RSS
Container Icon

Si Pencabut Segala Ke'best'an.... (-_-")

bismillah...


Alhamdulillah atas segalanya, yang buruk mahupun yang baik kerana tiap-tiap apa yang berlaku semuanya adalah di atas ketentuan Allah. Hanya Dia yang Maha Mengetahui segala rahsia yang terjadi.



Tahun baru 2011 dah menjelma, pejam celik pejam celik kejap jer dah setahun. Dan seperti biasa saya pasti akan menyentuh bab-bab kematian bila tahun baru hijrah atau masihi atau hari lahir saya menjelma. Ada sorang kawan yang selalu baca blog saya ni pernah tanya, naper la ko asyik sebut pasal mati je. Kenapa ko nak mintak sangat mati ke? Aih, tak payah mintak-mintak ceq. Kullu nafsin dza'iqatul maut! Semua orang akan rasa, tak payah nak mintak-mintak. Cuma mintalah diberi husnul khatimah. Moga Allah kabulkan doa kita...Amiin Ya Robb...



Baru masuk tahun baru ada berita yang menyedihkan iaitu tentang kematian pelakon Faizal Yusof. Ala bekas hubby si CT Nordiana tu... Allahyarham meninggal dunia kerana dah sampai masa Allah ambil nyawa dia, atas asbab serangan jantung secara tiba-tiba. Allahyarham baru berumur 33 tahun if i'm not mistaken, dan baru mendirikan rumah tangga buat kali yang kedua. Tak sangka kan...... Tiba-tiba roh berpisah dari jasad..... huff~



Dah beberapa hari saya tak dapat nak melelapkan mata dan terlalu banyak berfikir. Saya ditegur kakak tentang mata saya yang semakin sepet dan tidak bermaya. Aiseymen! Mata saya ni aset penting taw! Dah ramai yang terkena panahan mata saya nih...ehe.. Saya pun perasan mata saya makin lama makin kecil (bleh ker gitu?) dan tak bulat macam dulu. Isk! Takpelah, asalkan mata hati saya sentiasa celik dan terang(teranglah sangat). Berbalik kepada soal kematian tadi, saya akui saya terasa amat amat amat takut ganda 23 apabila memikirkan soal itu. Hek eh, kan ke Cik NurQaseh ni selalu gelak-gelak macam orang gile, takkanlah boleh fikir pasal tu kot. Setiap orang takkan terlepas dari soal kematian walaupun sejahat mana pun dia. Kita selalu dengar ada hamba2 Allah berkata, dosa aku ape ko peduli, kubur lain-lain!! Walaupun dia cakap macam tu, tetap juga dia ingat kat kubur, rumah transit dia yang kedua. huhu...





Nabi cakap, 'aksiruumin dzikri hazimillazzat'. Maksudnya, ' perbanyakkanlah mengingati si pencabut segala kesenangan'. Dulu saya takde pun nak ingat-ingat pasal mati ni. Alah,muda lagi bai... Rilek arr, enjoy-enjoy dulu. Sampailah ada suatu tahun tu, saya tak ingat tahun bila, seorang demi seorang kawan saya meninggal. Kawan setadika dan sekolah agama saya dulu dah menyahut panggilan ilahi atas asbab NYAMUK. Yaa, dia kena demam denggi.. Lepas tu sorang lagi meninggal atas asbab eksiden, yang sorang lagi pun eksiden masa nak pergi picnic dekat air terjun Sagil. Todia, mau tak menggigil buah pinggang saya menunggu giliran saya pulak nanti.



Apakah 'Hadzim al-ladzat' (si pencabut segala kesenangan)? YAA,si pencabut segala kesenangan itu adalah kematian. Dalam kehidupan yang serba moden ni biasanya ramai yang menyibukkan diri dengan hal-hal yang lagho. Macam sayalah... Sekejap nak sambung belajar sana sini, sekejap nak kerja itu ini, sekejap nak meniaga pastu kumpul duit banyak-banyak beli lancer sebijik skyline sebijik, lepas tu pulak nak jadi photographer la, jadi tukang kebun, lepas tu nak kawen la, beranak 8 orang bla bla bla.... Peh, nafsu aje yang ada dalam hidup kau NurQaseh! Tak kisah lah apa pun impian kita yang penting jangan sesekali melupakan soal kematian kerana kematian tak pernah melupakan kita. Setiap hari kita akan diziarahi oleh malaikat maut sebanyak 70 kali sehari. Macam mana la malaikat maut ziarah kita yer. Agak-agak dia dok mengintai kita kat sebalik tingkap ke? Tahu tak malaikat maut tu dok tenung muka kita 70 kali sehari... Time bawa subaru s204 dia tengok muka kita, time dating dengan awek dia tengok muka kita, time gelak-gelak tengok wayang dia tengok muka kita, time buat wayang dia tengok muka kita... Nasib baiklah malaikat maut tu makhluk ghaib. Kalau tidak, mau terkencing-kencing kita!



Kalaulah kita semua sedar bahwa Izrail tu sentiasa memerhati nescaya takkan ada seorang pun di antara kita yang lalai dari mengingati mati. Semua pasti akan menangis teresak-esak mengenangkan dosa setinggi langit dan bumi, dan semua pasti akan berlumba-lumba menambah amalan. Ada hadis Rasulullah SAW yang saya baca tentang malaikat maut yang merenung wajah manusia sebanyak 70 kali sehari. Ketika Izrail merenung wajah seseorang itu dan dia sedang bergelak tawa, maka berkatalah Izrail, "Alangkah hairan aku melihat manusia ini, sedang aku diutus Allah untuk mencabut nyawanya tetapi dia masih berseronok dan bergelak ketawa." Perhatikan sepanjang kehidupan ni kita banyak ketawa atau menangis. Kalau menangis sebab ex boyfriend kawen dengan orang lain, baik terjun longkang jer lah.



"Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang pengetahuan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.


Semasa dua malaikat yang mengawal dan menjaganya, menerima dan menulis segala perkataan dan perbuatanya, yang satu duduk di sebelah kanannya dan yang satu lagi di sebelah kirinya. Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya atau perbuatan yang dilakukannya melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia menerima dan menulisnya..


Dan apabila sampai ajal seseorang datanglah Sakaratulmaut membawa kebenaran yang telah dijanjikan serta dikatakan kepada yang mengingkarinya sebelum itu: Inilah perkara yang engkau selalu mengelak diri daripadanya! Dan lagi apabila sampai saat yang ditentukan ditiuplah sangkakala, saat itu ialah hari berlakunya amaran yang telah diberikan.


Dan setelah itu datanglah tiap-tiap orang ke Padang Mahsyar, disertai dua malaikat yang satu menjadi pembawa dan yang satu lagi menjadi saksi, serta dikatakan kepadanya :'Demi sesungguhnya! Engkau di dunia dahulu berada dalam keadaan lalai tentang perkara hari ini, maka kami hapuskan kelalaian yang menyelubungi mu itu, lalu pandanganmu pada hari ini menjadi tajam."



Allahu'alam...



p/s: Selamat pengantin baru buat dia disana....moga kekal bahagia hingga ke akhir hayat....


.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 kata mereka:

hanyzan30 said...

Bismillah,
Assalamualaikum,
Mereka yang cerdik dan bijak adalah mereka yang selalu mengingati MATI....

anep said...

Alhamdulillah. terima kasih atas ingatan.

UkhTi_ ATiRaH said...

Assalamualaikum dik..

Hi3..akak baru baca komen lepas..aish, meme nak jemput pun, cume akak tak tahu emeil adek ape..(~_^)..

Kematian itu pasti, tapi apa yang mmbuatkan kita tak pasti adalah urusan kita di dunia, sudah selesaikah?

Akak teringat satu pesanan seorang pakcik kepada seorang blogger yg akak suka bertandang, dia kata, apa2 pun yg kita buat, kita kene fikirkan kesudahan pada org selepas kita. Sbg cth, bila kita menulis dalam blog< jgn kita menulis perakra yg bakal mengusik sensitiviti org, ditakuti, org selepas kita akan sakit hati, dan kita pula menerima teguran dari Allah..(",)..Penuh falsafah, kan dik pesanan pakcik tu kan dik..

Apa yg penting, sentiasalah bersedia utk mati yg pasti..:).

Razman said...

salam...cik nur qaseh, betul apa yg ditulis..ingat mati.. kdg2 kita lupa..tapi bila ada kematian eloklah ziarah supaya kita ingat ... apa2 pon terus menulis..insyallah saya akan baca kalau ada masa..

Afiqah said...

salam, kak Nur Qaseh. blog akak menjadi panduan sya;)insya-Allah