RSS
Container Icon

Mak!!!

bismillah...


Alhamdulillah, segala puji dan puja bagi Khaliq yang meminjamkan seorang mak yang baik kepada seorang 'dakdek' yang ntahapahapa ni.




Hari ni hari ibu ye kawan-kawan. Start hari Jumaat lepas saya dah berfikir-fikir nak bagi apa kat mak. Saya pergi ATM, tengok-tengok duit saya dalam bank tu terlampau banyak sangat sampai takleh nak keluar...(-_-") ngehehe... Erm,duit takleh nak bagi, secara otomatik la benda material ni saya takleh nak bagi jugak. So semalam hari Sabtu saya bangun awal pagi, buat apa yang patut. Saya tanya mak nak makan apa tengah hari ni...Mak kata dia teringin nak makan ayam masak lemak cili padi campur nangka. Berlengganglah saya ke rumah lebai Tahir dan mak lebai mintak nangka muda sebijik. Nasib baik anak lebai takde kat rumah, kalau tidak tak aman hidup saya (kalau jumpa anak dia, mesti dia ajak kawin).



Pagi tu jugak mak dan ayah keluar, pergi rewang-rewang untuk kenduri kawen kak Khalilah, anak Aji Hamid. Saya di rumah bersiap sedia berperang dengan periuk dan sudip. Bertungkus lumus la kat dapur tu sampai tengah hari, mak balik je dari rewang-rewang, mak terus tanya dah masak ke belom. Saya cakap kat mak, "Mak, ni jer la yang orang mampu buat..." Pastu dengan sepantas kilat saya terus masuk ke bilik. Tiba-tiba je nak menangis. Mak pun terkial-kial tengok anak dara dia yang sorang ni. Mak tak tahu bila hari ibu, dan mak tak pernah pun sambut hari ibu sebab bagi seorang ibu, setiap hari adalah hari ibu. Walaupun mak tak sambut, tapi sejak saya sudah bekerja selama hampir 5 tahun, saya tak pernah miss bagi mak ape-ape hadiah. Cuma tahun ni saya agak sengkek sedikit..thehehe...tapi saya tahu, mak tak kesah pun.



Saya ingatkan semalam saya orang pertama yang ucap selamat hari ibu pada mak, rupa-rupanya ade orang lain yang dah ucap dulu kat mak saya. "Ehe,makcik sehat? Selamat hari ibu makcik...nanti suruh dakdek beli kek 3 tingkat ye..." Cett! sebok je makhluk sorang ni. Jotos kepala ko kang naya je. Hermmmm....malam tadi saya tolong mak buat kuih-muih tradisional yang makcik Eton tempah untuk kenduri kawen anak dara dia. Saya rasa sebak tengok uban putih mak, saya rasa nak nangis tengok kedut-kedut di muka mak. Lalu saya lari masuk ke bilik, nangis puas-puas, baru sambung buat kuih tanpa membasuh tangan saya yang dipenuhi dengan air mata dan hingus yang berjejeran keluar tadi. Kehkehkeh...rasakan la kelazatan kuih muih hasil air tangan Cik NurQaseh tu. Dan pada pagi Ahad ni, saya terasa nak bersendirian. Jadi saya cakap dengan mak, "Makkk...orang nak pegi opis jap, orang ade keje nak buat..." Keje apekah? inilah keje saya, meng'apdet' blog di pagi hari ibu. Sebelum keluar rumah, saya sempat peluk mak...saya bisik kat telinga mak.. "Mak,selamat hari mak...sori ea mak.." Lepas peluk mak, saya terus jalan ke depan tanpa toleh ke belakang. Dah agak jauh sikit,saya pandang belakang dan saya babai kat mak. Mak pun babai kat saya. Tukar gear terus tekan minyak....



Bila imbas balik masa saya kecik-kecik, saya selalu duduk bawah ketiak mak. Mak nak pergi mana-mana saya nak ikut. Mak dengan ayah nak pergi pasar pun saya nak ikut, kalau tak saya mengamuk. Tapi yang peliknya, diorang gelakkan saya bila saya nangis dan mengamuk2. Mungkin muka saya tak ganas kerana sentiasa comel kot...mungkin... Saya ingat lagi, dulu saya,mak dengan ayah pegi Tangkak beli baju raya. Masa tu ayah pakai motor yamaha lampu bulat.hehe... Pergilah kami 3 beranak ke Tangkak naik motor kapcai. Ayah bawak motor, mak duduk belakang, saya duduk dalam bakul. Seronoknye laa pilih baju masa tu, maklumlah saya keluar rumah setahun sekali je. Lepas dah habis beli baju, kami pun balik lah ke rumah. Kali ni saya tak duduk dalam bakul lagi sebab bakul dah penuh. Agak-agak saya duduk mane?? Aaaa...dah tentu la saya duduk dekat belakang dengan mak. Takkan nak duduk kat tayar plak ye dop? Tersepit lah saya antara ayah dan mak. Tak sampai 5 minit motor bergerak, ade roadblock kat depan nun. Mak taknak ayah kena saman, jadi mak kata biar dia naik bas je. Mak turunlah kat situ, tinggal saya dengan ayah je balik naik motor. Saya pandang mak sambil babai mak sampai bayang mak hilang dari pandangan. Mak pun babai saya jugak... Sedihnye... (T_T)



Makkk!!! Saya jerit kat mak masa mak tengah sidai baju. Dakdekkk!!! Ko degil ye!! zaaappp!! Kata ayah dengan bengisnye sambil melibas tali pinggang kat bontot si dakdek yang comel. Saya dah tak ingat kenapa ayah marah saya. Saya nyorok dekat mak, ayah pergi belakang, saya lari ke depan, ayah pergi kiri, saya lari ke kanan... Dah macam main nyorok-nyorok plop. Mak cakap dengan ayah, "dah la tu, ngigau budak tu malam kang.." Masin mulut mak, malam tu saya ngigau saya sebut... makkk! ayaahhh! makkk! ayahhh! Tu jela yang saya ulang-ulang sampailah mak ayah kejutkan saya.



Satu lagi kisah yang saya paling suka masa kecik-kecik dulu adalah masa saya tergolek-golek jatuh tangga. Memang sangat sadis waktu tu. Begini kisahnya, jiran saya namenye Nenek Sabi ada bela beruk (actually cucu2 dia yg bela). Jadi setiap petang saya,abang saya (dakChem) dan kakak saya pergi melawat beruk tersebut. Kami ni bukan setakat melawat beruk, malah menghabiskan makanan kat rumah nenek Sabi tu. Hahaha... Rumah nenek Sabi macam rumah orang dolu-dolu. Tinggi, dan ada tangga yang sangat cerun. Sedang saya berdiri di atas tangga sambil melihat beruk, abang saya cucuk pinggang saya. Terkejotlah cik NurQaseh lalu jatuh tergolek-golek sampai ke bawah. Darah merata-merata, kepala saya cedera parah dan benjol sana sini.. Saya menangis la dengan lantangnya. Bayangkan budak kecik umur 3@4 tahun menangis kesakitan...isk3, kesian sungguh laa...dah la comel. Abang saya dengan sedaya upaya menutup mulut saya agar saya berhenti menangis. Lagi kuat aku nangis adela. Lalu abang saya mengendong saya di belakang badannya untuk dibawa pulang. Kakak saya jangan cakaplah, dah menggigil kepala lutut dia. Teruk abang Chem dan kakak Yani kena marah dengan ayah...siap ade extra rotan lagi kat bontot diorang. Kehkehkehkeh....itulah saat yang paling menggembirakan saya. Mak terus dukung saya dan tuam-tuam kepala saya. Sebab tu lah sampai sekarang kepala saya kadang-kadang tak brape nak betol. :)



Kalau boleh waktu diundur, saya nak kembali ke zaman kanak-kanak dulu. Seronoknye,takde ape2 masalah.. Boleh sayang-sayang mak ayah tiap2 hari tanpa rasa malu. Kalau sekarang saya sayang-sayang mak ayah saya, dah tentu diorang cakap dakdek ni dah buang tebiat..thehehe...Takpela, tunggu raye la baru sayang-sayang mak ayah... (-_-"). Tapi yang lepas tu takkan boleh diundur balik. Dakdek dah besar sekarang ni. Dakdek dah kerja, dakdek dah nak kawen dah. Teringat lagi mak cakap, "sekejap je dah besar budak ni," sambil memuncungkan mulutnya ke arah saya. Kalau mak tak bagi saya kawen pun saya sanggup dengar cakap mak. Kalau mak suruh temankan kakak saya yang tak berapa sihat tu sampai habis nyawa saya pun saya sanggup. Saya memang tak boleh nak beri kesenangan kat mak saya atas dunia ni. Tapi selagi ada kudrat ni, selagi tu saya curahkan untuk mak ayah (kalau saya tak malas la). Doa saya agar mak ayah dapat tinggal kat syurga yang paling atas sekali...Amiin Ya Robb. Harapan saya yang tinggi menggunung saya panjatkan kepada Allah agar saya dapat buat mak ayah bangga,gembira dan redha dengan saya sebelum mereka menghembuskan nafas terakhir, atau saya yang pergi dahulu sebelum mereka.



Dah la..nak balik rumah jumpa mak...babai!



p/s: puas saya fikir, ape yang boleh dibanggakan dengan saya nih?? i'm thinking, i'm thinking, i'm thinking, i'm thinking.....ZZzzzzzzz....



.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 kata mereka:

Nur Muhammad Hilmi said...

trkesan lh juga bila baca blog awk ni.. :D

ejahzaidi said...

qaseh..ku cancel la nk tempah kueh ngan kek ngan ko..hahaha..

Faaein Talip Roy said...

ada part2 sedih bila baca cerita cik nur qaseh ni..

tangkak? duduk dekat tangkak ke?

salam singgah dari saya.. =]

fatraz said...

saya pn terfikir...apelah ade dgn diri saya ni..huhuhu...