RSS
Container Icon

Fiqh Dan Bulan Mengambang... (^^,)

bismillah...



Segala puji bagi Khaliq yang memberikan cahaya kepada sesiapa yang dikehendakinya. Segala puji bagiNya juga yang memercikkan nikmat Iman dan Islam ke dalam diri hamba-hambanya yang terpilih... Ramadhan sudah sampai di pertengahan dan bakal meninggalkan kita...isk3...sedihnye...Rasa macam tak cukup sebulan. Apapun,suka saya mengingatkan diri saya dengan tegasnya supaya meningkatkan lagi amalan dan jangan malas2 yer NurQaseh!! Kurangkan makan,kurangkan tido,kurangkan bercakap.....baek~~



Entri saya kali ni adalah tentang haidh wanita. Ishh, tak malu ker cik NurQaseh cakap pasal benda macam ni.... Tak malu pun aih! hehe... daripada saya mengarut yang bukan-bukan macam entri sebelum ni,lebih baik saya kongsi ilmu dengan pembaca-pembaca QalamCahaya khususnya untuk pembaca muslimah. Saya ada dapat beberapa email tentang isu haidh ini, dan kebetulan saya baru khatam membaca tentang Fiqh wanita. Ada sesuatu yang segelintir muslimah tidak tahu tentang haid. Ilmu Fiqh tu sendiri kalau kita lihat sekarang ni tak berapa dikuasai oleh wanita (termasuk saya sebenanye..ehe..). Kebanyakannya kalau ada masalah berkaitan diri wanita tu sendiri, mesti dia akan rujuk kepada ustaz-ustaz (jantina ustaz ni lelaki ye..ehe). Kadang-kadang malu nak tanya. Tanya mak,kakak, nenek, bini ketua kampung semua tak tahu... mahu tak mahu terpaksa la tanya si ustaz (takpe,tak salah pun). Ada yang tak nak ambil tahu langsung...Tu yang kita taknak ye kawan2...



Cuba anda tanyakan rakan-rakan wanita anda soalan ini;"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?"


Jawapan sebelum ambil tahu:
"ala,kalo dah period tu tak payah la susah2 nak qadha' solat. Kena qadha' puasa jer...."




Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.



Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fiqh yang luas.

Dalam BAB TIGA :" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..."perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut :



PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID:

Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :



1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asarsebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.


2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'.


"Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)



HURAIAN MASALAH :

1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?

JAWAPAN - Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar,maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas).


2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?

JAWAPAN - Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnyasudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat (menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.




Dalam perkara solat subuh pun sama :

-Perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh,kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.


-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu diqadha juga solat maghribnya.




























p/s: saya tak ada cuti bulan ni....yesss!!! Work hard for this holy month!! heee~~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 kata mereka:

Andi Primaretha said...

Semoga Allah selalu menganugerahkan ilmu yang bermanfaat untuk kamu. ^^