RSS
Container Icon

Dia Jodoh Saya...

bismillah...


detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
ku persembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidupku

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertakhta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu



Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang menjadikan bulan dan bintang, yang menghamparkan cinta dan kasih sayang... Best layan lagu Opick kat atas tu. Ada tiga lagu yang menjadi kegemaran saya, lagu Opick - Bila Waktu Tlah Berakhir dan Rapuh, serta lagu Hadad Alwi- Doaku...


Rapuh... Memang rapuh sangat-sangat hati Cik NurQaseh ni. Kadang-kadang tak setia dengan Rabb, kadang-kadang tersasar jauh, kadang-kadang asyik gelak-gelak suka-suka sampai terlupa nak menangis. Sekali Allah buat saya menangis, hambek kaw! Jatuh terduduk saya menangis sorang-sorang. Eh,lari tajuk... Nak cerita pasal benda lain sebenarnya...


Nak cerita pasal JODOH. Asyik-asyik pasal jodoh2 dan kawen2 jer Cik NurQaseh ni.. Sukati saya la, blog saya...thehehe. Ada sebab sebenarnya saya tulis pasal jodoh ni. Sebabnya beberapa hari yang lalu ada sorang bekas rakan sekelas saya ni mengadu baru putus kasih dengan kekasih hatinya, awek lah senang citer. Biasalah budak-budak muda. Belum nak kahwin lagi dah bercinta, kau pun sama NurQaseh...hahaha...(tu dolu2 punya cerita daa). Dia datang la mengadu, awek dah lari,sape la nak kat dia yang cuma keje kampung bla bla bla.... waktu dulu mesra yang amat, berjalan berpegangan tangan, sama-sama bergelak tawa, sama-sama gembira di taman astakona, bila susah dia tolong. Tapi kalau asyik susah jer, dia pun boring gak last-last kau kena tinggal.


Dia pun tanya saya, kenapa dia rasa awek dia tu adalah jodoh dia tapi tak disangka-sangka jodohnya pergi. Kenapa awek dia tu memang dah ada ciri-ciri wanita yang dia yang dia mahukan tapi tak kekal(oi der, mane ada yg kekal selain Dia). Jodoh yang macam mana yang kau nak ni derr?? Dia kata, awek dia dulu cantik, putih gebu, manja pulak tu, baik hati, educated, bla bla bla.... Memang sentap la bila awek idaman dia tak nak dekat dia lagi.


Dengar sini Cik NurQaseh nak bercerita, pada suatu hari Si Abu pergi ke shopping komplex untuk membeli baju raya. Dah seploh tahun dia beraya dengan baju yang sama (tipu la tu), nak jugak Abu merasa baju raya yang baru. Ketika mencari-cari baju yang dia mahukan tiba-tiba dia terpandang sepasang baju yang sangat cantik,elok kainnya dan halus jahitannya. Abu pun tak cakap banyak,terus beli baju tersebut. Setibanya beliau dirumah, Abu pun try baju yang baru dibeli. Dia perhatikan dirinya sendiri dihadapan cermin dan mengerutkan dahi. Abu hairan, kenapa dirinya kelihatan berlainan apabila mengenakan baju tersebut. Beliau sangka dengan baju tersebut beliau akan kelihatan hensem seperti Shah Rukh Din tetapi rupanya lebih ke arah Rajnikhan. Abu pun menanggalkan pakaian baru itu dan memakai pakaian yang biasa dipakainya, dan dia berasa selesa dengan pakaian itu walaupun tidak semahal pakaian yang baru tadi.


Sebagai seorang penyibuk rumah tangga orang yang tidak terlatih,saya sering bertanya kepada teman-teman mahupun sepupu sepapat saya tentang bagaimana ciri-ciri pasangan hidup yang mereka mahukan. Of coz lah ramai nak yang cantik, hensem, ada kerjaya yang bagus, tahfiz al-quran, ade subaru/lancer, soleh dan solehah...semuanya nak yang hampir sempurna. Tapi bagi saya jodoh tu bukanlah tentang ciri-ciri yang dinyatakan di atas. Bagi Cik NurQaseh yang hanya pandai bercakap nih, jodoh tu sebenarnya adalah mengenai keserasian dan kesecocokan. Dalam hal ini, sudah tentulah Allah Taala yang Maha mengetahui siapa yang paling secocok untuk berdamping dengan kita di sepanjang kehidupan. Macam Abu tadilah, dah beli baju baru dan mahal tapi tak selesa. Last-last baju yang seploh tahun pakai tu jugak yang best dan serasi dengan badan dia.


Mungkin kita akan dijodohkan dengan orang yang tidak cantik, ilmu agama pun lebih kurang je, ibadah pun kadang-kadang malas nak buat. Tapi Allah jodohkan kita dengan dia, bermakna dialah pasangan yang secocok dengan kita. Dia bengkok, anda luruskan. Anda silap, dia betulkan. Dia beku,anda cairkan.. :P Satu lagi kalau nak yang soleh, JADILAH solehah. Main nak-nak jer tak boleh la derr... Diri kita adalah cerminan jodoh kita nanti.


"perempuan tu dinikahi kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka utamakanlah agama nescaya kamu akan berbahagia."


Di atas adalah hadith Rasulullah SAW yang sangat mahsyur. Semua boleh faham bahawa agama tu yang penting... Faktor agama tu mesti menjadi HARGA MATI dan tak boleh ditawar-tawar. Bila dah dapat calon yang agamanya baik, barulah pergi kepada faktor-faktor yang lain. Adalah juga beberapa orang yang saya kenal, mereka berkata kepada saya yang bakal isteri/suami mereka HARUS dikalangan orang-orang yang soleh dan tak pernah kapel2, tak pernah buat dosa, suci dalam debu gitu. Derr,mana ada orang yang tak pernah buat dosa. Saya lihat ada sedikit keangkuhan di situ. Ye saya tahu masih ada segelintir manusia yang hidupnya tidak pernah terjebak dalam noda dan dosa, alhamdulillah. Tapi tak perlu nak memperkecilkan mereka yang pernah tersilap haluan. Barangkali mereka lebih mulia disisi Allah. Ingat lagi kisah pelacur dengan ahli ibadat yang hampir berzina? Last2 mereka tak jadi berzina kerana Allah menghadirkan rasa takut akan api neraka kepada lelaki tersebut. Lepas tu lelaki tu menyesal dan terus beribadat sampai dia meninggal. Perempuan tersebut pun bertaubat nasuha dan berkahwin dengan saudara lelaki tadi yang juga merupakan ahli ibadat. Dari rahim bekas pelacur tersebut kini berisi dengan kalimat2 thayyibah, telah melahirkan manusia2 yang dipilih Allah untuk menjadi nabi. Allahuakbar!



Berbalik kepada keserasian tadi, sesungguhnya Allah juga yang Maha Mengetahui siapakah yang paling secocok dan serasi buat kita. Tapi tak salah pun nak tetapkan kriteria2 yang kite suka, kaye ker cantek ker pandai ker ikot sukalah, Cik Nur tak marah pun. Yang penting ialah YAQIN kita terhadap Allah...yakinlah bahwa pilihan dari Allah tu adalah yang terbaik. Ikhtiarlah, solat istikharah macam yang orang selalu sarankan.


"Ya Allah... jika dia adalah jodohku, maka mudahkanlah urusanku dengannya. Namun jika dia bukan jodohku, maka jauhkanlah ia dariku, dan berilah aku kekuatan serta keikhlasan untuk menerima apapun ketetapanMu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui atas apapun yang terbaik untukku."


Thehehe....bleh try letak nama NurQaseh di situ....haha...


*****

Tak perlu memiliki harta melimpah, tapi cukuplah dia gemar bersedekah.

Tak perlu berbudi pekerti luhur, tapi semoga dia bukan wanita yang keras kepala, tipis nuraninya, dan buta mata hatinya.

Tak perlu memiliki kecerdasan dan IQ yang tinggi tapi cukuplah jika dia sedar dengan kerelaan menyerahkan diri sepenuhnya dalam tanggungjawab suami.

Tak perlu harus selalu memahami, tapi cukuplah dia jika tak memberatkan.

Tak perlu harus selalu melayani, tapi cukuplah jika dia ikhlas dalam tanggungjawabnya.

Tak perlu harus pandai memasak, tapi cukuplah jika dia sedar dan mengerti bahawa dalam makanan ada keberkatan,itulah yang paling mahal dari kelazatan.

Tak perlu harus pandai mengurus rumah, tapi cukuplah jika dia boleh menjaga kehormatan ‘rumah’.

Tak perlu harus terlalu pandai dalam mendidik anak, tapi cukuplah jika dia tahu dan sedar, bahawa waktu bersama keluarga itu lebih penting dari wang yang ditaburi untuk anak-anak. Dan, kasih sayang itu tak boleh digantikan maaf dan penyesalan.



Allahu'alam...


p/s : panjangnya entri...tah ape yang saya tulis tah. Kadang2 saya sendiri tak paham sebab...tengah down ni....mata pun dah bengkak.... (T_T).



.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 kata mereka:

www.pintar-wang.blogspot.com said...

hoho ehem2 sy nk kacau la arini ok tak..nape nk down plak ika?

Anonymous said...

sy bersetuju dgn cik nur,..jd sy nk tanya bila cik nur nk kawen?hehe

Jamal Rafaie said...

Cewahhh.. Entri yang baik.. Bila nak kawin?

NurQaseh said...

hehe....bile nak kawen? hmm...insyaallah hujung tahun ni... tapi tahun bile, tu sy tak tau... thehehehe.... :p

misorkid said...

cik NQ...saya pon nak amik doa tu lah..kuikuikui

NurQaseh said...

sile2....nak letak name mr.popeye ker? hehehe.....

syahir abu sahmah said...

ade yg kate kalau2 kite bersedia atau belum,
tanyekan diri kita,

will you marry yourself??

dan

kalau mahukan yg solehah, soleh kah anda..(mcm yg cik NQ cakap tadi)

^^

NurQaseh said...

btoi...

NQ, will you marry yourself...?


Yes, i do... :D