RSS
Container Icon

Tanya Sama Itu Burung...(- -")

bismillah....



Segala puji bagi Allah yang menurunkan hujan di malam yang indah ini. Segala puji bagi Allah yang menciptakan jari jemari kontot Cik NurQaseh untuk sekali lagi meng'update'kan QalamCahaya yang dhaif ini. Segala puji bagi Allah yang memercikkan sedikit semangat dalam diri Cik NurQaseh untuk terus menulis.

Yang sebenarnya, saya tak rancang pun nak tulis entri malam ni. Tapi bagaikan ada yang menarik2 saya untuk duduk terpacak didepan laptop yang saya sayangi. Terngiang-ngiang kata2 sahabat saya, "Wake up!!! jangan berhenti menulis Nur!!" bersemangat je bila dengar...wahahaha..sape la yang bagi semangat kat Cik NurQaseh ni yer..

Ok2, tak nak merepek2 lagi dah...saya sebenarnya sedang minum air kacang soya yang lazat giler sambil mendengar lagu M.Nasir.. hoho~ (CIk NurQaseh memang minat kat M.Nasir sebab lagu2 dia halus seninya). Pernah dengar lagu Tanya Sama Itu Hud-hud?


Tujuh puluh tiga pintu
Tujuh puluh tiga jalan
Yang sampai hanya satu jalan

Beribu-ribu Margas tua
Mencari raja si Muraq
Yang sampai hanya tiga puluh

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu

Lihat dunia dari mata burung
Atau dari dalam tempurung
Yang mana satu engkau pilih
Dalam kalut ada peraturan
Peraturan mencipta kekalutan
Di mana pula kau berdiri
Di sini

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu

Berikan ku kesempatan akhir ini
Untuk menyatakan kalimah sebenarnya
Berikan aku kesempatan akhir ini
Lai lai la lai la lai

"Tanya sama itu hud-hud
Lang mensilang
Kui mengsikui
Kerna dia yang terbangkan ku ke mari"


Sekali dengar macam pelik je lirik ni kan? Tapi sebenarnya lagu tersebut mempunyai maksud yang sangat medalam. Ayat2 sasteranya best giler pada saya. Kita pergi ke rangkap yang pertama,

tujuh puluh tiga pintu,
tujuh puluh tiga jalan,
yang sampai hanya satu jalan.

Maksudnya, pada akhir zaman ini umat islam akan berpecah kepada 73 golongan dengan 73 mazhab. Hanya satu golongan sahaja yang akan masuk syurga iaitu Ahlu Sunnah Wal Jamaah..

Rangkap kedua pula,

beribu-ribu margastua,
mencari raja si muraq,
yang sampai hanya tiga puluh.

Siapa si Muraq ni?? Muraq tu raja laa..kan da cakap da kat atas tu..haha. Ia menceritakan tentang pengembaraan burung hud-hud yang mencari raja Muraq. Kisah ni kalau tak silap berdasarkan syair lama Parsi yang bertajuk Mantiq Al-Tayr yang ditulis oleh Farid Ud-din Attar. Kitab tu sebenarnya adalah kisah pengembaraan spiritual yang beliau lalui semasa mencari hakikat hidup. Bacala kitab tu sendiri..hoho~

Rangkap ketiga pula,

lihat dunia dari mata burung,
atau dari dalam tempurung,
yang mana satu engkau pilih,
dalam kalut ada peraturan,
peraturan mencipta kekalutan,
dimana pula engkau berdiri....disini.

Saya rasa rangkap ketiga ni menceritakan tentang pilihan yang kita ada. Nak jadi burung atau nak jadi katak bawah tempurung.. Burung melambangkan kebebasan. Burung terbang hingga ke hujung ceruk dunia, sudah tentu banyak ilmu dan pengalaman yang ditimba. Sebaliknya dengan katak...tafsirkan la sendiri...huhu.

Peraturan manusia pula boleh diubah2 mengikut zaman. Peraturan manusia sudah pastinya tidak sempurna, maka dalam peraturan itu sebenarnya menimbulkan banyak kekalutan kerana banyak menyebelahi sesetengah pihak. Peraturan2 yang ditulis di dalam Al-Quran itulah satu2nya peraturan yang terbaik.

Rangkap keempat la pulok,

Ooh sang algojo,
Ooh nanti dulu...

Sape sang algojo nih? Sang algojo ni sebenarnya ialah orang yang menjatuhkan hukuman mati. Sang algojo dalam lagu ini mungkin terarah kepada Malaikat Maut. Lebih kurang macam ni la percakapan watak dalam lagu tu dengan malaikat maut... Oo0h malaikat maut, nanti dulu! jangan ambil nyawaku. Aku belum bertaubat lagik!!! (mandai2 jer)

Berikan ku kesempatan akhir ini,
untuk menyatakan kalimah sebenar,
berikan ku kesempatan akhir ini,
lai lai la lai lai..

Mungkin watak dalam lagu tersebut mahu malaikat maut memberikan kesempatan kepadanya unutk mengucapkan kalimah syahadah. Uikss...dah nak mati dah, bila tiba saatnya, takkan terlambat walau sedetik pun.

Rangkap akhir,

tanya sama itu hud-hud,
lang mengsilang,
kui mengsikui,
kerana dia yang terbangkan aku kemari.

Yang ni agak penin sikit nak mentafsirkannya. Kenalah baca kisah Mantiq Al-Tayr (musyawarrah burung)...rajin2 lah membaca yer..


Allahu'alam...


p/s: Esok kite dengar lagu Ramli Sarip pulok... ZzzzzzZZZzzzzz.....




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 kata mereka:

Jamal Rafaie said...

Salam..

MABRUK ANTI!! Semangat tu dah datang kembali.. Tahniah.. Macam kenal ayat semangat tu.. Hehe..

Thanks for your information dan tafsiran lagu ni.. Sebenarnya dari dulu tak tahu apa maksud lagu ni.. Algojo tu apa ek? Apa kena mengena dengan burung hud2 plak ye?

Dapat ilmu baru malam ni.. Thanks miss nur Qaseh.. :)

p/s : ada entri baru in my blog.. hehe..

Tendou Sani said...

tanya sama pokok apa sebab goyang, nanti jawab pokok angin yang goncang...tanya sama hati apa makna sayang, nanti jawab hati tanyalah awan...akakaka...skli salah lirik daa...hua2

nurqaseh said...

salam incik jamal,

tu la pasal, baik tul org yg bg semangat tu..hi3..
algojo tu org yg mnjatuhkan hukuman. ape kaitannya dengan burung hud2, sy pun tak tau..hua3... nnti sy tipon M.Nasir..

sy da bc da entri terbaru incik jamal tgh mlm tdi...hoho~

******

mr.sani,
muahaha...boleh plak ati tanya awan ek...

student said...

ape makna musyawarrah???