RSS
Container Icon

Ntahapahapa..... (-_-")

bismillah...


Allahumma solli 'ala muhammadin abdika wa nabiyyika wa rasuulikan nabiyyil ummiyyi...


Hai..


Lama tak tulis apa-apa kat QalamNur. Rindu... (tapi saya lagi rindu kat dia) Lama sangat tak merapu di sini,maklumlah asyik merapu dengan CekSu je. Ditambah pula dengan berita baik dari Universiti Malaya,tapi kemudiannya jadi berita yang tak berapa baik bagi saya. Isk3...Takpe, redha je...


Saya nak cerita sebuah kisah.(Disarankan supaya tak payah baca...Cik NurQaseh merepek jer) Ada seorang budak perempuan tinggal di sebuah perkampungan nun jauh di kaki bukit. Dia hanyalah seorang budak yang hingusnya selalu meleleh-leleh lalu di lap pada bajunya...yikk! Pengotor sungguh la budak ni. Waktu kecilnya dihabiskan dengan bermain-main di sawah padi dan di kebun mangga milik ibu bapanya. Kadang-kadang dia ikut ayah dan abang-abangnya memancing ikan di sungai serta melastik bontot kera yang selalu merosakkan tanaman. Sewaktu budak perempuan ni darjah 3, dia pernah lemas di air terjun Sagil semasa berkelah dengan sepupu-sepupu beliau. Takde sape pun tahu yang dia pernah lemas, kerana waktu itu hanya dia seorang saja yang ada di area air terjun yang dalam. Rahsianya di simpan kemas-kemas dalam hati. Macam mane la budak ni boleh lemas ye? BUdak perempuan ni suka main sorang-sorang, lalu didakinya batu-batu yang tinggi dan terus terjun ke dalam air. Kot ade batu besau dalam tu atau airnye cetek, memang dah jadi arwah rasanya budak pendek akal ni. Nasib baik airnya dalam, tapi nasib tak baik budak ni tak reti berenang. Terkapai-kapailah beliau seorang diri, dengan nafas yang tersekat-sekat. Makin lama makin tenggelam, tenggelam, dan terus tenggelam. Dalam hatinya berkata,jika ini pengakhiran hidupnya, hanya satu yang dipinta agar Tuhan bahagiakan mak ayah dan orang2 yang dia sayang. Tiba-tiba bagai ada satu kuasa yang menariknya ke permukaan. Fuhhh..sipi-sipi lagi nak ke alam barzakh. Allah bagi peluang yang kedua untuk budak tu terus bernafas...Mungkin bukan yang kedua, mungkin sudah berpuluh-puluh bahkan bribu-ribu kali peluang itu diberi tanpa dia sedari.



Hari berganti hari, tahun berganti tahun, budak perempuan tu sudah menjadi seorang gadis remaja yang boleeeehh tahaann cantik laa...hahahaha (Cik NurQaseh tibe2 gelak pahal?) Dia seorang yang pendiam dan kawan-kawannye pun tak ramai. Kawan lelaki jangan cakaplah, sekor sorang pun takde. Beliau seorang yang bodo piang dalam subjek matematik sehinggakan cikgu matematiknya pernah mengetuk kepala beliau menggunakan buku latihan. Kalau guna buku teks, mau jem kepala otak. Walaupun begitu, si gadis ni tetap mahu berusaha mencapai kejayaan dalam pelajarannya. Belajau punye belajau, dapatlah gred 'C' dalam matematik...thehhehe...jadi la tu, daripada dapat 'E'. (banyak main daripada belajau sebenarnye) Tapi yang peliknye si gadis ni dapat masuk aliran sains. Sekali lagi kepala hotak beliau diuji dengan subjek2 yang lebih mencabau seperti fizik,kimia,add math dan l.kejuruteraan... Tunggang terbalik si gadis ni belajar, sampaikan beliau habiskan kismis doa 2 botol seminggu. Dah macam makan ulam pulak. Makan la kismis banyak mana pun add math dan chemistry beliau tetap tidak dapat diselamatkan. Selepas SPM, beliau mendapat tawaran melanjutkan pelajarannya ke peringkat diploma. Amat malang bagi beliau ketika itu kerana tidak dapat memenuhi tawaran tersebut akibat masalah2 tertentu. Beliau berkata dalam hati, "takperlah,biau abang-abang belajar dululah..."



Bila dah tak dapat sambung diploma, si gadis ni masuk la tingkatan 6. Beliau sangat suke ekonomi, jadi beliau pun ameklah ekonomi. MUET pun dapat band 7. Takde sape2 yang penah dapat band 7 kat sekolah tu..Terer ah MUET budak ni.. Lepas STPM beliau pun dapatlah tawaran ke peringkat ijazah. Hari-hari posmen hantar surat dari universiti-universiti yang terpilih. Dan seperti biasa halangan demi halangan yang datang. Si gadis ni rasa putus haid asa.... (T_T)




Tapi hari tak selalunya mendung, ditakdirkan Allah si gadis ini bertemu dengan makhluk yang comel seperti Patrick, kawan kepada Spongebob. Cuma bezanya makhluk yang comel seperti Patrick ini bermata sepet serta mempunyai otak yang bijak, sedangkan Patrick agak bangang sedikit. Makhluk yang comel seperti Patrick itu benar-benar membuat si gadis bahagia. Ibu dan ayah juga bahagia melihat si gadis bahagia. Tapi hubungan beliau dengan makhluk comel seperti Patrick sering di uji. Hermmm,lupakan seketika tentang makhluk comel seperti Patrick... Si gadis ini pernah hampir dilanggar sebuah bas. Maklumlah, si gadis ni rabun tahap super saiya. Masa melintas jalan tak boleh nak agak jarak kenderaan yang lalu lalang. Lalu melintas la si gadis ini seperti ayam. Sreeeeeeettt!!! nasib baik bas sempat brek. Kalau tak si gadis ni dah jadi arwah...isk3....sekali lagi Allah bagi peluang kepada si gadis untuk bernafas di dunia ini. Hari-hari si gadis fikir tentang ajal mautnya. Kerana itu jugalah si gadis selalu dimarahi mak dan makhluk comel seperti Patrick. Mereka menyangka si gadis ini selalu berfikir yang bukan-bukan, asyik cakap pasal mati jer. Nak mati sangat agaknye. Tapi realitinya tidak begitu. Sudah berkali-kali nyawa si gadis ini hampir dipenghujung. Mungkin peristiwa2 tersebut adalah amaran daripada Allah supaya si gadis lebih bersedia... Dan apabila si gadis ini menatap wajah kedua orang tuanya, airmata si gadis akan mengalir secara auto. Si gadis ini terasa bersalah kerana banyak melawan kata orang tuanya. Bukan ape, si gadis ni selalu rasa dikongkong. Itu tak bley, ini tak bley. Pendek kata seumur hidup si gadis ini hanyalah tertumpu di rumah beliau dan juga di negeri kelahiran beliau. Kerana itu juga si gadis merasakan yang beliau seorang yang sangat kekurangan dari segi ilmu dan pengetahuan serta pengalaman. Bila melihat gadis2 yang sebaya beliau menuntut ilmu di sana sini, memandu kereta berdesup desap, menghulur wang kepada orang tua mereka, berjalan-jalan dengan gumbiranya, si gadis ini terasa cemburu yang teramat sangat. Airmata sahajalah yang menjadi peneman. Tapi bila merenung kembali mata orang tuanya dalam2, ada kebahagiaan yang terpancar dalam hati si gadis. Kebahagiaan yang tak dapat ditukar ganti dengan apapun. Ibu bapanya adalah kebahagiaan bagi beliau. Ditambah dengan makhluk comel seperti Patrick....belahan jiwanya, harap itu yang terakhir.... Si gadis itu berkata, biarlah dia serba kekurangan, biarlah dia tak punye apa2, asalkan orang2 yang beliau sayang sentiasa bersamanya. Dan bak kata makhluk comel seperti Patrick kepadanya tak lama dulu, 'jangan lihat orang yang lebih dari kita, tapi lihatlah orang yang serba kekurangan dari kita...dan kita akan rasa bersyukur dengan apa yang kita ada...'



Itu jer kisah yang saya nak cerita... ni bukan kisah Cik NurQaseh, tapi kisah hidup kawan kepada sepupu belah mak punya atok sedara tiri yang punya cerita...


Merepek jer NurQaseh ni......



p/s: kepada mak, ayah dan CekSu, terima kasih sebab jaga saya baik2... kadang-kadang saya degil, kadang-kadang saya suka buat hal, kadang-kadang saya melawan cakap, kadang-kadang saya serabutkan kepala....saya macam tu sebab cemburu tengok orang lain... jalok ngapuro akeh-akeh... :(



.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 kata mereka:

Mohd Hanyzan Al Muari said...

Bismillah,

Hehe..kelako tul budak higus tu yer.ermm

NurQaseh said...

budak hingusan memang camtu... :)

Mohd Hanyzan Al Muari said...

Ooo...gitu yer nasib baik kecik2 dulu tak berhingus...huhuhu

Afiqah said...

cayalah kak Qaseh ni!
tabah orgnye