RSS
Container Icon

Cekgu Hasnah

bismillah...


Pada suatu pagi yang hening, seorang budak perempuan yang somel dan bulat menaiki motor Yamaha bernombor plat MAY 6699. Beliau duduk di dalam bakul sahaja kerana beliau tak reti bawak motor, maklumlah beliau baru 5 tahun. Pergilah beliau bersama-sama ayah dan mak beliau ke Tadika KEMAS kampung tersebut.


Semasa beliau memasuki sekolah tadika tersebut, beliau cool dan ok jer. Cuma satu je la, mak budak tu kena sentiasa ada dengannya. Ayah beliau memberikan limaploh sen kepadanya sebagai duit belanja, padahal makan kat situ budak tu tak payah bayar pun. Hari pertama perse'tadika'an, semuanya berjalan dengan lancar. Budak perempuan yang somel dan bulat tersebut sudah mempunyai kawan baru. Zuraida namenye.. Zuraida ni banyak cakap la plaks. Budak perempuan yang somel dan bulat ni dah la pemalu, duduk bawah ketiak mak je. Hari kedua persekolahan, budak ni ok lagi. Tiba-tiba ade sorang member ni, Faizal Ahmad namanye menangis tak tentu pasal.


Nak balik!! Nak balik!! Huarghhhhh!! wowowowooo~~~ (camane tah bunyi dia nanges)


Si budak somel dan bulat ni pun terasa macam nak balik jugak. Tiba-tiba beliau ternampak mak beliau tengah mengendap-ngendap kat tepi tingkap tadika tersebut. Hah! Ape lagi berlari-lari lah beliau ke pintu. Tapi belum sempat sampai ke pintu, cekgu Hasnah dah sampai dulu. Cekgu Hasnah dengan sepantas kilat mengunci pintu tersebut. Apelagi, budak somel dan bulat tersebut terus menanges sekuat hati beliau.


Cekgu jahat!! bukak pintu ni!! orang nak balik jugak!! wooooo~~~


Budak tu lari kat pintu belakang pula, cikgu Hasnah pun lari jugak ke sana. Dah macam lumba lari plop. Budak tu kakinya dah la pendek, mesti la cikgu Hasnah yang sampai dulu. Sampai je pintu Cikgu Hasnah terus kunci, budak ni tak patah semangat. Beliau tendang-tendang pintu tersebut menggunakan kaki beliau yang katek. Tak berjaya dengan tindakannya itu, budak tu pun terus cengkam tangan cekgu Hasnah lalu digigitnya tangan cikgu yang sangat kasihan tersebut. Grrrrr!!!


Adoii2!! (Cikgu Hasnah jerit kuat tau! betul, saya tak tipu)


Sambil menangis, budak kecik tu terus menggigit tangan cekgu Hasnah dengan lahapnya. Tak cukup dengan itu, beliau menukar sasaran pulak iaitu di kaki cekgu Hasnah. Aaaaa...part yang ni die tak gigit dah. Dia cubit-cubit sampai lebam je. Mak budak yang somel itu menyaksikan ke'brutalan' anak gadis beliau dengan mata yang terbelalak. Mak budak tu minta kebenaran cikgu Hasnah untuk bawa balik budak kecik yang sedang mengganas tersebut..


Lepas kejadian tu... saya dah tak ingat dah.... ehe...


Mintak maaf ye cekgu Hasnah. Cekgulah yang ajar saya mengeja, ajar saya mengira, ajar saya tentang dunia yang baru. Mekasih banyak2...saya tak sangka saya akan jadi sebrutal tu cikgu.. isk3..(T_T) Semoga cekgu panjang umur, dan diberkati dunia akhirat.. amiin.



Terima kasih juga kepada Allahyarham Imam Hussin yang mengajar saya membaca muqaddam sejak sebelum tadika lagi. Masuk darjah satu dah baca Al-Quran,sampai la tok imam meninggal. Saya sedih sebab tak sempat nak khatam Quran dengan Atok. (T_T) Semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya, tempatkan dia di syurga paling tinggi Ya Robb. Amiin..


terima kasih kepada semua guru-guru saya.. pengorbanan anda semua tak dapat saya balas.....kepada cikgu Ekonomi saya suatu ketika dahulu, maap ye sebab lukis muka cikgu dalam buku cikgu...kah3! Geli hati bila ingat balik. Dan kepada cikgu displin, time kasih sebab tak marah saya sebab ajar pengawas junior lari dari menjalankan tangungjawah..kehkehkeh.. dan terima kasih kepada mak dan ayah kerana menjadi guru saya sejak lahir lagi, menjadi guru tanpa mengharap bayaran, menjadi guru tanpa mengenal penat dan lelah, menjadi guru di sepanjang kehidupan saya. Juga untuk Abu Az-Zahra, contoh guru yang paling baik sepanjang zaman. Rasul yang ummi, tapi dadanya penuh dengan ilmu, Rasul yang ummi, tapi akhlaqnya semulia-mulia akhlaq.


Allahumma solli `ala muhammadinnabiyyil ummiyyi wa`ala ali muhammad, kama sollayta `ala ibrahima wa `ala ali ibrahim, wabarik `ala muhammadin nabiyyil ummiyyi wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa`ala ali ibrahim, innaka hamidun majid..


Terima kasih Allah!


p/s : aaaa...lupa lak. Abang dengan kakak ipau saya pun cikgu jugak. Selamat Hari Guru... Jangan skema sangat ek. =)



.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 kata mereka:

misorkid said...

ekekeke
tu awop ke..muahahahha

NurQaseh said...

aaaa....kite la tu... tomel kan?kan? awop jeles kan? kan? hahahahaa....

misorkid said...

merahnye lipstick mak ngah..hang nak pi mana? nak mintak lagu ke?maap2...everything cannot..xkuase nak jeles nyah

Faaein Talip Roy said...

skolah tadika mana dulu? tahun bila tu? hehehe... memang brutal sungguhlah budak kecik itu.. hehehe..