hutang anda ye, jangan cakap banyak.


Dikesempatan ini juga saya menyeru kepada diri saya sendiri agar sentiasa menjaga hati dengan baik kerana segalanya bermula dari segumpal darah bernama hati. Sepanjang hidup saya yang singkat ini, bermacam-macam perkara yang telah berlaku ke atas diri saya dan berbagai-bagai perkara juga saya lakukan yang akhirnya menyebabkan kerosakan hati. Bila hati sudah rosak, maka segala fungsi urat saraf turut terjejas... (-_-")


Jaga hati dan didik hati untuk mencintai syariat. Bila sudah mencintai pasti akan ada rasa untuk mentaati. Jaga hati supaya terjaga solat dan lain-lain ibadat. Jika waktu solat sengaja dilewat-lewatkan, itu bermakna hati belum cukup terjaga. Eh,bukankah Cik NurQaseh jugak pernah melewatkan solat kerana sibuk bekerja atau kerana bercucuk tanam? Ye,memang pun... Kerana saya adalah manusia biasa yang masih dalam proses pembelajaran. Tapi adakah patut dibiarkan kelalaian itu menjadi satu kebiasaan? Jawapannya ada pada hati. Jika hati dijaga maka ia akan menjaga dan akan terjagalah anggota tubuh kita.


Saya bukanlah ustazah, pelajar sekolah pondok, bini ostat ataupun mak kiai yang hendak menunjuk pandai. Diri sendiri pun tak berapa betul ada hati nak bagi nasihat kat orang lain.. Hek eh, bila masa plak saya nasihatkan orang lain. Kan ke saya tengah nasihat diri sendiri....


Ye,saya tahu saya tak belajar tinggi bertingkat-tingkat tapi tak bermakna saya ni adalah mangkuk tingkat atau mangkuk hayun atau mangkuk jamban. Untuk mengelakkan saya memperkecilkan diri sendiri maka saya perlu muhasabah diri dan menjaga hati. Hati lagi! Apa perlunya saya muhasabah diri?? Of coz ia sangat perlu kerana apabila saya tak selalu muhasabah diri, saya pasti akan berkata "aku tak masuk U pun ade ker nyusahkan ko?" Itu adalah kata-kata yang sangat merosakkan hati yer kawan-kawan. Bila hati saya terjaga, maka sebetulnya saya akan berkata begini, "oh,tak mengapalah... Aku sudah berusaha dan aku berserah pada Allah." Baik betul hati saya, skema pulak rasanya.


Jagalah hati, muhasabah diri... Sekiranya saya tidak melakukan kedua-dua perkara ini, saya amat yakin dan pasti yang saya akan terus memperkecilkan serta merendah-rendahkan diri sendiri. Itu sangat tidak sihat yer kawan-kawan. Biar kita "merendah diri" tapi jangan sesekali "merendah-rendahkan diri". Seperkara lagi, bila saya tak selalu muhasabah diri dan menjaga hati, saya akan meninggikan diri, dalam erti kata lain sombong. Kita fikir kita sudah bagus? Tidak! Ada yang lebih bagus.. Kita fikir kita sudah hebat? Tidak! Allah Maha Hebat! Kita fikir dengan membina bangunan bertingkat-tingkat itu sudah gah? Ye,memang gah...Gah dengan kesombongan dan kebongkakan yang bila-bila masa Allah boleh tarik balik kemegahan itu tanpa sempat nak kelip mata pun. Oleh itu, jaga hati, muhasabah diri...



Sukakah Cik NurQaseh hidup susah, kais pagi makan petang, kais petang makan dinner? Sudah tentulah taknak. Semua orang nak hidup senang, tapi bukan senang nak jadi senang. Bila tengok orang lain senang kita pun berusaha untuk senang. Tapi bila usaha kali pertama tu tak menjadi mulalah hati ni berkata-kata, "naper orang lain senang je kaya, aku keje macam nak mampus tak kaya-kaya jugak. Kayap jer ade, tak best ah!." Itu adalah pengalaman saya sendiri semasa menjalankan perniagaan yang saya rasa boleh berjaya,tapi akhirnya gulung tikar kerana pakai tiles (-_-"). Bila hati terjaga maka hati itu sentiasa muhasabah diri, sentiasa berfikir, berzikir dan berlapang dada. Satu hal lagi, bila nampak orang lain senang mulalah fikir yang orang tu makan rasuah, tak bayar zakat, bla bla bla.. Biaq pi la depa senang pun. Depa keja keras-keras mana hang nak taw. Jangan menambah dosa dengan andaian-andaian yang belum tentu betul. Jaga hati,muhasabah diri. Setiap kejayaan atau kesenangan perlu ada daya dan pengorbanan. Cik Nur pun boleh jadi kaya jika ada usaha dan sanggup berkorban. Cewwah!! Cakap senang! Ye,memang senang pun. Berkorbanlah NurQaseeeehh!!



Adakah Cik Nur nak dimurahkan rezeki?? Of coz laa..sampai bila nak hidup susah. Orang yang hidup susah ni tak boleh nak sedekah, takboleh bayar zakat,tak boleh bantu orang susah sebab die pun susah! Kalau saya mahu senang, maka saya perlu senangkan orang lain. Senangkan ibu bapa saya, senangkan orang-orang yang saya cintai. What you give, you will get back. Tapiii saya tak ada duit. Masuk bulan ni dah 4 bulan saya tak bagi mak ayah duit. Saya sangat-sangat-sangat sedih mengenangkan diri ini yang tak mampu nak menyenangkan mak dan ayah (T_T). Oh! NurQaseh ku...Jangan bermuram durja kerana ada jalan nak menyenangkan mak dan ayah. Jalannya ialah menyenangkan hati mereka bukan dengan wang ringgit tapi dengan berbakti kepada mereka walaupun bakti ko tu tak seberapa. Tolong basuh baju ker, mesin rumput ker, buat reban ker, ataupun memasak walau masakan saya tak rasa garam tapi cukup menggembirakan hati mak dan ayah. Disitu dah dapat keberkatannya dan dengan izin dari-Nya Allah akan lapangkan rezeki kita. Yang pastinya, jaga hati, muhasabah diri. Bila hati terjaga, maka keikhlasan akan terpancar. Kalo tolong mak masak pastu mulut bebel-bebel tu tak ihklas namenye. (saya tak macam tu..kot...err)



Fungsi hati yang paling saya suka sekali ialah mencintai dan menyayangi dan all the jiwang-jiwang things walaupun saya bukanlah seorang minah jiwang. Jaga hati,muhasabah diri. Terus terang saya katakan menyintai seseorang itu sangatlah mengasyikkan sehinggalah bila kita tersedar,terhantuk dan tersentak yang cinta itu hanyalah mainan perasaan semata-mata. Fikirkan dalam-dalam untuk siapa aku bercinta? Untuk apa aku bercinta? Untuk suka-suka? Untuk seks? Untuk kahwin dan tambah isteri? Bagi remaja yang baru mula nak bermain-main cinta saya sarankan agar hentikanlah. Tak best mana pun, percayalah! Kalau anda tak serius nak berumah tangga dalam tempoh yang terdekat,maka lupakanlah. Anda hanya akan menambah dosa dari hari ke sehari sehinggalah anda diijabkabulkan dengan pasangan anda itu. Aii,biasak ar budak darjah enam pun bercinta gak. Ye,saya tahu...Saya pun pernah mengalami. Tapi bila fikir balik, lebih banyak mudharat dari manfaat. Tapi fitrah manusia untuk saling mengasihi, maka sukati ko lah nak bercinta ker taknak. Saya sudah menyintai begitu ramai manusia, dan manusia paling tulus menyintai saya ialah Rasulullah SAW serta kedua ibu bapa saya. Kelakarnya,baru sekarang saya tersedar! Jaga hati,muhasabah diri. Hati yang dijaga selalunya akan terlindung dari segala perkara yang best. hehe.. Hati yang kurang dijaga pula akan selalu terdedah kepada perkara2 yang best itu tadi. Paham tak?? Tak paham? Lantak la...


Saya selalu mendengar, carilah cinta Allah sebelum mencari cinta manusia. Tetapi saya bertemu dengan cinta manusia kemudian barulah hendak merangkak menyintai Allah.


Hmm..Untuk apa saya tulis semua nih, saya pun tak tahu. Saya rasa cukuplah setakat ini dahulu. QalamCahaya akan saya tinggalkan untuk beberapa waktu... Maaf sekali lagi yer! Jangan lupa, jaga hati muhasabah diri... Saya sayang diri saya sendiri... :)


Allahu'alam...


p/s: Sayonara...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 kata mereka:

acap said...

haa..awk de utang ngan sy..banyakkk..
(^_^)

NurQaseh said...

ala..utang lukisan jer pun... suruh cicah lukis pun xper...anytime anywhere....

acap said...

ade lg..kan sy kate bnyak...tu 1 je dr bnyak utang awk kat sy..
kem salam kat cicah ea... die da bertambah gumuk ker..?? msti cumel kan..

M.Mariyatul said...

salam.. akak.., na'am.. ct skong apa yg akak taip.. ((^_^)) ♥
may ALLAH bless u akak.. ♥
senyum sokmo salu taw... ((^_^)) ♥

UkhTi_ ATiRaH said...

Salam dik...

Alhamdulillah...semoga rahmat Allah merahmati adek...(^_^)

NurQaseh said...

wslm CT dan Kak Tirah...

Trm kasih yer...moga Allah merahmati kalian jugek...


Ukhti atirah xnk invite sy kt blog ukhti ker? thehehe....

syeikh muhammad siddiq said...

Aiwah...sokong 99.9%.... (^_^)

syeikh muhammad siddiq said...

Allahumma hawwin 'alainaa fii sakaraatil maut...